Hur ska bilderna sitta ihop? (lektion ett)

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
John_A

Hur ska bilderna sitta ihop? (lektion ett)

Post by John_A »

När jag gör Ryska-dock-metoden vill jag gärna sätta ihop bilderna på ställen där det känns "naturligt", dvs gärna på någon slags yta där jag kan "ställa" den mindre grejen. Det känns liksom mer naturligt att göra så. Jag lägger också gärna den lilla bilden på ett ställe där den står i kontrast färgmässigt, ex något mörkt på en ljus bakgrund.
Är det rätt att göra så?

Ett problem jag också har upplevt är att jag vet var den lilla grejen finns och jag får en diffus bild av vad det är men när jag försöker förstora upp den kommer den inte. Är det bara att göra om memoreringen?

Till sist har jag också svårare med att skapa bilder av saker som inte är så vardagliga för mig, exempelvis en älg hade varit svårare för mig än en penna - antar att det är helt naturligt och blir bättre av övning? Finns det något knep att speeda upp?

//John
Florian

Re: Hur ska bilderna sitta ihop? (lektion ett)

Post by Florian »

Du wrote:När jag gör Ryska-dock-metoden vill jag gärna sätta ihop bilderna på ställen där det känns "naturligt", dvs gärna på någon slags yta där jag kan "ställa" den mindre grejen. Det känns liksom mer naturligt att göra så. Jag lägger också gärna den lilla bilden på ett ställe där den står i kontrast färgmässigt, ex något mörkt på en ljus bakgrund.
Är det rätt att göra så?
Naturligtvis kan man göra så som du beskriver, men det är inte att föredra. Målet är ju att i slutändan kunna memorera snabbt och effektivt oberoende av vad det är man vill minnas. När man läser en text man vill memorera ska man inte behöva stanna upp och välja ut en lämpligare stödbild/underbild, som form- eller färgmässigt passar bättre. Vid visualisering med GMS måste man inte ta hänsyn till några naturlagar. Du ska kunna koppla ihop två bilder, oavsett hur de ser ut (förutsatt att de nu är memoreringsvänliga). Med memoreringsvänliga menas att de är:
  • 3-Dimensionella
  • Stora
  • Färgade
  • Detaljerade (dock ej överkomplicerade, dvs som innehar många inre små bilder, tex en gata eller en skog)

Första modulen är till för att du ska öva upp en grundläggande memoreringsförmåga. Gör "rätt" från början, så tjänar du otroligt mycket på det senare. Har du frågor, så fortsätt ställa dom. Mattias är alltid redo att besvara funderingar. :)
Du wrote:Ett problem jag också har upplevt är att jag vet var den lilla grejen finns och jag får en diffus bild av vad det är men när jag försöker förstora upp den kommer den inte. Är det bara att göra om memoreringen?
Lite osäker på hur du menar, men tänker mig såhär:
Efter memoreringen - Förstora upp underbilden. Om kopplingen skapades under memoreringen, så bör den dyka upp. Gör den inte det, så skapa kopplingen på nytt. (Förstora upp underbilden och koppla ihop med din andra bild)
Du wrote:Till sist har jag också svårare med att skapa bilder av saker som inte är så vardagliga för mig, exempelvis en älg hade varit svårare för mig än en penna - antar att det är helt naturligt och blir bättre av övning? Finns det något knep att speeda upp?
Naturligtvis är det så. Angående om det finns knep/träningstips för detta så är detta nog nånting som Mattias bör svara på. Vill du snabbare på att just visualisera älgen, så föreslår jag att du visualiserar den, och sedan utforskar detaljerna. Förstora upp klövarna så att de är gigantiska - ser du nyanserna? Förstora upp huvudet - hur ser älgens mun ut? Tänder? Utforska hela älgen och försök sedan att visualisera älgen som helhet igen. Glöm inte att alla visualiserade bilder också ska vara 3-Dimensionella, stora och färgade! :)

Lycka till med kursen. Otroligt kul att du har börjat! :)
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Hur ska bilderna sitta ihop? (lektion ett)

Post by Mattias »

Tack Florian, för att du ryckte in här. Jag höll på att missa denna.

John: Bra frågor, kolla svaren från Florian. Egentligen är det bara två saker jag skulle vilja tillägga.
Ett problem jag också har upplevt är att jag vet var den lilla grejen finns och jag får en diffus bild av vad det är men när jag försöker förstora upp den kommer den inte. Är det bara att göra om memoreringen?
Här beror det på att kopplingen som skapades tidigare inte var tillräckligt bra. Fokusera på på dessa två saker för att bättre kopplingar: 1. Se konturerna gemensamt av de två objekten. 2. Lägg märke till ytan där de två objekten ligger emot varandra.

Kontrasterna i färg är inte så viktig för att få till själva kopplingen.
Till sist har jag också svårare med att skapa bilder av saker som inte är så vardagliga för mig, exempelvis en älg hade varit svårare för mig än en penna - antar att det är helt naturligt och blir bättre av övning? Finns det något knep att speeda upp?
I det här läget behöver du bara köra vidare i lektionerna så kommer visualiseringsförmågan att snabbt bli bättre och bättre. Viktigt är att inte fastna på varje lektion för att man vill göra dem perfekt med bästa resultat direkt. Det går inte att lära sig på det viset. En förmåga som denna växer fram gradvis.

Bra jobbat! :)
/Mattias
Post Reply