Lenas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
dale
Posts: 15
Joined: Wed 18 Aug 2010, 23:25

Re: Lenas journal

Post by dale »

Hej! Jag har problem med att skicka kommentarer efter lektionerna. Både lektion 43 och 44 har inte gått att skicka.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lenas journal

Post by Mattias »

Hej Lena!

Det problemet har dykt upp när man loggar in via länken på Mind Academys hemsida. Vi kommer att byta servrar helt under sommaren och då kommer denna sak vara ur världen. Tills dess får du kolla att du loggar in via följande adress, så fungerar allt som det ska:

http://svenska.pmemory.com/index.php?login=1

Mvh,
Mattias
dale
Posts: 15
Joined: Wed 18 Aug 2010, 23:25

Re: Lenas journal

Post by dale »

Ja, jag har varit riktigt dålig med att dokumentera vad jag gjort.
Lektion 49 är utförd idag. Att memorera bilderna för metoderna var inte svårt. Jag tror det luriga är som du skriver att se mönstren och hitta vad som är viktigt. Detta tror jag dock att jag har lätt för då jag är van att anteckna och stryka under sen tidigare studier. Det nya är att knyta det till en bild och memorera-fixera så det sitter kvar och kan återkallas på ett strukturerat sätt.

Jag såg förresten den nya figurkodsboken när jag hämtade boken för övningen. Det skulle vara bra om du på något sätt kan säga vilka figurkoder som du ändrat. Jag såg en del var ändrade när jag kollade snabbt som tex att 14, 19 och 83, 65. vilka fler är ändrade? Jag har ju lärt en del av dessa lite här och där och det skulle underlätta om man fick reda på vilka som är nya.

Memorization Master är jag på 260 bilder. Jag sänkte tiden till 2s för ett tag sedan som du rekommenderade. Första gången gick hyfsat men sen har det gått sämre och sämre. Men jag ger inte upp.

/Lena
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lenas journal

Post by Mattias »

Underbart bra jobbat Lena, nästan i mål med MM också! Att pressa på två sekunder är hardcore och det ger fantastiska resultat. Däremot kräver det sin man/kvinna för att man måste vänja sig med många fler missar och helt bortse från dessa. Fortsätt på spåret du kör nu. Efter att ha kört ett tag på 2 sec kan du alltid testa 3 igen om du vill, och då ser du garanterat resultaten. Det kommer att kännas som att man har en evighet på sig ;)

Vissa av figurkoderna är utbytta och förbättrade i boken och numera också på Mind Academy (än så länge är de ändrade fram till lektion 24). Själv använder jag de gamla som jag alltid har kört eftersom de är så väl inövade och jag visualiserar dem på ett sätt som fungerar bra (3d, tydliga konturer osv). Det är också mitt råd till dig om du är nöjd med dem sedan tidigare. Anledningen till att de är ändrade är för att man från början ska kunna hitta bra bilder lättare.

Det var kul att träffa dig på mässan!
Mvh,
Mattias
dale
Posts: 15
Joined: Wed 18 Aug 2010, 23:25

Re: Lenas journal

Post by dale »

Hej!
Jag glömde säga stort grattis till SM resultaten.
Det var kul att se lite hur det hela går till.

Jag skrev fel förut det var lektion 50 jag var klar med igår. Mina kommentarer verkar inte fungera efter lektionerna. De laddas inte upp.

Lektionen 50 var ok. Gick ganska smidigt att memorera.
Men lektion 49 var svårare. Tillägg till Amerikanska konstitutionen. Strukturen fick jag upp lätt men sen rör jag ihop det när
det kommer till detaljerna.

Jag repeterar lite gammalt parallellt eftersom jag tycker att memoreringen svajar ibland. Sen tar jag upp lite fokuseringsövningar igen.
Men kaffe och kaka tänker jag inte lägga ner : :lol: för att få ett bättre minne.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lenas journal

Post by Mattias »

Hej Lena,

Lägg en bookmark på följande adress och logga in från den, så fungerar kommentarerna och frågorna. Jag hoppas att det snart även ska vara löst från när man loggar in från hemsidan.

http://svenska.pmemory.com/index.php?login=1

Mvh,
Mattias
Post Reply