Hej
När jag använder främst cicero och russian doll metoderna har jag börjat med ovanan, om jag t.ex ska memorera skål + kattunge, att jag tänker att kattungen är i skålen och kämpar för att ta sig ut. Eller t.ex när jag öppnar spisluckan (cicero) - vad finns där då? jo en mikrofon. Eller att sirap rinner ned för väggen. Eller att någonting balanserar på kanske ett kvastskaft. Detta för att jag antagligen märkt att jag minns mycket bättre än att visualisera fasta bilder ovanpå varandra (som man väl ska göra?). Min fråga är om det är väldigt dåligt att göra på detta sätt och om jag ska jobba hårdare med att försöka visualisera samtliga bilder ovanpå, igenom eller till höger om den första.
//Johanna, lektion 7
associerar rörliga bilder
Re: associerar rörliga bilder
Hej Johanna,
Det är bra att du ser bilderna levande, men vi ska se till att du kan få dem stilla. Det handlar om kontroll, att kunna få precis den kopplingen man önskar. Och rörliga kopplingar har även en tendens att kunna förändras, och rätt som det är har katten smitit iväg
Rekommendation: Värm upp varje pass med den mentala teknikövningen Bildstabiliserande. Den tar 5 minuter och kommer att göra susen får att du ska få ännu bättre kontroll över kopplingarna.
Ha det!
/Mattias
Det är bra att du ser bilderna levande, men vi ska se till att du kan få dem stilla. Det handlar om kontroll, att kunna få precis den kopplingen man önskar. Och rörliga kopplingar har även en tendens att kunna förändras, och rätt som det är har katten smitit iväg

Rekommendation: Värm upp varje pass med den mentala teknikövningen Bildstabiliserande. Den tar 5 minuter och kommer att göra susen får att du ska få ännu bättre kontroll över kopplingarna.
Ha det!
/Mattias
Hej,
har ungefär samma problem som Johanna - mina bilder interagerar med varandra - exempel: blöt tepåse som förgar ner näsduken som den står på etc.
Därför undrar jag var man hittar övningen som du rekommenderar nedan Mattias?
//John
har ungefär samma problem som Johanna - mina bilder interagerar med varandra - exempel: blöt tepåse som förgar ner näsduken som den står på etc.
Därför undrar jag var man hittar övningen som du rekommenderar nedan Mattias?
//John
Hittade den själv!
//J
//J
Kanoners!