Emellanåt (=stup i kvarten) när jag Ciceronmemorera så tenderar saker och ting hänga kvar från senast. Inte minst om det rör sig om figurkoder som ju är ganska begränsade till antalet.
Kan man nollställa databasen? Placera ut någon typ av "nolla" på alla platser?
Överskrivningar
-
Re: Överskrivningar
___________________________________________________________________________________________
Tiden läker alla sår.
Det går tyvärr inte att nollställa databasen. Har du problem med kopplingar som hänger kvar bör du låta stödbilderna vila från memorering ett tag. En tumregel är att inte använda samma cicerobild mer än en gång per dag - men det är individuellt hur snabbt kopplingarna försvinner. Vill du memorera mer så är det bara att skaffa sig fler stödbilder.
___________________________________________________________________________________________
Tiden läker alla sår.
Det går tyvärr inte att nollställa databasen. Har du problem med kopplingar som hänger kvar bör du låta stödbilderna vila från memorering ett tag. En tumregel är att inte använda samma cicerobild mer än en gång per dag - men det är individuellt hur snabbt kopplingarna försvinner. Vill du memorera mer så är det bara att skaffa sig fler stödbilder.

Re: Överskrivningar
Att effektivt skriva över gamla stödbilder blir man bättre på ju mer träning man får. Jag kommer själv ihåg från kursen att vissa saker satt sig så starkt att jag var rädd att de aldrig skulle försvinna. Nu bryr jag mig helt inte om det längre och det stör inte. Vissa saker kan sitta i bakhuvudet, med nya kopplingar blir med tiden så pass starka att det inte går att missta sig.
Det är sant att det inte går att nollstlla databasen helt, men det kan hjälpa att försöka titta igenom bilderna som tomma en gång, innan du sätter igång och memorerar igen.
Bra tumregel från Florian att använda samma tillfälliga cicero-bild max en gång om dagen.
Lycka till!
/M
Det är sant att det inte går att nollstlla databasen helt, men det kan hjälpa att försöka titta igenom bilderna som tomma en gång, innan du sätter igång och memorerar igen.
Bra tumregel från Florian att använda samma tillfälliga cicero-bild max en gång om dagen.
Lycka till!
/M