Jag kände väldigt mycket frustration med den här övningen då jag inte kunde få upp någon klockren bild på många av orden. Det här är ett stort problem för mig överhuvudtaget att jag måste sätta mig och tänka för att få fram någon bild, det kommer oftast inte direkt. Efter att jag fick svar på mina frågor av Victor, där han sa att det är ok att ta vilket ord som helst, även om det inte finns någon igenkänning, så valde jag dessa ord:
Jupiter Rund planet
Skåne Zlatan
Texas Cowboys
Jönköping HV71
Stockholm Djurgårdens märke (STHL tillhör oss)
Eskilstuna Eskimå
Vintergatan Snöig gata
Blekinge En blek person
Arlanda flygplats Flyg på marken
Norrland Landet
Sjöbo En sjö med ett hus på
Varberg Ett berg som det rinner (gult) var ifrån
Så här tänkte jag:
En rund planet, mitt i den sticker Zlatans fot in (ungefär som att han skjuter ett skott), på Zlatans huvud sitter en Cowboy på en häst, framme vid hästens nos står bokstäverna HV71, längst upp på 1:an stod ett Djurgårdsmärke (gul, röd, blåa skölden) uppe på skölden sitter en eskimå och vid hans fötter går det en snöig gata. Längre bort på den snöiga gatan står en blek person, han är blek för att han just fått ett flygplan inkört i sig. Längst bak på flygplanet är det en bild på vårt landställe, i änden på trädgården är det en sjö med ett hus på och vid det huset är det ett berg som går upp och ur det berget kommer det (gult)var ur.
Jag är lite osäker på om jag gör fel som försöker få det till en ”story”, jag försöker få det sammanhängande för att jag lättare ska komma ihåg ordningen på orden, eller jag tror det blir lättare än om det bara är ord för ord som inte har någon gemensam tråd/”story”.
Om jag tänker fel här så om någon har tips på hur jag skall tänka tar jag gärna emot de tipsen.
Jag klarade iaf övningen hyfsat snabbt måste jag säga.
Nu till:
2019-02-05 - Lektion 4, Övning 4
Den här övningen var betydligt mycket svårare.
Jag har ju förstått att man ska välja den första bilden som dyker upp, problemet är ju som sagt att det ofta inte bara dyker upp något utan jag måste forcera fram någon bild. Men ok, om jag bara ska försöka hitta något ord så gick det väl i ett ok tempo att ersätta orden med något annat.
Jag valde:
Jubbe (hugg)Kubbe
Hame Lamell golv
Naska Flaska (Sportflaska man har när man tränar)
Har (bad)Kar
Frampa Lampa (ficklampa)
Karvig En vig karl
Dagel Vagel
Mol Stol
Rugg Bugg(a) (ett par som buggar)
Räska Väska
Talja Balja (bad balja som man har till små barn)
Rakur Raket
Häpple Äpple
Pripp Pripps blå (en sån där gammal där man drog bort öppningen)
Zoka Snok
Lagg Flagga
Kleka Barn som leker
Fejon Lejon
Bull Tjur
Yrre Lyra
Jag försökte komma på ett ord så snabbt som möjligt och bara ta den första som kändes ok. Men det blir ganska krystat, jag måste forcera fram orden och efter jag läst igenom dem så skulle jag gärna ändra några av dem. MEN det tror jag inte att jag får, så jag har kvar de bilder jag valde först.
Här tänkte jag:
Det står en Huggkubbe och på den ligger ett Laminatgolv, i ena änden är det ett borrat hål där det står en flaska nertryckt i. I hålet där vattnet kommer ut ur flaskan sticker det ner ett ben på ett badKar. Längst fram på badkaret sticker det ut en fickLampa, högst upp på lampan där det lyser sitter en Vig Karl i spagat. Vid hans öga har han en Vagel, i den vageln sticker det ner ett Stolsben. Uppe på den stolen dansar ett par Bugg, taket där de dansar är en Väska, i den väskan står det en Balja och nere i den baljan står det en Raket. Högst uppe på spetsen på raketen sitter ett Äpple fast och lite från höger är en Prippsburk intryckt i äpplet. I öppningen på burken kommer en Snok och längst ute på snokens tunga hänger en Flagga. I ena hörnet på den flaggan ser man Lekande barn, men rätt vad det är kommer det ett Lejon flygande över dem och uppe på det lejonet sitter en Tjur och på tjurens rygg ligger en basebollhandske som har fångat en Lyra.
Jag vet hur sjukt det här låter, jag märker det nu när jag sitter och skriver ner det, hahaha. Men det är så här jag tänker för att få ihop kopplingarna. Om jag är ute och cyklar totalt så får du som läser det här mer än gärna säga till hur jag skall tänka.
Men ok, det där var ju bara första steget i den här övningen, även om min story sitter så måste jag ju komma ihåg originalorden och stavningen på dem. Det här tycker jag är sjukt svårt, första gången jag testade mig själv hade jag bara 7 rätt och tyvärr hinner jag inte mer idag. Jag räknar med att den här övningen kommer att ta ett tag innan jag är helt färdig med