Journal – ViggoM
-
Kortlek på 2s-intervaller
För allra första gången körde jag kortleks-MM på 2s per kort.
Jag körde dessutom på cicerobilder varav hälften jag inte är så van vid att använda, men trots stora hål i memoreringen och att jag blev tvungen att hoppa över cicerobilder så fick jag:
22/52 (2s) - inga störningsmoment
Jag körde dessutom på cicerobilder varav hälften jag inte är så van vid att använda, men trots stora hål i memoreringen och att jag blev tvungen att hoppa över cicerobilder så fick jag:
22/52 (2s) - inga störningsmoment
-
MM-träning 280 bilder
Dagens MM var snarlik i procenttalet, dock något sämre än igår. Memoreringen 'kändes' bättre idag, trots att det var svårt att hålla på att räkna från 0 och uppåt. Men jag är snart uppe på 300 och då har jag nått ett delmål i alla fall. Jag fortsätter att jobba med mycket störningsmoment och hög räkning från 0 och uppåt. Så snart jag börjar få det att bli mer flytande samtidigt som jag memorerar så kan jag nog börja räkna från 1000 och nedåt 
64/280 (2s) - 22,9%
prat/musikradio + hög räkning från 0 och uppåt

64/280 (2s) - 22,9%
prat/musikradio + hög räkning från 0 och uppåt
-
Kortlekar
Idag fick det bli lite kortleksmemorering för att få övat det lite extra.
Det blev faktiskt svårare och svårare att hålla jämna steg med memoreringen och cicerobilderna efter de första två rundorna. Kändes som att allt började gå mycket snabbare, men antagligen var det trötthet och ofokuseringen som slog till. Har fått väldigt lite sömn i natt och det brukar försämra resultaten rätt mycket. Dock så slog jag highscore på 2s-intervaller på andra rundan.
28/52 (2s) - Pratradio + hög räkning från 0 och uppåt
29/52 (2s) - Pratradio + hög räkning från 0 och uppåt
17/52 (2s) - Pratradio + hög räkning från 0 och uppåt
25/52 (2s) - Pratradio + hög räkning från 0 och uppåt
Det blev faktiskt svårare och svårare att hålla jämna steg med memoreringen och cicerobilderna efter de första två rundorna. Kändes som att allt började gå mycket snabbare, men antagligen var det trötthet och ofokuseringen som slog till. Har fått väldigt lite sömn i natt och det brukar försämra resultaten rätt mycket. Dock så slog jag highscore på 2s-intervaller på andra rundan.

28/52 (2s) - Pratradio + hög räkning från 0 och uppåt
29/52 (2s) - Pratradio + hög räkning från 0 och uppåt
17/52 (2s) - Pratradio + hög räkning från 0 och uppåt
-
MM-träning 290 bilder
Ett väldigt stort antal spökbilder som krånglade till återkallningen för mig. Allt ifrån tvåsiffriga figurkoder till kortleksfigurkoderna som fanns kvar från de senaste dagarna. Att räkna högt från 0 och uppåt kändes lättare idag än tidigare. Jag börjar vänja hjärnan vid att kunna koncentrera sig mer och mer på siffrorna på skärmen än att haka upp mig på den höga räkningen, trots att det stör då och då så märker jag att det inre pratet försvinner mer och mer för varje gång. Håller mig fortfarande på strax över 20% rätt vilket jag har gjort för det allra mesta senaste tiden. Snart uppe på 300bilder! Då har jag nått ett litet delmål 
65/290 (2s) 22,4%
- Prat/musikradio + hög uppräkning från 0 och uppåt

65/290 (2s) 22,4%
- Prat/musikradio + hög uppräkning från 0 och uppåt
-
300 bilder! :D
Är i full gång med utbildningen så den tar väldigt mycket tid på dagarna. Är i särklass bäst i klassen på att memorera folks namn och ansikten och har redan fått en hel del komplimanger för det!
Ska bli spännande att se hur bra jag kan bli på att använda GMS i mitt skolarbete inför termin två till hösten, detta är bara början
Min allra första omgång på 300 bilder på MM och fick ett rätt lyckat resultat. Dock körde jag utan prat/musikradio i bakgrunden den här gången. Men jag använde mig fortfarande av hög uppräkning från 0 och uppåt vilket har börjat flyta på mycket, mycket mer och nu istället känns mer som ett hjälpmedel än ett störningsmoment.
81/300 (2s) - 27%
Hög uppräkning av tal från 0 och uppåt
Ska bli spännande att se hur bra jag kan bli på att använda GMS i mitt skolarbete inför termin två till hösten, detta är bara början

Min allra första omgång på 300 bilder på MM och fick ett rätt lyckat resultat. Dock körde jag utan prat/musikradio i bakgrunden den här gången. Men jag använde mig fortfarande av hög uppräkning från 0 och uppåt vilket har börjat flyta på mycket, mycket mer och nu istället känns mer som ett hjälpmedel än ett störningsmoment.
81/300 (2s) - 27%
Hög uppräkning av tal från 0 och uppåt
-
Universitetsutbildning
Andra veckan på fysioterapeututbildningen är i full gång. Jag lägger snabbare och smidigare till distinkta särdrag, samt namn och efternamn när jag träffar nya personer. För vart gång jag får veta något nytt om personen (hobby, uppväxtsort, släktingar etc) binder jag ihop det med personens efternamnsbild med kedjemetoden. Väldigt effektivt sätt att hålla sig intresserad av personen och visa att man verkligen lyssnar och tar in det som personen berättar.
Använder mig även av en blandning av ryska dockmetoden och kedjemetoden för att memorera viktig information från lektionerna i respektive ämne. Detta försökte jag i början göra bara genom att sitta och lyssna samtidigt som jag memorerade, men märkte snabbt att det blev allt för avancerat just nu. Istället antecknar jag relevant fakta och skriver en beskrivning av bilden inom parantes vid sidan om. T ex: Lagar och regler för fysioterapeuter. (lagbok och hammare)
Funkar väldigt bra då jag kan gå igenom kedjan av memorerade bilder efter lektionen och efter skolan. I framtiden är så klart målet att jag ska ha blivit så duktig att jag slipper anteckna för att kunna komma ihåg vad jag nyss memorerat.
Använder mig även av en blandning av ryska dockmetoden och kedjemetoden för att memorera viktig information från lektionerna i respektive ämne. Detta försökte jag i början göra bara genom att sitta och lyssna samtidigt som jag memorerade, men märkte snabbt att det blev allt för avancerat just nu. Istället antecknar jag relevant fakta och skriver en beskrivning av bilden inom parantes vid sidan om. T ex: Lagar och regler för fysioterapeuter. (lagbok och hammare)
Funkar väldigt bra då jag kan gå igenom kedjan av memorerade bilder efter lektionen och efter skolan. I framtiden är så klart målet att jag ska ha blivit så duktig att jag slipper anteckna för att kunna komma ihåg vad jag nyss memorerat.
-
Kortleks-highscore
Många väldigt dåliga rundor med kortlek på MM idag pga sömnbrist och trötthet. Trots det så lyckades jag få till det riktigt bra en utav rundorna. Mitt högsta resultat hittills på 2s-intervaller.
34/52 (2s) - hög uppräkning från 0 och uppåt
34/52 (2s) - hög uppräkning från 0 och uppåt
-
MM-träning med 310 bilder
Får börja med att säga...WOW! 
Jag påbörjade dagen med att värma upp mina tvåsiffriga figurkoder för att sedan köra MM på 310 bilder.
Trots hyfsat mycket sömn inatt så kände jag mig väldigt trött i skallen och under memoreringen så tog den höga uppräkningen av tal jättemycket fokus jämfört med förra gången. Jag blev tvungen att skifta fokus från memoreringen för att hitta rätt i vilket tal jag skulle räkna upp härnäst. Dessutom så gick min dator i viloläge när det var 7 bilder kvar och jag fick snabbt logga in igen för att till sist hinna memorera på de sista två bilderna. Får ställa in att viloläget ska komma senare än vad det är just nu helt enkelt.
TROTS alla dessa störningsmoment så fick jag ett mycket bättre resultat än förväntat. Verkligen en morot för att fortsätta kämpa!
Det är nu som GMS-utbildningen är som roligast, när man använder den i sin vardag och ser förbättrade resultat och koncentrationsförmåga.
98/310 (2s) - 31,6%
Musik/pratradio på hög volym + hög uppräkning från 0 och uppåt

Jag påbörjade dagen med att värma upp mina tvåsiffriga figurkoder för att sedan köra MM på 310 bilder.
Trots hyfsat mycket sömn inatt så kände jag mig väldigt trött i skallen och under memoreringen så tog den höga uppräkningen av tal jättemycket fokus jämfört med förra gången. Jag blev tvungen att skifta fokus från memoreringen för att hitta rätt i vilket tal jag skulle räkna upp härnäst. Dessutom så gick min dator i viloläge när det var 7 bilder kvar och jag fick snabbt logga in igen för att till sist hinna memorera på de sista två bilderna. Får ställa in att viloläget ska komma senare än vad det är just nu helt enkelt.
TROTS alla dessa störningsmoment så fick jag ett mycket bättre resultat än förväntat. Verkligen en morot för att fortsätta kämpa!

98/310 (2s) - 31,6%
Musik/pratradio på hög volym + hög uppräkning från 0 och uppåt
-
MM-träning 320 bilder
Memoreringen gick till största del bra, känns dock svårt att memorera på cicero 280 och uppåt, men det beror bara på ovana.
Memoreringen och framförallt återkallningen fick ännu ett hinder då det helt plötsligt, på grund av min förkylning, började rinna från näsan
Så snart memoreringen var klar fick jag springa efter något att snyta mig med och det kändes som att det störde väldigt mycket
Men resultatet blev ändå okej, dock inte lika bra som under memoreringen av 310 bilder.
97/320 (2s) 30,3% - Prat/musikradio och hög uppräkning från 0 och uppåt (samt förkyld/rinnande näsa...
)
Memoreringen och framförallt återkallningen fick ännu ett hinder då det helt plötsligt, på grund av min förkylning, började rinna från näsan

Så snart memoreringen var klar fick jag springa efter något att snyta mig med och det kändes som att det störde väldigt mycket

97/320 (2s) 30,3% - Prat/musikradio och hög uppräkning från 0 och uppåt (samt förkyld/rinnande näsa...

-
MM-träning 330 bilder
En försämring jämfört med de två senaste omgångarna. Återkallningen kändes mycket bättre än vad resultatet faktiskt blev och det tror jag beror väldigt mycket på alla "spökbilder" som satt kvar från igår. Vissa cicerobilder är faktiskt extra svåra då en figurkod nästan fastnat på dem och dyker upp nästan VARJE gång... Får försöka fokusera lite extra när jag väl kommer fram till de cicerobilderna för att försöka få bort de gamla spökbilderna. Sen kommer det såklart bli lättare när man väl börjat få koll på majoriteten av cicerobilderna, för att sedan åtgärda de gamla spökbilderna.
85/330 (2s) 25,7%
Musik/pratradio på hög volym och pratshow på TV:n i samma rum på hög volym, samt hög uppräkning från 0 och uppåt.
85/330 (2s) 25,7%
Musik/pratradio på hög volym och pratshow på TV:n i samma rum på hög volym, samt hög uppräkning från 0 och uppåt.