Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
VictorBull

MM - oväntat resultat

Post by VictorBull »

Har kört alldeles för lite MM senaste veckan.

Dök upp en figurkod några gånger som jag inte ens fick fram ordentligt, alldeles för mycket inre prat, ofokuserat och trött...
Men ändå lyckades jag få mitt bästa resultat hittills... Ska försöka köra MM minst 1ggn per dag hädarna efter. Vill försöka nå upp till att börja memorera 300 bilder innan 7/1.

Kvällens resultat blev:
77/140 (2s)
VictorBull

Återkallningsmåndag + Lektion 49

Post by VictorBull »

Återkallnings-session idag då jag körde igenom allt från lektion 37-47 + fixering av lektion 48.

Körde lektion 49. Kanske är långsam på vissa plan, men kan kanske bero på hur jag förbereder lektionen.

Jag använde helt och hållet egna visualiseringar och valde själv ut vilka ord och fraser jag ville göra om till bilder.
Försöker just nu uppnå felfritt återkallande innan läggdags.

Imorgon siktar jag på att det blir återkallande och återberättande av lektion 48+49, samt genomföra lektion 50. Rätt pressat tidsschema imorgon, men jag ska försöka.
VictorBull

MM-träning

Post by VictorBull »

Ännu ett gott resultat med MM! :D

Känns verkligen som att kopplingarna sitter starkare och starkare för var gång! Målet är att köra MM en gång per dag och vara uppe i att träna på 300 kopplingar innan 7/1 (y)

87/150 (2s)
VictorBull

MM-träning

Post by VictorBull »

Besviket resultat idag tyvärr. Sitter fortfarande fast en massa spökbilder från tidigare dagar och memoreringen kändes stressig, istället för att bara försöka slappna av och låta ögonen koda av och koppla för sig själv. Blev en massa onödigt inre prat och jag var så fokuserad på att slå gårdagens resultat att jag började hoppa mellan cicerobilder mitt i allt... Ska försöka slappna av mer nästa gång.

72/160 (2s)

Dagen har hittills bestått utav mental repetition och återberättande av lektion 48 och 49. Det går bättre för varje gång och ska fortsätta med återberättande en gång per dag tills det sitter ordentligt. Lite svårare med lagtexter och liknande då man givetvis inte behöver kunna allt ordagrannt i direkt, men det är viktigt att man får med rätt ordval för att beskriva lagen så som den är skriven.
VictorBull

MM-träning

Post by VictorBull »

Ett ännu sämre resultat även idag...vet inte varför eller vad som händer. Mina bästa resultat har jag alltid uppnått när jag inte kört MM på några dagar, men jag kan inte låta det gå så länge mellan varje gång för att få ett bra resultat. Får hoppas hjärnan snart vänjer sig vid att skapa nya kopplingar och radera bort alla de gamla, för just nu är det mer än plåga att se resultaten bli sämre och sämre för varje gång man tränar.

68/170 (2s)

Körde en testrunda nästkommande 100 cicerobilder mest för att kolla formen på 3s-intervaller:

68/100 (3s)
VictorBull

Lektion 50

Post by VictorBull »

Lektion 50

En intressant lektion då det mest handlade om att minnas långa stycken text utan att den nödvändigtvis skulle innehålla särskilt mycket specifik information. Ofta kan det räcka med att memorera ordningen på kapitel och stycken för att hålla koll på ämnet.

Är själv väldigt glad för hundar och kommer nog ta chansen att lära mig mer ur en metodbok på ämnet senare. Då kan jag verkligen sätta mig ned och memorera hela boken. Spännande känsla att veta att det är något man kommer kunna göra till vardags i framtiden. Just metodböcker är väldigt intressanta på det sättet då de oftast bygger på att du ska lära dig bli en annan typ av människa och kunna göra saker som de flesta inte kan och att de oftast inte innehåller särskilt mycket exakt info och därför inte kräver jättemycket kodning.
VictorBull

MM-träning

Post by VictorBull »

Är i stort behov av hjälp, för jag vet inte vad som händer...

Jag tycker inte mig själv ha problem med kopplingarna, i alla fall så känns de så som de alltid har gjort. Men återkallningen är katastrofal, står helt stilla i huvudet på mig och jag får inte fram en enda bild rätt känns det som.

Senaste dagarna har sett ut som följande:

Sön: 77/140 (2s) 55%
Mån: 87/150 (2s) 58%
Tis: 72/160 (2s) 45%
Ons: 68/170 (2s) 40%
Tors: 44/180 (2s) 24%

Får skriva till Mattias och se om jag kan finna en lösning på denna motgång.
VictorBull

'Fatte matte'

Post by VictorBull »

Fick Mattias bok 'Fatta matte' i julklapp idag och är sjukt nöjd! Ska bli jättespännande att lyckas bli grym inom matematik också så småningom. Har haft en del huvudvärk senaste två dagarna och pga julfirande har det inte blivit MM-träning eller lektioner under 23-24/12. Men har hunnit köra en del mental repetition i alla fall.

I morgon kör jag äntligen vidare med MM och lektion 52 :D

Boken 'Fatta matte' kommer jag först sätta mig in i helt när utbildningen är klar. Kommer dessutom börja läsa till fysioterapeut i januari så får se hur mycket jag hinner. Men kommer definitivt få användning för den när jag ska påbörja mitt mål att få 2.0 poäng på Högskoleprovet i framtiden :D
VictorBull

Lektion 52

Post by VictorBull »

Lektion 52 var väldigt, väldigt fri då man helst skulle använda sig av användarnamn, mailadresser, telefonnummer och lösenord från sin egen vardag.

Dock så kunde jag inte hitta något minnesvärt då jag inte har så många särskilt många olika lösenord eller användarnamn att memorera just nu.

Istället gav jag mig på att memorera 14 mobilnummer från min kontaktlista som jag använder ofta eller som är viktiga kontakter. Största problemet var att behöva kolla runt i referensboken för tresiffriga figurkoder hela tiden... 70-80procent av tiden gick åt till det. Men det väckte också ett nytt mål för framtiden:

Att göra kunna alla tresiffriga tal på reflexnivå! :D

Annars kommer det bara bli en enda stor kamp för att behöva kolla i referensboken hela tiden. Det orkar jag inte hålla på med hela livet.
VictorBull

MM-träning 190 bilder

Post by VictorBull »

En hel del sömnbrist senaste tiden och det märktes verkligen under MM-omgången. Satt nästan och drömde mig bort ibland och förlorade fokus. Menmen...jag visste att jag varit trött hela dagen men jag ville ändå köra en omgång, kan ju inte skada att köra trots att man är trött.

73/190 (2s) 38%

Har börjat öva figurkoderna för spelkorten igen. För ca 1,5 månader sedan hade jag reflex på halva korthögen. Jag plockade upp de flesta från tidigare ganska snabbt, dock inte på reflex ännu. Kan spader och ruter hyfsat bra och började ikväll öva in även klöver-korten.

Målet är att ha spelkorten på reflexnivå innan 7/1 (samma datum som jag har som mål att ha börjat öva på 300bilder på i MM innan). Det är inget särskilt med just det datumet, vill mest ha ett mål att sträva efter.
Post Reply