Journal – ViggoM
-
Reflexnivå
För allra första gången lyckades jag köra igenom vartenda tvåsiffrig figurkod en gång var på 100s på MM utan att tappa en enda bild. Lyckades visualisera vartenda bild när respektive nummer dök upp. Börjar mer och mer sätta de tvåsiffriga talen på riktig reflexnivå. 

-
Lektion 42
Lektion 42 resulterade igår i ren och skär ilska! Fick helt enkelt inte ihop min återkallning när jag efter en stund in på sista övningen skulle återkalla och helt plötsligt blandade ihop alla länder. Det blev oerhört svårt att hålla koll på 5 olika bildkodningar för samma land x 4-6 länder.
Idag gjorde jag figurkoder för de aktuella länderna i Lektion 42 (samt de vanligaste använda länderna i världen, ca 25st).
Det går inte snabbt, men det går i alla fall mycket lättare. Istället för att ha länder som associationsbaser har jag istället en stödmening/stödbild ur sammanhanget.
Jag vet inte om jag är den enda som har haft sådana problem med lektion 42, men den har tagit lång tid att göra och jag är långt ifrån klar.
Gårdagens resultat på MM blev:
60/160
Idag gjorde jag figurkoder för de aktuella länderna i Lektion 42 (samt de vanligaste använda länderna i världen, ca 25st).
Det går inte snabbt, men det går i alla fall mycket lättare. Istället för att ha länder som associationsbaser har jag istället en stödmening/stödbild ur sammanhanget.
Jag vet inte om jag är den enda som har haft sådana problem med lektion 42, men den har tagit lång tid att göra och jag är långt ifrån klar.
Gårdagens resultat på MM blev:
60/160
-
Lektion 42 + MM
Lektion 42 har känts som ett riktigt evighetsprojekt... Men det blev riktigt bra tillslut. Efter att ha kört med figurkoder för länderna gick memoreringen mycket snabbare. Har kört mental repetition stor del av kvällen, både framlänges och baklänges. Fortsätter med mental repetition i morgon från de senaste lektionerna (högt återberättande tror jag inte jag hinner i morgon men så länge jag håller bilderna vid liv så ska det nog gå bra tills jag får tid för även det).
I morgon hoppas jag kunna hinna med lektion 43.
Hädarna efter kör jag MM på 2s. Känner att 3s tar för lång tid, samt att 2s är mycket roligare och mer utmanande. Började på 100 bilder idag och ska försöka öka med 10 per dag.
35/100 (2s) - cicerobild 1-100
42/100 (2s) - cicerobild 101-200
I morgon hoppas jag kunna hinna med lektion 43.
Hädarna efter kör jag MM på 2s. Känner att 3s tar för lång tid, samt att 2s är mycket roligare och mer utmanande. Började på 100 bilder idag och ska försöka öka med 10 per dag.
35/100 (2s) - cicerobild 1-100
42/100 (2s) - cicerobild 101-200
-
Lektion 43 + MM
Istället för att köra på med lektion 43 idag så körde jag först mental repetition för lektion 42, samt en omgång med återberättande. Då läste jag igenom en paragraf åt gången med visualisering samtidigt och återberättade därefter det jag läst innan jag fortsatte till nästa paragraf. Rätt simpelt, men kommer ha mer tid på fredag under en 5h lång bussresa, till att köra mental repetition och återberättande från de senaste 5 lektionerna.
Körde klart memoreringen för lektion 43, imorgon fortsätter jag med inlärning av texten i lektionen. Blev ett pressat schema idag så jag har fått dela upp lektionen lite.
Körde MM ikväll också. Känns som ett lyckat resultat med tanke på mina tidigare värden
50/110 (2s) - cicerobild 1-110
Körde klart memoreringen för lektion 43, imorgon fortsätter jag med inlärning av texten i lektionen. Blev ett pressat schema idag så jag har fått dela upp lektionen lite.
Körde MM ikväll också. Känns som ett lyckat resultat med tanke på mina tidigare värden

50/110 (2s) - cicerobild 1-110
-
Återberättade, Lektion 43 + MM
Återberättade från lektion 42 idag. Prövade att spela in mig själv och insåg snabbt hur mycket man hackar efter i sitt berättande och att det inte går flytande. Detta är något jag ska försöka öva in flytande för de senaste lektionerna. Läste att det är väldigt svårt i början, men som allt annat ska det bli lättare. Detta kommer göra det lättare för en att hämta rätt information till tentor och liknande.
Körde vidare på lektion 43. Tycker det är väldigt svårt att klara av 100% ordagrann återkallning av rubrikerna för de 48 olika metoderna. Jag kan definitivt klara av att ge en återkallning som fungerar precis lika bra som originalet, men att sätta vartenda ord i exakt rätt ordning är svårare, vet dock inte om det är helt nödvändigt.
Fick läst igenom metoderna samtidigt som jag visualiserade tillhörande bild.
MM körde jag ikväll också. Kanske hinner med en omgång senare innan läggdags.
Det gick inte superbra, då jag hade TV på hög nivå, samt föräldrar som pratade i bakgrunden, men fick övat koncentrationsförmågan i alla fall
51/120 (2s) - cicerobild 1-120
MM innan läggdags:
44/120 (2s)
Kände mig väldigt trött och det kändes som att siffrorna ökat i hastighet när man inte var lika vaken och koncentrerad.
Får hoppas det går bättre imorgon.
Körde vidare på lektion 43. Tycker det är väldigt svårt att klara av 100% ordagrann återkallning av rubrikerna för de 48 olika metoderna. Jag kan definitivt klara av att ge en återkallning som fungerar precis lika bra som originalet, men att sätta vartenda ord i exakt rätt ordning är svårare, vet dock inte om det är helt nödvändigt.
Fick läst igenom metoderna samtidigt som jag visualiserade tillhörande bild.
MM körde jag ikväll också. Kanske hinner med en omgång senare innan läggdags.
Det gick inte superbra, då jag hade TV på hög nivå, samt föräldrar som pratade i bakgrunden, men fick övat koncentrationsförmågan i alla fall

51/120 (2s) - cicerobild 1-120
MM innan läggdags:
44/120 (2s)
Kände mig väldigt trött och det kändes som att siffrorna ökat i hastighet när man inte var lika vaken och koncentrerad.
Får hoppas det går bättre imorgon.
-
Lektion 44-45
Var på utlandsresa i helgen så det fanns inte jättemycket tid till att köra lektioner. Men fick gjort en hel del mental repetition. Något som jag aldrig får gjort ordentligt är återberättande... Drar mig omedvetet från att göra då jag tycker det är väldigt tråkigt jämfört med att memorera information och köra mental repetition, får försöka skärpa mig med den biten, den är väldigt avgörande för att kunna förmedla det jag faktiskt lär mig utan att behöva staka mig igenom berättandet.
Lektion 44 och 45 var väldigt intressanta och framförallt lektion 45 var väldigt lätt att få till. Krävdes väldigt få rättningar av mitt återkallande och det liknar även det systemet jag kommer behöva använda för att memorera termer inom sjukgymnastiken (om jag nu får besked på att jag kommit in på utbildningen till våren).
Får se om jag hinner köra MM lite senare. Just nu håller jag på att lära mig korrekt uttal och stavning av termerna från lektion 45.
Lektion 44 och 45 var väldigt intressanta och framförallt lektion 45 var väldigt lätt att få till. Krävdes väldigt få rättningar av mitt återkallande och det liknar även det systemet jag kommer behöva använda för att memorera termer inom sjukgymnastiken (om jag nu får besked på att jag kommit in på utbildningen till våren).
Får se om jag hinner köra MM lite senare. Just nu håller jag på att lära mig korrekt uttal och stavning av termerna från lektion 45.
-
Lektion 46
Lektion 46 gick ganska smidigt, men dock inte den mest intressanta lektion.
Körde även återberättande av lektion 42 som gick förvånansvärt bra!
Verkar äntligen ha fått till ett hyfsat flytande berättande och det ger lite inspiration inför framtida memoreringar av texter.
Körde även mental repetition av lektion 43, samt fullt återberättande av lektion 44 och 45.
Körde även återberättande av lektion 42 som gick förvånansvärt bra!

Verkar äntligen ha fått till ett hyfsat flytande berättande och det ger lite inspiration inför framtida memoreringar av texter.
Körde även mental repetition av lektion 43, samt fullt återberättande av lektion 44 och 45.
-
MM-träning
Det var 5 dagar sedan jag körde MM senast, men fick ett personbästa idag i alla fall.
68/130 (2s)
Slappnade av väldigt mycket under memoreringen och försökte bara låta hjärnan arbeta i lagom takt utan att stressa fram bra kopplingar. Lät bara ögonen vila på skärmen och låta bilderna sköta sig själv reflexartat.
En anledning till att det gick så bea kan ha varit att jag efter 5 dagars uppehåll från MM nästan inte hade några "spökbilder" alls. Men jag har fått veta att man bara ska fortsätta öva sig på att "skriva över" gamla spökbilder med nya och att det tillslut kommer gå lättare när man mängdtränar. (Y)
68/130 (2s)
Slappnade av väldigt mycket under memoreringen och försökte bara låta hjärnan arbeta i lagom takt utan att stressa fram bra kopplingar. Lät bara ögonen vila på skärmen och låta bilderna sköta sig själv reflexartat.
En anledning till att det gick så bea kan ha varit att jag efter 5 dagars uppehåll från MM nästan inte hade några "spökbilder" alls. Men jag har fått veta att man bara ska fortsätta öva sig på att "skriva över" gamla spökbilder med nya och att det tillslut kommer gå lättare när man mängdtränar. (Y)
-
Lektion 47
Lite sen med att skriva, men häromdagen körde jag lektion 47. Gick ganska lätt och smidigt. Har kört mental repetition en gång per dag och de flesta betydelserna från bilderna sitter. Kör varje dag mental repetition från de senaste 2-3 lektionerna och det märks att det blir lättare för varje gång man ska gå tillbaka och repetera.
Idag kör jag lektion 48 så ska försöka skriva om den senare. Har varit en del julfirande i helgen så har inte fått gjort jättemycket men ikväll satsar jag på att få kört lite MM också. Börjar bli mer och mer intresserad av att öva mig på kodning av slumpmässiga ord. Hittade en bra hemsida för detta i boken 'Vägen till maxade betyg'. När jag är färdig med utbildningen kommer jag försöka lägga mycket tid på det, samt MM för att träna upp min kodningshastighet samtidigt som jag övar memoreringsförmågan.
Idag kör jag lektion 48 så ska försöka skriva om den senare. Har varit en del julfirande i helgen så har inte fått gjort jättemycket men ikväll satsar jag på att få kört lite MM också. Börjar bli mer och mer intresserad av att öva mig på kodning av slumpmässiga ord. Hittade en bra hemsida för detta i boken 'Vägen till maxade betyg'. När jag är färdig med utbildningen kommer jag försöka lägga mycket tid på det, samt MM för att träna upp min kodningshastighet samtidigt som jag övar memoreringsförmågan.
-
Lektion 48
Hjärnan kändes som potatismos idag...
Tog strax över 2 timmar att sätta ihop alla bildkopplingar och just nu sitter jag och börjar komma nära felfri återkoppling.
Borde inte alls ha tagit så lång tid som det gjorde, men hade kanske taskig dagsform.
Felfri återkallning och att ha läst igenom det ordentligt med samtidig visualisering under kvällen.
Tog strax över 2 timmar att sätta ihop alla bildkopplingar och just nu sitter jag och börjar komma nära felfri återkoppling.
Borde inte alls ha tagit så lång tid som det gjorde, men hade kanske taskig dagsform.
Felfri återkallning och att ha läst igenom det ordentligt med samtidig visualisering under kvällen.