Vad jag däremot memorerade var regler för när ett substantiv på franska är maskulint eller feminint. Innan har jag bara lärt mig en regel, något i stil med "många feminina substantiv slutar på e". Med mängder av undantag. Oftast har jag kört på känsla och försökt plugga in genuset för varje separat substantiv jag lärt mig. Så, jag kollade upp fler regler och memorerade exempelord. Både vilken typ av ord samt vilka ändelser orden har spelar in (t ex är metaller och trädslag samt ord med ändelsen -isme oftast maskulina, medans ord med ändelsen -tié samt geografiska namn som slutar på -e är feminina). För att få med alla aspekter av reglerna krävdes 10 exempelord för de maskulina substantiven och 9 för de feminina. Eftersom associationsbasen inte har så många bra underbilder, valde jag att placera ut 5 ord på olika underbilder. Sedan förstorade jag den femte underbilden (lämpligt då den både för mannen och kvinnan var en typ av accessoar med detaljer) och valde ut ytterligare underbilder på den där jag placerade övriga exempelord. Om man "ska" göra så vet jag inte, men fick hitta på en egen lösning eftersom de ryska reglerna inte hade lika många exempel