Philips resa mot mästarminne

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Philip_forngren

Memorization Master

Post by Philip_forngren »

8 av 60 rätt, körde på 5s per siffra.
Philip_forngren

Memorization Master

Första omgången: 5 av 60 rätt (5s)
andra omgången: 6 av 60 rätt (5s)
Philip_forngren

Lektion 17

Har nu gjort färdigt lektion 17 :D , Att läsa och memorera allt tog 55min. Jag lärde mig hur man kan memorera geografisk namn: de Sydamerikanska floderna.
Jag lärde mig också hur man memorerar termer och dess betydelser: tio termer från astronomi. Det gick bra att lära sig termerna trots att orden var väldigt komplicerade.
Det var en del bilder man skulle föreställa sig (till ex mederavin, florin, pir, ackumulator, diskretion) som jag aldrig hört talats om, men då var det bara att googla ordet lite snabbt.

Senare i kväll ska jag försöka hinna med att köra MM på 70 tal.
Philip_forngren

Memorization Master

Har hunnit med att köra 3 omgångar MM i kväll.

Första omgången: 11 av 70 (5s)
Andra omgången: 9 av 70 (4s)
Tredje omgången: 8 av 70 (6s), körde på helt nya Cicero-bilder

Har för tillfället 230 Cicero-bilder, håller på att skaffa nya så att jag kan träna flera gånger om dagen.
Philip_forngren

Lektion 18

Lektion 18 är nu färdig, genomförde lektion på 1h. Intressant lektion, häftigt att så hur snabbt man kan lära sig nya tecken, och ord på ett främmande språk. Ser fram emot nästa kursmodul Frmämmande språk, för hoppnings vis kommer det att hjälpa mig med tyskan i skolan.

Kommer köra MM på 80 tal.
Philip_forngren

Memorization Master

1. 14 av 80, 4s
2. 10 av 80, 5s
3. 12 av 80, 6s. Tappade fokus i slutet, med i början så kändes det bra.
4. 7 av 80, 7s. Körda på nya Cicero-bilder

Har nu totalt 400 Cicero-bilder med de 80 sista måste tränas in.
Eldlilja

Re: Philips resa mot mästarminne

Post by Eldlilja »

Hej Philip, kul att du kör på så starkt med MM :)! Själv har det stannat upp lite för att jag inte tagit mig tid för minnesträningen senaste veckan, men tänkte dra igång igen.

Har en fråga om dina Cicero-bilder. Ser att du nu har 400 bilder, medan jag kämpar för att komma upp i 150 bilder :lol: . Har du något tips för hur man kan skapa många Cicero-bilder? Vilken typ av platser är det du använder, är det kända ställen där du ofta är eller hittar du på platser som inte finns på riktigt?
Philip_forngren

Cicero-bilder

Så efter att jag hade tagit 10 i varje rum i huset,(totalt 110) så fortsatte jag i kvarteret och fick 30-bilder till innan jag kom fram till min gamla skola där jag (50), sedan vidare till ett annat kvarter som jag känner väl till. Vidare till macken, kyrkan och sedan in till ica.

Tips:
1. Testa använd dig av google earth och gå runt i ditt kvarter, det funkar väldigt bra för mig (Titta in på grannarnas tomter om du ser något som sticker ut.

2. Om du har någon stor butik som ica, så kolla dig omkring noga nästa gång du är där som kommer du säker att få ihop ganska många, själ fick jag ihop 100 Cicero-bilder inne på ica. (Den ica som jag använda mig av består av långa korridorer, försök att få 10- bilder i varje korridor. Så gå blir det som en lång runda från ingången till utgången.)

3. Sedan så om du har något stort köpcentrum så försök att få ihop 10 bilder från varje butik om de inte är så stora.

4. Om du redan inte har gjort den så skriv upp alla dina Cicero-bilder i till ex google doc och gruppera med 10-bilder, så bilder det lätt att gå igenom dem.

Hoppas du fick tips som kommer att hjälpa dig. :D
Eldlilja

Re: Philips resa mot mästarminne

Post by Eldlilja »

Vilka bra tips! Här ska jag in på Ica Maxi och skapa bilder minsann ;). Tack!
Philip_forngren

Lektion 19

Lektion 19 färdig, tog 50 min bort sett från sista uppgiften 3.2.2 som jag inte riktigt förstod. Roligt lektion, kul att memorera formler.
Post Reply