betydelseassociation - stödbilder i fria associationmetoden

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
wiesel

betydelseassociation - stödbilder i fria associationmetoden

Post by wiesel »

Hej
Jag gjorde lektion 17 nu och skapade betydelseassociationer av astronomisk terminologi.
Det känns lite som om man gör en koppling som högst sannolikt skulle dyka upp med fria associationsmetoden.
Skulle det vara ok att använda dessa bilderna som vilken annan redan känd information som helst när man skapar stödbilder med fria associationsmetoden, eller skulle detta kunna bli problem?

/ Peter
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: betydelseassociation - stödbilder i fria associationmeto

Post by Mattias »

Hej!

Kanske att jag börjar bli trött, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Förklara gärna med exempel.

Ha det fint!
/Mattias
wiesel

Post by wiesel »

Hej

Jag var nog inte heller helt frisk i kolan när jag skrev det där.

Jag tänkte mig att eftersom jag har lärt mig vad kuiperbältet är för något (iskuber med svångremmar utanför Neptunus) och detta är associerat till minnesbilden för uttalet.
Om jag någon gång skulle behöva stödbilder från fria associationsmetoden och börjar med strumpa och fortsätter med bälte, iskub, komet, fönster ...
Är en sådan kedja ok, den innehåller ju bilder från tidigare associationer.
Eftersom dessa bilder redan är starkt kopplade tänker jag mig att de lätt skulle följa varandra i en sådan kedja.

Ha dé
Peter
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Det går absolut bra. Gör då en enkel bildomvanling för varje stödbild, så är det ingen risk att du blandar ihop saker. Alltså att du t.ex. tar en annan sorts strumpa, ändrar formen på bältet, tar en iskub i en helt annan form osv. Bildomvandlingar behöver man aldrig förbereda, dessa görs direkt och spontant vid memoreringen.

/M
Post Reply