Hoppas alla har haft en trevlig julledighet och är redo att möta vardagens utmaningar!
I förrigår kväll vart det nyinlärning på 200-210 med mattias ribbings podcast intervju med Annelie Pompe. Riktigt intressant intervju om andningsförmåga vid fridykning.
Gick bra att koppla de 10 figurkoderna, gick årets sista nattpass på akuten och jag kunde bläddra igenom bilderna i huvudet samtidigt som jag pratade med en kollega

.
Repeterade resterande figurkoder ner till 100 relativt snabbt, de tidigare luckorna fyller i sig ganska bra!
Då det var lugnt på akuten kopplade jag 211-220 mitt i natten, vad gör man inte

.
Det var kul, upptäckte att det är bäst att ta 10 i taget och fixera dem och sedan ta 10 till istället för att koppla 20-30 per gång.
Det slog mig precis att jag kopplade 100 figurkoder på 3 dagar med några vilodagar emellan. Första dagen 40 bilder, sedan 30 och sist 20. Som jag kämpade med de första 100 koderna! Tror jag höll på i 8 veckor. Aldrig att jag hade trott att jag kunde ta in så mycket så kort tid. Får mig att fundera på vad mer jag kan åstadkomma

.
I sann nyårsanda så har jag 3 nyårslöften. Dessa är dock inte helt nya och var inget jag hittade på bara för att. Det första är att jag ska bli mer social och göra mer saker på min fritid istället för att bara sitta hemma, det andra är minnesträning och det tredje handlar om min ekonomi där jag har satt ett månatligt sparmål och ska göra investeringar som ger X% avkastning.
Jag är ledig denna vecka och vet av erfarenhet att tiden rinner iväg om man inte bestämmer sig för att göra något konkret.
Med det sagt, här är målen jag satt upp för v 1:
- Jag ska ha memorerat 310 figurkoder (är på 220 nu=)
- Jag ska använda de första 200 figurkoder nu i memory master och jobba mig upp till 100 siffror
- Jag har 300 cicero memorerade och klara, har ytterligare 300 som jag enbart skrivit ner och aldrig eller sällan använt. Jag ska gå igenom dessa och antingen ta upp 200 av dem eller göra 200 nya.
- Märker, när jag tar in så mkt ny information, att det är lätt att glömma saker som för en vecka sedan var självklara. När jag rep 0-99 så vill 100 koderna smyga sig in. Samma med cicero, om jag inte repeterar dem så tappar jag bilder vilket förstör hela serien. Så jag ska repetera samtliga cicero och alla inlärda figurkoder 14ggr. Det kan låta mycket men tänk på det så här - 14ggr på 7 dagar är bara två gånger om dagen, en gång på morgonen och en gång på kvällen. Nu när jag kommit upp i ett antal hundra koder så krävs det lite extra för att rabbla alla men när jag väl är igång går det rasande fort.
Det här känns jättebra. Jag satte målen så att det är lite av en utmaningen men inte så stor att jag kapitulerar. Nu ska jag ut på bio (och repetera lite i huvudet på vägen dit

).
Lämnar er med mitt favoritquote!
"People with clear, written goals, accomplish far more in a shorter period of time than people without them can ever imagine". Brian Tracy
Ha det så bra allesammans!