Malcolms logg

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
malcolm

Re: Malcolms logg

Post by malcolm »

Haft ett uppehåll under torsd-söndag då jag varit borta. Inte äns tränat MM. Har lite att ta igen.
Pax.
malcolm

Post by malcolm »

Lektion 38 avklarad. Egentligen ingenting knasigt eller svårt. Två underbilder jag valde e dock fett bråkiga för mig. Känns orimligt. Har visualiserat sönder men de ploppar inte upp som de borde. Ska nog göra 39an ikväll (har lagrat lektioner ;-) samt lite MM och genomgång av cicero.

Pax.
malcolm

Post by malcolm »

Nu har jag halkat efter kanske 3 dagar.Blev klar med lektion 40 igår. Kan ha lite överseende med lektionerna men att jag skött MM såpass dåligt är lite trist. känns som om att det är viktigt att inte tappar rutinen. Får fortsätta att jobba på helt enkelt...
malcolm

Post by malcolm »

Tbx efter ca 2 veckors uppehåll. Det var en vecka för länge, planer ikväll. Så imorgon sätter jag igång, jag lovar :)

Behövde en paus för motivationen. Behövde det dock inte för att minnet skulle bli bättre :) Kan för övrigt meddela att det inte blir någon japanska som planerat. Drar till Italien. Kommer bli lättare att lära sig det språket. Minns att jag läste i en post av någon på forumet som lärt sig 50 franska ord/dag i 2 veckor, totalt 700 nya ord. Har klurat lite på det där och tror att det skulle vara möjigt för mig i kanske 4 veckor med en-två vilodagar i veckan för att sedan trappa ned. Då har man en bra grund att stå på iaf. Vi får se hur det blir med det.

Hörs imorgon iaf ;)

Pax,
M
malcolm

Post by malcolm »

Inte en lektion gjort sedan jag skrev för 3 dagar sedan :(

Jag har gått in i en imaginär vägg. Har väldigt lite motivation att fortsätta minnesträna. Kan dock glädja mig att jag pysslat med mycket annat som jag inte fått gjort innan. Mitt rum e väldigt snyggt och städat m.a.o. Vet inte riktigt varför det blev sånhär stor lucka i mitt träningsschema. Jag sysslar samtidigt med ett annat projekt som är mentalt uttömmande och som försämrar min koncentration och fokus känns det som. Tror det kan ha börjat påverka mig en del.

Den där tråkiga :) texten om Germanerna verkar jag bara inte kunna minnas. Nu vågar jag knappt tänka på den. Tror att jag måste sätta mig ner och repetera alla mina cicero först samt allt grundläggande jag lärt mig: figurkoder, månader, dagar, länder etc. Det blir dagens mål. Tror att jag kommer ha svårt att hinna lösa alla 60 lektioner innan nyår tyvärr. Tror jag behöver till början/mitten av Januari. Tror dock att jag varit ganska lektions-fokuserad så min förmåga har lksom inte utvecklats, jag har mest bockat av lektion efter lektion.

Nu kör jag iaf igång. figurkoder, ciciero, länder ett parti MM och sedan kan jag ta tag i lektionerna.

Önska mig lycka till,

Malcolm
malcolm

Post by malcolm »

Back on track, MM 15/30 3s! Inte många tal, men det gick bättre än jag trodde det sku.le gå. Körde på ett nästan "oanvänt" rum. Lite småsessioner efter det.

Snart är dagen slut men jag har fått gjort det jag hade tänk, minus själva lektionen. Strunt i den lilla detaljen. Är helt plötsligt taggad på att bemästra den här färdigheten igen, och ta mig ann lektionerna. Ska ha tid för iaf en sådan imorgon. Planerade för 2 men saker har dykt upp :)

När Cicero-bilderna satt inte så bra men då jag skrivit upp alla (det kanske är lite kontraproduktivt men jag började med det under min första minnes-attack för dryga året sedan och det var till stor nytta för att komma tbx på banan.) var det lätta att välja "rätt" (är fortfarande vid det stadiet att jag velar mellan bilder/platser: ibland är hyllan med och skåpet inte ooch nästa gång är det tvärt om) bild/plats igen och komma tbx. Det var väldigt lätt att gå igenom rummen och platserna i alla riktningar efter en kontroll/rättningsrunda. Känns somjag kan dom bättre nu än vad jag kunde innan. Kan det ha att göra med att under dessa två vilo-veckor har alla luddiga bilder försvunnit helt och enbart dem jag vill och fokuserar på fanns kvar, fast lite svagare. Vid återkallning och sedan rättning/repetition så kanske dom fastnade hårdare.

Nog svamlat, nu e jag trött. På återhörande,

Malcolm
Post Reply