Marias journal (maria85)

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Maria85

Marias journal (maria85)

Post by Maria85 »

Blev medlem 2/12 då jag och en kompis signade upp oss. Blev p.g.a. tidsbrist tvungen att dela upp lektion 1 i två lektioner men såg till att göra samtliga övningar den "andra lektionen". Wow!

Lektion 1 (första tillfället):
Övning 1 - kedjemetoden: 22/25
Övning 2 - ryska dockmetoden: 17/25

Lektion 1 (2a tillfället):
Övning 1 - kedjemetoden: 25/25. Hade tränat denna innan med en kollega (som gav mig boken "vägen till mästarminne". Tack Lotta!

Övning 2 - ryska dockmetoden: 25/25. Hade tränat även denna metoden men inte fått samma resultat.

Övning 3 - Cicerometoden: 23/25. Hört talas om denna av en annan kollega som använt den länge! Kan för övrigt inte gå förbi katternas vattenfontän utan att "se" ett gäng lökar ligga där... :lol:

Övning 4 - Fria associassionsmetoden: 17/20. Svårare än de andra övningarna. Lärde mig en del om mig själv och mitt eget tankesätt här...

Övning 5 - Alfanumerisk kod - ALLA RÄTT! Flashback till andra klass när jag och dåvarande bästisen lånade böcker om morsealfabetet på bokbussen och satt på rasterna och tränade. :)

Gjorde alla övningar tills att alla länkarna satt där de skulle och reparerade där det behövdes. Har problem med framförallt icke levande "mjuka" objekt. Pyjamas var det ord/bild som försvann. Näsduk också. Gick att se ett tema ganska snart. Måste jobba på det!

NEJ!!! Trycker på knappen klar och det står att jag får tillgång till nästa lektion först om 14 h 59 m! Jag vill ju träna nu! :(
Maria85

Re: Marias journal (maria85)

Post by Maria85 »

Lektion 2 - Övning 1-4

Övning 1: 24/26. De mest diffusa bilderna var de två som försvann. Naturligtvis var det första bilden. Måste hitta ett bra sätt att komma ihåg bild nr 1.

Övning 2: 23/25. Inte förvånad över att skorna försvann eftersom att jag inte kunde fixera på ett bestämt par. Vinterskorna till undsättning! :lol:

Övning 3: 10/10. Gillar cicerometoden skarpt! Stödbilderna sitter kanonbra! :)

Övning 4: 10/10 Fortfarande den svåraste metoden. Av någon anledning tar en del stödbilder längre tid att komma ihåg även om de "dyker upp" till slut...

Läste igenom övning 5 men dök omedelbart på frågetecken så gör kväll här och återkommer imorgon. Bokstäverna för 0-09 sitter otroligt nog! :D
Maria85

Post by Maria85 »

Lektion 2 - Övning 5-8

Övning 6 - 16/20 + 15/20

Figurkoderna är intressanta! Av någon anledning är 04 svårast att återkalla... Kanske bilden är otydlig...

De 10 korten är färdiga att använda!

Ska läsa några sidor till ur handboken!
Maria85

Post by Maria85 »

Lektion 3 - Övning 1 och 2

Tror jag var en aning disträ idag... Övning 1 gick hyfsat bra med 2 fel (kunde inte återkalla bilderna) men konsonant till siffra gick kanonbra! Övning 2 var betydligt svårare. Vissa bilder ville inte dyka upp medans andra satt klockrent! Kändes trots allt inte som en bra dag idag. För många tankar just nu skulle jag tro.
Maria85

Post by Maria85 »

Lektion 3 - Övning 3-9

Övning 3 - Mycket intressant. Blir lite "lär känna dig själv" när man inser hur man relaterar till olika saker! Klarade första med 10/12 rätt.

Övning 4 - Det här var svårare! Höll på länge med att försöka komma ihåg en bild när jag till slut kom på att jag hade två "myror". Fick färga den ena röd och hej svejs så gick det väldigt mycket bättre! Glad över detta fel eftersom det fick mig att inse vikten av detaljer!

Övning 5 - Näpp. Det blev till att börja om och reparera mååånga gånger. Tiden gick ut också. Här kom jag på ett annat fel jag har gjort. Jag har inte "kopplat" länge nog. Kanske använde 3 sekunder men absolut inte 6 sekunder. Blev mycket noggrannare med detta efter att jag äntligen klarat övningen. Bra! Tänker aktivt på att verkligen undersöka "kopplingarna" numera!

Övning 6 - Hahaha! Återigen mycket intressant att se hur man själv resonerar! Gick relativt bra ändå! Hade ju verkligen lärt mig viktiga läxor på vägen!

Övning 7 - Fler bilder fixerade! Passade på att ta fram kortleken då jag misstänkte att det skulle skrivas igen! Hädanefter kommer jag faktiskt att läsa igenom hela lektionen innan jag börjar med första övningen!

Övning 8 - Gick kanonfint!

Övning 9 - Kom på mig själv med att ha för bråttom igen... Undersök kopplingen noga.

Att tänka på:
Undersök kopplingarna noga!
Ha inte för bråttom - du lär dig fortfarande!
Detaljer! Det är verkligen skillnad på en svartmyra och en rödmyra!
Post Reply