Då var lektion 40 klar Sista halvan av lektionen när man skulle memorera på egen hand utan handledning gick väldigt bra tycker jag- alla kopplingar satt på första försöket
Improve memory hjälper väldigt mkt med koncentrationen, vilken är superviktig för kvaliteten på memoreringen. Jag har även prövat att gör mina bilder löjligt stora - flera meter långa. Så mkt verkar inte behövas, men det är väldigt tydligt att när jag inte gör bilderna stora nog, påverkas kvaliteten negativt.
Idag lärde jag mig 50 nya ord och begrepp på kanske 1,5 h, inklusive en del repitition. Språkmodulen har varit extremt nyttig, inte en chans att jag hade klarat detta innan jag började med
Klar med de 4 lektionerna i schack nu. Hade lite svårt att förstå instruktionerna, förmodligen för att jag precis börjat spela, men det gick bra till slut. Metoden för att lägga in nya varianter till redan inlärda upplägg var särskilt najs tkr jag
En instruktion tror jag dock är fel i KIA,3. borde vara Sd2 (inte Ld2)? Annars förstår jag inte hur man skall kunna göra 10. Sf1
Målet under sommarlovet är att äntligen göra klart sista kursmodulen. Nu när jag inte behöver göra ständiga uppehåll för tentaplugg finns inga hinder, bara köra på!
Idag märkte jag tydligt att utvecklingen går fort framåt: Det kändes knappt ansträngande och jag kände att jag kunde memorera sidorna i boken allteftersom - utan att behöva använda förslagen i instruktionerna. Väldigt intressant material också, jag insåg att jag utvecklat vissa vidskepliga beteenden runt min minnesträning, som att jag fått för mig att träningen är bortkastad om jag sovit dåligt (vilket jag faktiskt hade idag, men det gick ju bra ändå, så jag får passa på att förstärka mig själv för mitt braiga beteende: Bra jobbat Alvar! )
I övrigt har min träning med memorization master varit högst sporadiskt, men är iaf nere på 2 sek koppling utan problem. Kvaliteten är det lite sämre med, men löser sig nog när jag ökar antalet kopplingar.
Verkar funka bra med lösenordsmemoreringen, det enda jag är lite osäker på är huruvida jag kommer att kunna urskilja versaler och gemener efter ett tag.
Gjorde klart 51 i förra veckan, helt klart den lektion som tagit längst tid, nästan en vecka för mig. Resultatet var dock gott, ska verkligen se till att använda det jag lärt mig i min utbildning.
Fick ett bra tips av Mattias att man kan memorera skillnaden versaler/gemener genom att t.ex. doppa bilderna för de förra halvt i röd färg - hjälper mycket . Gällande lösenord med färre åtskillnader med versaler/gemener verkar det t.o.m. som jag inte behöver anstränga mig för att skillnaden skall lagras; bilderna gör att jag kan se det skrivna lösenordet - eller den aktuella delen av det om det är långt.
Då är jag äntligen klar med denna sista modul! Bör kanske nämnas att jag inte gjorde precis alla övningar, eftersom jag tycket det blev lite väl mycket repetition av samma sak (kändes lite tjatigt helt enkelt). Målet med modulen var att behärska memorering av lösenord, numerisk information osv. Nu har jag memorerat den info jag själv har användning för (och lite till bara för att det är skoj) och känner att jag klarar av att memorera ny info enligt detta format utan problem. Alltså anser jag mig ha uppfyllt målet och kan gå vidare till kursens sista lektion!