Jimmys journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
spip

Jimmys journal

Post by spip »

Lektion 1:
Ovant till en början, men mot slutet började visualiseringen och kopplingarna sitta lite bättre. Oklart vad den alfanumeriska koden ska vara bra till. Bra flyt genom hela lektionen på natten när familjen sover.
Onwards and upwards!

Lektion 2:
Första delen, repetion från lektion 1 (kedjemetoden, Cicero, ryska dockan) sitter som en smäck. Kul! Bra flyt och tempo.

Del 2, figurkoder:
Irriterande att den alfanumeriska koden faktiskt verkar vara bortkastad för mig. Bra idé så klart när man ska välja ut figurbilder och skapa systemet från början, men koden behövs inte för att lära sig bilderna. Jaja, det kanske kommer senare.
Här fastnade jag sen på övning 5. Tror jag var överambitiös och ville inte gå vidare innan figurkoderna var automatiserade. Insåg lite senare att det kommer ta dagar innan det sker...
En del funderingar också kring vilka figurkoder man ska välja och hur man ska använda dem. Skickade därför in min första fråga.

Sammanfattningsvis tog lektion 2 alldeles för lång tid för mig, och det är skönt att nu kunna gå vidare till lektion 3.
spip

Re: Jimmys journal

Post by spip »

Lektion 3:
Ojj vad många dagar det tog att avsluta 3:an. Ändå satt jag ner lite varje dag. Men, svårt att fokusera någon längre tid åt gången -> små framsteg.
Positivt är att jag övar figurkoder dagligen och har även använt mig av minnesbilder på riktigt "i vardagen". För att komma ihåg vad broarna i stan heter :)

Jag fick f.ö bra svar av Mattias på mina frågor från lektion 2, så nu är jag förhoppningsvis på rätt väg igen

Summering: Det har gått långsammare än jag hade räknat med, men grunden känns rätt solid.
spip

Post by spip »

Lektion 4:
Lektionen uppdelad i två tillfällen och avklarad på två dagar, inga problem!

Dock har jag ohyggligt svårt för konsonans- och kodning av stavelser. Tar på tooook för lång tid. Tur att jag idag hittade studentforumet där andra upplever samma problem. Måste nog läsa på lite här när jag får tid över - det verkar vara en liten skattkista.
Eloge också till Mattias som verkar riktigt involverad i sina studenter.

Generellt går det ganska bra, men jag blir dels stressad över att jag inte alltid är helt 100% säker på att jag gör övningarna "rätt", och eftersom det är tidigt i kursen vill jag inte lära fel från början.
Dessutom har jag inte fokuseringen att sitta 1h i sträck och memorera, det är alltid något annat som pockar på uppmärksamheten vid datorn... :(
Får försöka arbeta på de bitarna

Som sidnot gick figurkoderna helt apdåligt just nu (kl. 00:00), knappt jag kom ihåg en enda en!
Nya tag imorgon
spip

Post by spip »

Lektion 5:

Efter en kortare paus (var tvungen att prioritera annat + ensam med nattsuddande barn) har jag tagit mig igenom 5:an på två kvällar.
Ganska lätt lektion, fast jag har fortfarande svårt för att arbeta med minnesträning någon längre sammanhängande period. Ska försöka prioritera det nästa gång (lektion 6). Dessutom är vissa abstrakta ord (ex process, folk) väldigt svåra att ska bilder till.
Jag är helt enkelt inte flytande nog i de olika teknikerna för att gå från ex. konsonans till associering.

Men, totalt sett börjar det rulla på!
Post Reply