Picidaes journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
picidae

Picidaes journal

Post by picidae »

Jag gjorde lektion 1 i går och lektion 2 idag.

Början känns ganska lätt för jag har prövat på minnesteknik förut och känner till figurkoderna. Jag började med denna kurs för att träna mer systematiskt och på djupet.

En utmaning är att hålla sig till 6 sekunder per koppling. Ett övningsprogram som skulle byta ord var sjätte sekund skulle vara bra...
picidae

Re: Picidaes journal

Post by picidae »

Lektion 3 avklarad. Men jag tänker nog jobba med att automatisera figurkoderna lite till innan jag börjar med lektion 4.

Antagligen "fuskade" jag nog lite, för jag klarade inte av att samtidigt hitta på bilder och länka dem för abstrakta ord, nonsens ord, konsonantkombinationer mm. Jag antar dock att detta kommer att tränas mera längre fram.

Förutom att ha figurkoderna på lappar så har jag gjort en grej i Excel som jag kan använda för att träna figurkoderna.
picidae

Post by picidae »

Mina minnesregler för att komma ihåg vilka bokstäver som hör ihop med vilken bokstav:

0 M minst
1 N en
2 THZ Två Zebra Hingstar
3 B knattarna är 3 Bröder
4 WVK KVartett
5 FR FingRar
6 JPX JeeP med seXig brud
7 SD Sju Dvärgar
8 GQL öGLor (och Q)
9 C lätt att minnas...

De börjar ju bli rätt automatiska redan förstås. Men om jag inte kommer på det automatiskt så är dessa minnesregler ett stöd.

Dessutom har jag gjort en Excel-fil där jag kan träna figurkoderna. Och sedan lappar förstås.
picidae

Post by picidae »

Nästan klar med lektion 4. Figurkoderna är kvar att plugga, men det handlar ju lite om "råplugg".

Kommentar om övningarna:

Övning 2 var om abstrakta begrepp. Där blev det blandning mellan
mjuk / mjukhet
fuktighet / fukt
slarvighet / slarv
där det första ordet var det rätta.

Jag blandade nog när jag skulle ge det kortare ordet och när det längre. Jag gick nog vidare innan jag fick varje ord i rätt version.

Tips på hur man minns om det är den längre eller kortare versionen?
Fast det kanske man inte behöver i vardagssituationer, utan mera i minnestävlingar.

Övning 3 var ortnamn. Svenska sådana. Jag bor i Finland och jag har ingen som helst bild av t.ex. Jönköping. Jag funderade nog långt över rekommenderad tid innan jag valde "jöns" (som i dummerjöns) som bild. Jag tror att svenskar har någonslags koppling till Jönköping som är naturligare.

Övning 4 var nonsensord. Där hade jag en fördel av att vara finländare, för några ord var helt rakt finska ord (hame, talja).

Nu skall jag sätta igång och plugga figurkoder, så att jag får lektion 4 avslutad.
picidae

Post by picidae »

Lektion 5 avklarad, utom att plugga figurkoderna, förstås.

Den långa övningen med de 71 bilderna var svår.
Första försöket gav bara tio bilder...
Andra gången kom jag ihåg 35,
tredje blev det 58,
fjärde försöket gav 63. Då var det den sista helheten som var helt bortblåst.

Först med femte försöket fick jag hela serien.
Men fascinerande att man kan komma ihåg 71 bilder. Det skulle nog inte gå utan dessa metoder!

Övningen med ordningstal klarade jag på andra försöket.
Post Reply