Atkins minnesträning

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Atkins minnesträning

Post by Atkins »

Tjena allesammans!

Mitt alias är Atkins. Jag är 20 år gammal och är bosatt i Sveriges huvudstad, Stockholm!
Blev medlem (eller student kanske man ska säga ;) ) på Mindacademy och slutförde igår min första lektion :mrgreen:

Tänkte föra en journal för att dokumentera mina framsteg med GMS.

Målet med min minnesträning är att ge mig själv verktygen för att fixa 2.0 på verbal del på högskoleprovet (här tänker jag mig att 'Främmande språk' avsnittet kommer att gynna mig för ORD- och MEK-delarna, samt den förbättrande koncentrationsförmågan för LÄS)

För stunden riktar jag in mig på att köra igenom de 36 första lektionerna och därefter ta ett avbrott (dock inte sluta träna/använda mig av min nyvunna kunskap!) i utbildningen, för att därefter återuppta den efter höstens prov.

Målet var innan att göra en lektion per dag. Insåg dock ganska fort att det är bättre att jag bidar min tid och inte stressar igenom lektionerna hellre än att jag höftar och avslutar utbildningen med ett betydligt sämre mästarminne än vad jag skulle kunna ha :)

I alla fall, hoppas ni har fått en inblick i mina tankegångar och hoppas att det går bra för er andra och att det gör det för mig också. :)

NU KÖR VI!
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Re: Atkins minnesträning

Post by Atkins »

Andra lektionen avklarad! ;)

Började med mentala teknikövningar för att värma upp. Tyckte "varma vågen" var otroligt häftig!! Kände ett vad som närmast skulle kunna beskrivas som ett tryck när jag den "for" över bröstet.

Dock tog teknikövningarna lite för lång tid (Kvantitet är otroligt viktigt, men som Greg Everett menade i sitt kapitel om stretchning i 'Olympic Weightlifting: A Complete Guide for Athletes & Coaches': det är bättre att atleterna stretchar kortare och oftare, än att de blir avskrämda av mängden stretch och därför skippar den.) så kommer skära ner på dem till minsta möjliga rekommenderade tid!

I alla fall övningarna då! Hade otroligt mycket problem med kedjemetoden (behövde göra den 4 gånger innan jag fick alla rätt).

Ryska dockmetoden behövde jag göra två gånger för att få alla rätt. Cicero-metoden och Fria associations- metoden avklarade jag på första försöket :lol:.

Övning 5 gick... okej. Gjorde fel först och målade en massa siffrorna PÅ objekten, snarare än en stor framför. Så lite tid gick åt att göra om den övningen.

Övning 6 gick galant! Enda pausen kom vid Cicero-bild 31 (en soffa) Då jag behövde tänka lite för att se 'Hår' (02).

:!: Fråga om någon läser detta :!:

"Vet" snarare ni än "ser" att exempelvis 03 är bulle? För stunden "vet" jag före jag "ser", vilket gör mig lite orolig. De sista gångerna när jag märkte av detta problem fokuserade jag på att "se" först och besvara sen.

Korten är fixade och kommer leka med dom mellan mina mattepass (så att jag kommer vara proffs inför min nästa lektion).

:!: Fråga :!:

Mina bilder är ibland 'suddiga' (ni fattar vad jag menar) och det är nästintill omöjligt att hålla dem stilla (fick visualisera att gaffeln i 'Mental teknik' hölls fast av ett berg :D ). Kommer detta förbättras (såväl bilderna som kontrollen över bilderna)?

Aja det här var väl allt för mig för stunden. Vi får höras mer imorgon!!
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Re: Atkins minnesträning

Post by Atkins »

Hmph!

Glömde skriva en sak! :oops:

4 timmarskroppen, Timothy Ferris

Sid 163.

A: 110 st på 3 min 47 sek
B: 20 st på 1 min 27 sek
Ord. 368 st på 3 min 10 sek

Nu blir det matteplugg!! :D
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Atkins minnesträning

Post by wyzec »

Hej Atkins,

du kommer tids nog att se snarare än veta vilken figurkoden är. Det tar 3-4 dagar för en reflexkoppling att skapas, gör mentalt tecknande under några dagar så sätter det sig. Undvik att uttala orden för figurkoderna, t.ex. under repetition av dem kan du räkna för att komma bort från uttalande av ordet som finns bakom bilden - så småningom kommer bara bilden vid siffran och tvärt om.

I början när förmågan att visualisera inte är starkt utvecklad kommer de 'barnproblem' du beskriver i suddiga bilder och bilder som inte vill vara stilla, hade själv exakt dessa problem - du kommer att få full kontroll med träning. Du gör rätt i att komplettera lektionsträningen med ett urval av teknikövningarna.

/Henrik
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Re: Atkins minnesträning

Post by Atkins »

Först och främst: Tackar Henrik! Har läst igenom det du säger och kommer att ha det i bakhuvudet när det går som sämst!

Över till Lektionen.

FY. FAN.

Denna lektion varit en otroligt tradig upplevelse som har sträckt sig över tre dagars tid. Satte mig ner i torsdags och pluggade
1 h och 40 min (förutom uppvärmningen på 45 min). Fortsatte på fredagen med uppvärmning + 2 övningar och avslutade precis lektionen idag (efter uppvärmning).

Skulle verkligen råda alla att slänga ett getöga på gms-handboken! Det som personligen knäckte mig på torsdagen var konsonantmemoreringen. Var otroligt frustrerande och mentalt knäckande just eftersom jag inte såg någon verklig tillämpning av denna metod... Sen läste jag i handboken och fick en "aha"-upplevelse

Jag citerar: "Visst kan en sådan här teknik verka omständlig om det bara är ett par nya ord om dagen man behöver lära sig. Men om man vill memorera tiotals eller till och med hundratals ord om dagen, gör den här tekniken tillsammans med övriga tekniker memoreringen snabb och effektiv. Och viktigast av allt, den försäkrar långtidslagring av orden i minnet."

Den teknik som jag fann värdelös, kommer att bli en av de viktigaste teknikerna för att uppnå mitt primärmål!! :lol:

Har förövrigt bestämt mig för att skära ner på uppvärmningen ytterligare. Kommer att fokusera på mentalt tecknande, fokus på objekt och bildstabiliserande, då detta är mina akilleshälar och vill lägga ner mer tid på dem samtidigt som jag känner att jag har nått en acceptabel nivå på exempel bildomvandling etc.!!

Taggad till tusen och börjar en ny lektion imorgon! Nu blir det matte och jobb!! :D
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Re: Atkins minnesträning

Post by Atkins »

Så håller för stunden på med lektion 4!

Måste bara fråga: Hur många procent rätt måste man ha för att gå vidare? Hur många rätt är det normalt att ha? Har jag missat något? Kör efter det Mattias skrev ("koppla bilderna på 6 sek") och fick, även om det gick fort, ett uruselt resultat (kanske sex korrekta kopplingar av 30 möjliga, 6/30 = 20%)

Fortsätter nöta på, ska banne mig ha mitt mästarminne!!

Ha en fortsatt trevlig (och kämpig ;) dag!)
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Re: Atkins minnesträning

Post by Atkins »

Nu slutar jag för dagen! (Följer Mattias råd om 1h/dagen!)

Övning 2: 13/19 (såg rätt bilder på lita på och flitig, men skrev tillit och flit :cry: )

Övning 3: ALLA RÄTT WOOP WOOP!

Övning 4: 8/20 (Är verkligen en berg-och-dal-bana för mig!)

Haha, ha det bra nu folket! Nu blir det jobb!
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Re: Atkins minnesträning

Post by Atkins »

Drar till Italien i fem dagar nu, så kommer preliminärt ägna min tid åt korten som jag redan har skapat samt mentala teknikövningar (har wifi, så kanske kan klämma in någon lektion!)

På gott återseende :D
Post Reply