martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Lektion elva klar. 100 ord skulle memoreras på sina ordningstal. Första vändan tog 15:39 minuter, knappt tio sekunder per ord, och gav 72 rätt vid första återkallningen. Sedan blev jag avbruten och fick gå ifrån i en och en halv timme. När jag sedan återkallade igen satt 88/100, tredje gången 99/100 och slutligen samtliga. Gött!

Eftersom jag gjort fram till lektion 42 tidigare, vet jag att det värsta är över och det känns skönt. Databasen tror jag inte blir några bekymmer, inte minst som de första elva lektionerna gick väldigt mycket lättare nu, än när jag gjorde dem första gången för tre år sedan.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Lektion 12 klar och därmed är intensivträningen färdig. Jag trodde att intensivträningen var färdig redan förra lektionen, så det kändes tufft att ta en sådan lektion till - jag var inställd på att bara glida idag. Så blev det inte. Nästan en och en halv timme totalt.

Övning 1: en sekvens om 50 tal skulle memoreras med returmetoden. Det gick på 4.06 minuter, 4,9 sekunder/koppling, och jag satte 38/50. Klart godkänt, tycker jag.

Övning 4: 78 tal skulle memoreras på alfabetets figurkoder, tre tal per bokstav. 6.05 minuter, 4,7 sek/koppling, och 66/78 rätt. Bättre än förra, men jag var väl uppvärmd vid det laget.

Övning 5: 100 siffror skulle memoreras på ordningstal med ryska dock-metoden. Nu blev det jobbigt, inte minst som en del siffror använts som associationsbas i övning 1. Det borde ha gått på precis tio minuter, men tog 11.20. 21.44 minuter inklusive återkallning. 60/100 rätt. Jag hade hoppats på bättre, men hade svårt att hålla uppe hastigheten. Efter 40 minuter och vid tredje återkallningen satt samtliga.

MM: 20 siffror, sex sekunder styck: 20/20. Den var lätt. Det kändes som om jag hade jättejättegott om tid. Skönt att få glida på slutet i alla fall...
Post Reply