André's Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
André
Posts: 3
Joined: Thu 02 Oct 2014, 14:35

André's Journal

Post by André »

Då var det på hög tid att skriva börja skriva i minnesjournalen. ;) Har precis avlutad lektion 8 och börjar nu se
och märka den praktiska nytta med övningarna.

Lektionerna i början tog väldigt lång tid 3-4t med avbrott mellan och uppdelning till 2-3 tillfällen. Den långa tiden berodde mycket på att jag ville ha samtliga rätt uppgifter och överarbetade säker uppgifterna något. Nu har jag ändrat taktiken lite och fokuserar mera på att hålla kontinuiteten och farten uppe och känner nu det går mycket bättre. (men det tar fortfarande för lång tid tycker jag) :(

Både kedjemetoden och ryska dockningstekniken tycker jag fungerar bara. Det som tar tid är att komma på bra associationer med konsonans och symboliseringstekniken. Men det är bara att träna så ska det nog gå lättare framöver. Att förstora upp saker och ting för sedan att minska ned är effektivt.

Jobbar på för att träna in siffrorna som går alldeles för för sakta. Att knyta samman sifferblocken med kedjemetoden är effektivt så det använder jag nu som ett första steg

Bra ide kan vara att använda en metronom för att öka på hastigheten vid inlärning av siffror. Det finns många bra appar för det.

Nu ser jag fram emot att börja med lektion 9 :)
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: André's Journal

Post by martin »

Kör hårt, kör snabbt. Koppla fort och strunta i om det blir fel. Mattias påpekar det flera gånger och det är viktigt. När jag ska koppla saker räknar jag ofta sekunder för mig själv, dels så att jag håller mig till som mest sex sekunder per koppling - gärna mindre - dels för att så att säga frikoppla röst och seende. Det går faktiskt utmärkt att räkna högt för sig själv, samtidigt som man skapar och kopplar bilder.

Och vad gäller att träna in figurkoder så är det bara att nöta. Det kommer med tiden.
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: André's Journal

Post by dreamqueen »

Precis så gör jag med, räknar högt för mig själv medan jag ser kopplingarna. Då har jag lite koll och frikopplar som du säger. :)
/Suzanne
André
Posts: 3
Joined: Thu 02 Oct 2014, 14:35

Re: André's Journal

Post by André »

Lektion 9

Då var lektion nio avklarad uppdelad på två omgångar. Det börjar gå något bättre nu och nytt för denna omgången är att jag börjat använda metronom vid träning av figurkoder samt mera specifikt klocka tiden för skapa kopplingen.

Övning 1: Returmetoden fungerade ganska bra, 38/44 på första försöket.

Övning 2: Hoppade först över lektionen då ja märke jag behövde träna mera på figurkoderna för att få flytet. När jag väl genomförde den så missade jag 8st på första försöket men alla jag svarade på var rätt. Täppande sedan till luckorna och alla rätt.

Övning 3: 37/45 på första försöket.

Övning 4: Gick ganska bra att fixera koderna för 71-80.

Övning 5: Ökade snabbt upp hastigheten, märkte att metronomen gjorde skillnad. Körde via en app som heter iMetronome.

Övning 6: Denna övningen tog lite tid då inte alla figurkoder sitter än men det är bara att nöta på.
Post Reply