Färg!?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Henrik

Färg!?

Post by Henrik »

Jag har svårt att visulisera i färg, vad kan detta bero på? Nånstans stod att rökare oftar svårt med färgerna, men jag röker inte, och har aldrig gjort. Vad gör jag?
Simon

Re: Färg!?

Post by Simon »

Jag vet inte vad det beror, men jag kan rekommedera att du gör mentala teknikövningar varje dag eller innan GMS-lektion. Det gör visualiserandet av bilder blir tydigare och starkare.
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik

Färger

Bildomvandling

Bildstabiliserande

Bildmanipulerande
Henrik

Post by Henrik »

Tack!
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Yes, jag håller med. De mentala teknikövningarna bygger upp alla viktiga beståndsdelar som behövs i visualiseringen, inklusive färgvisualiserandet. Det är inget fel på dig, alla har sina styrkor och svagheter i början och dessa är helt olika för olika personer. Färg-grejer går dessutom ganska fort att få igång när man kör övningarna nämnda ovan.

/Mattias
jobase

Post by jobase »

Henrik, jag har just gjort färdigt lektion 4 och har precis som du problem med att visualisera färgerna på bilderna. Jag kämpar med de mentala teknikövningarna men tycker att det går väldigt trögt och tycker att det mesta bara är i en grå dimma. Hur lång tid tog det för dig ungefär innan du hade lärt dig att visualisera färger? Kämpade du länge med teknikövningarna?
/Jonas
FilipHedberg

Post by FilipHedberg »

Jag hade också svårt att visualisera färger i början, det tycktes nästan omöjligt. Men som man säger, träning ger färdighet och så är fallet här också. Kämpa på så släpper det nog :)
Henrik

Post by Henrik »

Jag gjorde övningarna ett par gånger och sen var det egentligen inga problem. Om det var resultatet av att jag gjort övninar etc eller om det faktiskt bara behövdes ett par varv koncentrationsövningar ska jag låta vara osagt. Sen kom livet ivägen och jag tappade minnesträningen. Jag hoppas kunna komma tillbaks till hösten.

Men som sagt, övning ger färdighet, det är jag övertygad om, i Minnesskolan som överallt annars.
Klockan

Post by Klockan »

Jag är väldigt färgblind och har därmed vant mig vid att inte associera saker med färger. Jag kan tänka mig hur ljusa sakerna är och om de är klarblå så får jag något ur det också men resten är mest en sörja som kan göras ljusare/mörkare som har många namn, typ grön, brun, röd, orange, gul vilka ändras beroende på ljussättning... När jag tänker mig ett trafikljus så ser jag tre saker: Ljus, medel och mörkt, där grönt är ljusast och rött är mörkast.

Därmed har jag svårt att veta om jag visualiserar i klara färger, en apelsin är precis lika lysande som en potatis. De flesta saker är väldigt grötiga i sina färger, blått går bra men resten är gröt. Jag är nog förstörd av hur färgerna är gjorda för vanliga personer, för mig som bara ser två färger så skulle man använda ett helt annat system. Grönt kanske skulle ha känts klart om jag inte vant mig vid att associera samma färg till en massa andra ord också. Till exempel, jag tittar på bokhyllan bredvid mig och ser färgerna, men så fort jag stänger ögonen så försvinner de och allt som är kvar är mönstret i träet och bokhyllans utformning.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Hej!

Jag är också färgblind till viss del, men det spelar ingen roll. Målet är att du ska kunna visualisera lika klara färger som du kan se med ögonen.

Som nämnts ovan går det ganska fort att träna upp, men i början behöver du köra den mentala teknikövningen "färg" varje dag.

Lycka till! :)
/Mattias
Post Reply