Antons minnesjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Isbjörn

Antons minnesjournal

Post by Isbjörn »

Tjena, mitt namn är Anton och jag började med Mind Academy´s onlinekurs igår. Jag studerar och är snart klar med min masterutbildning i ekonomi. Egentligen känner jag såklart att jag hade haft stor nytta av att ha vetat om GMS för ett antal år sedan, men bättre sen än aldrig ;) Anledningen att jag känner det vore kul med ett bättre minne är att jag tidigare haft svårt att verkligen komma ihåg allt jag läser och hör. Enda sättet för mig att verkligen komma ihåg det jag skulle kunna inför tentorna var att skriva ned det vi lärt oss på föreläsningar om och om igen och göra övningarna i boken. Min förståelse kom med andra ord genom rörelsen på pennan tillsammans med den samtidiga visualiseringen av vad jag skrev. Även fast jag hade ganska bra koll på det när jag väl skrev tentorna så kändes det väldigt tidskonsumerande att plugga på det sättet. Mina förhoppningar är nu att jag ska kunna uppgradera min hjärnas kapacitet till att snabbt behandla stora mängder information för att hjälpa mig i det kommande arbetslivet och i den vardagliga tillvaron.

/Anton
Isbjörn

Re: Antons minnesjournal

Post by Isbjörn »

Lektion 1 gick väldigt bra och framförallt var det väldigt uppmuntrande inför framtiden att man verkligen får bevis direkt för att metoden fungerar. Jag hade dock vissa svårigheter, av vilka jag kunde lösa vissa direkt, medan jag förmodligen behöver mer träning för att få bukt med andra. För det första hade jag problem med att göra mina bilder "verkliga". I början av lektionen fick jag bara upp tecknade bilder. Detta fick jag relativt bra koll på efter ett tag, men mina bilder verkade fortfarande platta och livlösa. Det som hjälpte mot detta var att helt enkelt vrida på bilderna lite så att den tredje dimensionen verkligen kom fram. Ett exempel på detta kan vara att vrida en bokhylla så att vi visualiserar en extra sida av den. Är detta rätt sätt att tänka på?
I övrigt gick lektionen bra, men har lite svårt att hålla fokus på övningarna ibland. Detta är dock något jag alltid haft problem med. Tankarna driftar gärna bort om jag inte håller dem i schack eller verkligen känner ett stort behov av att jag måste hålla uppmärksamheten uppe (=Deadline för en uppsatsinlämning eller dagarna före tenta ;)). Känner dock redan nu vilken boost utbildningen kommer ge till min koncentrationsförmåga också.

Lektion 2 gick sämre. Bilderna ville gärna röra på sig och jag känner ofta att vissa bilder "klipps av" när jag förstorar dem. Sedan har jag lite svårt att verkligen "fästa" en bild vid en annan(både vid stödbilder och andra bilder). När jag går igenom bilderna i mitt huvud vet jag nästan alltid exakt var nästa bild ska sitta, men ingenting kommer upp på den fria platsen. Efter en eller två extra genomgångar av orden fungerar det dock.
Jag känner också att det tar för lång tid att visualisera ordet ifråga. Bilden kommer inte upp direkt utan det är som att jag först måste se vad jag försöker visualisera genom en ofokuserad dimma som sedan progressivt blir skarpare. Det går dock betydligt lättare att känna igen bilder jag fäst med "cicero-metoden" än bilder jag fäster vid andra bilder (genom kedjemetoden/ryska dock-metoden etc)

Hanteringen av siffror till bilder gick sådär. Det var svårt att hålla fokus på bilden samtidigt som man skulle måla en siffra framför. Jag fick inte riktigt reflexkopplingen att sitta heller, men det är nog inget träning inte kan råda bot på. I övrigt kom jag mig i alla fall igenom övningarna till slut, men har alltid varit för resultatsorienterad för mitt eget bästa. Vet att fokus på tillväxt är det som gäller, men kan ändå inte undgå att känna mig frustrerad direkt något inte sitter på en gång. Blev under denna lektion också smärtsamt medveten om hur lite jag faktiskt tänker i bilder. I min hjärna rör sig mest text och tal. Men, men, är ju bara vid lektion 2 än så länge. Det är bara att blicka framåt.

/Anton
Isbjörn

Post by Isbjörn »

Lektion 3,4 och 5 avklarade.

Blev en ganska lång paus i min minnesträning, men är nu tillbaka för att satsa på att verkligen genomföra denna kurs.

Dessa lektioner var enligt min mening enormt påfrestande och man kände sig väldigt trött i huvudet efter lektionernas slut. Jag känner verkligen hur min koncentrationsförmåga får sig en genomkörare, vilket den verkligen behöver så det är definitivt positivt. Har svårt att få kopplingarna att sitta på första försöket och det tar vanligtvis två eller tre gånger att få alla element att sitta beroende på hur många jag ska komma ihåg. Ofta har jag svårt att bestämma mig för hur mina bilder egentligen ska se ut (form, färg, hur de ska sitta ihop etc) och det är dessa kopplingar jag sedan glömmer bort. I dessa fall minns jag oftast var på föregående bild, nästkommande ska sitta, men det kommer då inte fram något utan är bara blankt. Lättast har jag för att komma ihåg de bilder som sitter ihop och interagerar på ett naturligt sätt och inte bara placeras intill varandra (ex en sak i gapet på något djur). Jag tror jag måste träna mer på att lita på att kopplingarna ska sitta så länge jag faktiskt fokuserar på att fixera dem. Måste också låta det komma mer naturligt eftersom det är när jag är avslappnad det går som bäst och min hjärna är som klarast. Direkt jag känner frustration blir det svårare att både visualisera och återkalla kopplingar.

/Anton
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Varmt välkommen tillbaka Anton! Hojta till om det dyker upp någon specifik fundering.

Kör hårt! :)
/Mattias
Post Reply