Oscars journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Oswe

Oscars journal

Post by Oswe »

Lektion 4:

Efter lång tid har nu livet blivit mindre turbulent, så jag har återupptagit GMS. Kom till lektion 7 förra gången, men nu började jag om med lektion 1.

Lektion 4 gick riktigt bra! Jag märker hur visualiseringsförmågan blir allt bättre. Till skillnad från den tidigare perioden gör jag nu lektionerna i lugn och ro, läser alla anvisningar och ser till att jag förstår och gör ett bra jobb. Jag märker att jag presterar så mycket bättre om jag inte är rädd för att göra fel, och att börja tidsbegränsa sig under övningarna ger mycket märker jag.
Ofta läser jag också på här i forumet, jag letar inspiration i böcker (läser just nu Moonwalk med Einstein), och detta ger mig insikten om att GMS-träningen inte innebär 2h/dag, utan om att helt transformera sin mentalitet och sin tankeverksamhet. Jag inser dessutom vilken kraft GMS bär på, då det till skillnad från andra minnestekniker går att applicera på all typ av information, något som är av stor betydelse då min motivation bygger på att kunna implicera detta i studier.

Idag ska jag göra lektion 5, och jag har som mål att göra en lektion per dag. De mentala teknikövningarna har jag märkt förbättrar min visualisering något otroligt, så detta är även det någonting jag kommer fortsätta med (ca. 1 gång/vecka). :D
Oswe

Post by Oswe »

Lektion 13:
Gjorde denna igår. Var riktigt skönt att äntligen börja med andra kursmodulen. Allting gick perfekt och sammanlagt tog lektionen exakt 1h.

Lektion 14:
Gjorde denna lektion tidigare idag, precis efter att jag hade slutat skolan. Lektionen tog exakt 1h och det var riktigt kul. Började med att jag bara skulle läsa igenom, men allting var så lätt och kul så det bara flöt på. Kopplingarna går riktigt snabbt nu, ca. 5s/koppling. Kul att äntligen memorera riktig fakta! Har repeterat/fixerat 3 gånger idag, så jag tänkte köra den fjärde i morgon innan skolan.

Började precis nu på kvällen med M.M. Körde nyligen 20st (18/20) men med 8s. Skälet till att jag inte satte igång med M.M direkt efter lektion 12 var att jag ville nöta figurkoderna. De sitter ännu inte på reflexnivå utan det tar ca. 2s för talen 70-100. Ska köra 30st 6s i morgon innan skolan samt 40st 6s efter skolan (men innan lektion 15). Så efter det ska jag vara på banan igen :D .

Bara för att berätta lite kort om mig själv: Jag heter Oscar och jag bor i Uppsala. Jag blev nyligen myndig och jag går trean på Rosendalsgymnasiet (går naturvetenskap). På fritiden tycker jag om att spela Battlefield 4, umgås med polare eller plugga. Efter studenten planerar jag att under sommaren gå GMU, och nästa vår vill jag plugga till läkare på Karolinska Institutet. Jag är mycket intresserad av organisk kemi, medicin och matematik. :)
Oswe

Post by Oswe »

Lektion 15:

Lektionen gick bra, jag blev klar nyligen. Första övningen gick sådär eftersom jag var vrålhungrig. Jag avbröts även mitt i lektionen då middagen var färdig. Tiden som gick åt (borträknat middagen) låg på ca. 1h 15min. Det var spännande att komma till namnen samt biograferna. Sista övningen med biografernas telefonnummer gick utmärkt. Där så låg varje koppling på ca. 4s vilket är najjs :). Direkt efteråt repeterade jag all memorerad information hittils: gjorde detta med papper och penna vilket funkade utmärkt. Häftigt att det blev en sida fullspäckad med fakta!

Jag tar en paus ifrån M.M med tanke på att vissa figurkoder går sakta att få fram. Tänkte köra en 100-vända med figurkodsappen ikväll, och en vända imorgon bitti. Förhoppningsvis kan jag sätta igång med M.M i övermorgon.

Sammanfattningsvis så flödar motivationen som bara den! Känner verkligen att det nu är mycket roligare än under första kursmodulen. Hoppas det håller i sig!
Oswe

Post by Oswe »

Lektion 16:

Lektionen gick mycket bra. Den tog cirka 1h att genomföra.
Visualiseringen går så otroligt mycket bättre än tidigare. Varje koppling tar ungefär 5 sekunder och jag känner att allting går automatiskt. Jag var så otroligt osäker för någon månad sedan och ingenting fungerade med kopplingarna. Nu har det släppt och jag känner verkligen vilken befrielse det innebär. Allting går numer per automatik och jag behöver inte ens tänka under visualiseringen eller kopplingsproceduren. :lol: YAAAY!!

Idag var första gången jag satte mig i bibliotekets tysta läsesal. Var najjs!!
Oswe

Post by Oswe »

Lektion 17:

Gick bra. För första gången körde jag en lektion under skoltid, och den genomfördes under dagens långa lunchrast. Det var kul att börja med stödassociatoner, och jag blev förvånad över hur väl de fungerade. Dock så har jag lite svårt att komma ihåg ords stavelser som man inte memorerar medvetet. Antagligen beror detta på att jag knappt läser det riktiga ordet, utan snabbt hoppar fram till kodningen. Hursomhelst gick allting förskräckligt snabbt (hela lektionen tog cirka 50 minuter).

Surt att jag fortfarande inte börjat med Memorization Master. Tragglar fortfarande figurkoder men det går framåt! Om jag kontinuerligt tragglar så lär jag vara på reflexnivå om kanske fyra dagar. Kopplingarna går dock bra utan MM-träning, och det går dessutom snabbt. Enda nackdelen är att jag bara efter 30 minuter tappar orken och koncentrationen. Men när jag väl börjar med träningen så ska jag ta ikapp innan jag är färdig med lektion 24.

Det är otroligt hur stor skillnad det är jämfört med två veckor sedan. Och på ungefär en vecka har jag hunnit med hela fem lektioner! Det är nytt rekord och detta börjar bli så kul!! Självklart kan jag innan vissa lektioner bäva inför uppgiften, men när man väl har satt sig ner så är det kul, och då är man fast. Nu har jag även bestämt mig för att läsa mer skönlitteratur. Jag tror det garanterat kommer förbättra visualiseringsförmågan.

Vad har du för erfarenhet av sambandet mellan litteraturläsning och din förmåga att visualisera? Kommentera gärna! :D
Oswe

Post by Oswe »

Lektion 18:

Gick bra. Dock inte perfekt. Jag tyckte att första övningen var svår, jag hade svårt att visualisera tecknen. Vet ej vad det berodde på, men antagligen såg de alla för lika ut (koncentrerade mig inte på att visualisera dem i olika material). Jag hade även svårt för att se tecken i 3D. Men resten av övningarna gick snabbt och bra. Känner att jag blir allt säkrare på kopplingarna och de går fortare.

Har ännu inte börjat med M.M. Jag tränar fortfarande på figurkoderna, och det börjar ge utdelning! Ska försöka öva riktigt hårt imorgon så jag ganska snart har dem på reflexnivå. Motivationen för minnesträningen ökar ju längre jag kommer med lektionerna. Jag inser hur otroligt mycket kapacitet min hjärna har, och jag vill inte vara bland de bästa i det jag studerar: Jag vill vara Den bästa! Vi hade frågesport i familjen runt middagsbordet där vi gick runt och ställde frågor till varandra, och snacka om att de blev impade när jag kom med alla mina exakta, historiska årtal!

BTW: tråkigt att det knappt är någon aktivitet här på forumet. Jag tror att det för alla skulle öka motivationen om vi kunde få till ett aktivt och stimulerande forum.

PEACE :D
Oswe

Post by Oswe »

Lektion 19:

Senaste veckan har jag haft fullt upp med plugget. Rapporter, seminarier och prov har tagit ganska mycket tid i anspråk på senaste tid, så jag har inte hunnit med GMS. Fick iaf lite tid över nu ikväll så jag körde på. Gick bra! Hoppade dock över uppgiften där man skulle memorera en sjukt lång kod. Jag har aldrig tidigare hört talas om visan, så jag ba "WTF?!". Haha nejmen tycker det är lite synd när det kommer övningar som inte kan genomföras av alla (syftar på oss yngre, hehe).

Det är fortfarande förvånansvärt enkelt. Dock så är det skönt att man inte blir lika slutkörd som man blev under första kursmodulen.

Någonting oerhört glädjande: min spontana minnesförmåga när jag pluggar inför prov har förbättrats ganska mycket! Mycket spännande, då jag inte alls använder GMS i plugget (än)!

Oswe

Post by Oswe »

Lektion 20:

Blev nyligen färdig! Tog längre tid än vanligt, vilket berodde på att jag i mitten tog ungefär 20 min för att träna på de alfanumeriska koderna. De satt inte så bra, men nu gör de det! Jag märker att jag utvecklas mycket mer när jag gör lektionerna tätt inpå varandra, regelbundet. Varannan dag är typ perfekt tror jag.

Har ÄNNU inte kört igång med M.M. Haha tror jag är lite rädd för att börja, vilket jag egentligen inte borde vara. Så därför lovar jag härmed, inför alla här på forumet, att jag sätter igång imorgon! Fördelarna med att träna MM är så många att det inte är värt att vänta längre.

Kom förresten på att jag nu har avverkat en tredjedel av utbildningen. Wow, det ska firas!!!

BTW: har någon något bra tips på en serie jag kan börja kolla på? Gärna något intelligent :)

Post Reply