MinneManneMånne - Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
oscarrudnas

MinneManneMånne - Journal

Post by oscarrudnas »

Hej alla blivande minnesmästare!

Hälsningar från Finland. Jag är då en man på 18 år som just påbörjat min minnesträning. Jag hoppas jag kan dedikera tillräckligt med tid och ork för att nå långt. Har ingen aning vart jag fortsätter med studier nästa år, men läkare skulle sitta fint om jag lär mig memorera böcker :)

Kommer att försöka uppdatera här med jämna mellanrum.

Lektion 1: Inspirerande och visualiserandet gick bra! Taggad till tusen och den ryska metoden fungerade väldigt bra för mig!

Lektion 2: Gick fortfarande bra. Samma som 1:ans

Lektion 3: Gick inte alls bra. Hade svårt att koncentrera mig och allting tog alldeles för länge. Ingen vits att slita, så jag gör den färdig imorgon i stället. Visualiseringarna fick långsamt och jag kom inte ihåg någon klockren, även om jag hade gjort det på de andra lektionerna. ett steg tillbaka och två steg framåt!

Välkommen! Nej, jag menar tack! Alltså vad roligt att vara här! Hoppas jag går framåt med tränandet!
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
wrox88

Re: MinneManneMånne - Journal

Post by wrox88 »

Tyvärr verkar det inte vara mycket aktivitet omkring forumet, men välkommen! Kommer med intresse följa hur det går för dig.
oscarrudnas

Post by oscarrudnas »

Nä det tycks inte vara det. Själv har jag varit under en paus då jag inte h aft möjlighet att träna.

Usch vad snabbt visualiseringsförmågan går ner! Det tar en dryg timme att komma på banan igen. Hur som helst har jag börjat koda siffror och repeterar lite smått innan jag fortsätter med lektion 6 imorgon.

Någon som är aktiv som vet hur länge grundfasen/övningsdelen är? När börjar man med "sin första databas"? Ser fram emot det, och det är då jag hoppas att man märker man gått framåt och blir mer inspirerad. 2 timmar är enligt mig för länge per dag, det är väldigt intensivt och tungt för hjärnan.

Om någon är intresserad av inspiration/motivation i form av tidsfördrivande serier, kolla Suits och Sherlock-serien med Benedict Cumberbatch. Killen i "Suits" har ett mästarminne och Sherlock använder sig av "minnespalats". Väldigt kul att se att det finns en serie om det som dessutom är fett bra gjort!

Någon annan som har någon motivations-videor eller liknande att dela? :)
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
Oswe

Post by Oswe »

Själv använder jag mig av Grey's Anatomy som motivationsboost. Fungerar riktigt bra då jag vill bli hjärnkirurg och kunna allt om hjärnan! :)

Hur går träningen förresten? Du verkar ha tagit en paus? :D
oscarrudnas

Post by oscarrudnas »

Vad kul!

Serier är väldigt tacksamma när det gäller inspiration. Själv kollar jag både Sherlock Holmes och Suits. Är ännu oklart vad jag vill utbilda mig till, så det är svårt att hitta motivering på den biten!

Jo, jag hade allt för mycket med skolan och militären (värnplikten obligatorisk i Finland) så jag hade en paus. Men har nu börjat igen med morgonrutiner. Har märkt att jag inte hittar tid på kvällen, för då har jag fullt upp med annat, så i stället har jag väckning 05:45 även om mitt arbete börjar först 8.00. På så sätt får jag minnestränat åtminstone 1 timme varje dag, vilket gör att jag får 3 nya lektioner per vecka!

Gjorde just klar lektion nr 6, väntar på att nå längre!
Största problemet i denna var att jag inte alls hade hört hälften av alla landskap och städer, vilket gör att jag inte skapa några direkta associationer, vilket var tanken.

Kul att du tittade in! Lycka till med tränandet och hjärnkirurgin!

Oscar
Post Reply