Jag har svårt att minnas första bilden

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
BIG_show

Jag har svårt att minnas första bilden

Post by BIG_show »

Hej!
Jag har två frågor som gäller allmänt.
För det första så har jag förtvivlat svårt föra att minnas första bilden i kedjan. Hur mycket jag en anstränger mig tycks det vara omöjligt för mig att komma ihåg första bilden i kedjan.

Min andra fråga är om du har något tips på hur jag ska göra för att koncentrera mig. Efter bara en genomgång kommer jag inte ihåg någonting alls, efter två genomgångar kommer jag ihåg hälften ungefär. Först efter tredje eller fjärde gången kommer jag ihåg allt. Vet du vad det beror på?

ps gör det något om man börjar om lektionerna från början? jag var på lektion 4, men valt att börja om från början nu eftersom jag missat ca 1 vecka pga arbete och barn som kräver mycket uppmärksamhet.

slutligen vill jag tacka för en jättetrevlig skola.
mvh antonio leiva
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Jag har svårt att minnas första bilden

Post by Mattias »

Hej Antonio!

En litet trick för att komma ihåg den första bilden i 'do-not-repeat'-övningar (behövs bara under de första lektionerna, när stödbilder introduceras blir här det inget problem längre):

Visualisera den första bilden på en plats i rummet där du befinner dig. Problem solved. Gör nu ingen grej av det här, det är bara ett tillfälligt trick, tills man börjat med riktiga stödbilder.

Man kan säga att koncentrationen är hjärnans kondition. En löpare frågar: "Jag blir trött när jag springer, hur gör jag för att få bättre kondition?" Svaret är givet - fortsätt på samma sätt. Konditionen förbättras inte över en natt. För varje gång du ger dig ut i löparspåret förbättras konditionen, även om det inte känns så just när man står där och flåsar.

Att man gör många fel är egentligen något annat. Det man får fokusera på då är själva tekniken. Gör de mentala teknikövningarna innan lektionerna för att förbättra detta:
http://www.svenskaminnesskolan.se/stude ... ikovningar

När du sedan visualiserar bilderna måste man hela tiden påminna sig i början om att bilderna ska vara STORA, DETALJERADE, I FÄRG och 3D.

Likaså när man gör kopplingarna: Se till att bilderna verkligen rör vid varandra. Se punkten/punkterna där de ligger emot varandra. Se även den enhetliga, obrutna konturen runt de båda bilderna.

Det här är det enda du behöver tänka på. Resultatet blir bättre koncentration vilket kommer av sig själv eftersom.

Javisst kan du göra om lektionerna om du vill. Men mitt generella tips är att det är mycket bättre att bara gå vidare till nästa lektion, även om man gjort ett uppehåll, så länge man gjort lektionerna på rätt sätt, istället för att stanna kvar för att kunna göra lektionerna "perfekt". Bättre att beta av övningarna på rätt sätt och bara gå vidare. Då blir det oftast mer gjort, och mindre frustration. Livet blir aldrig "perfekt", men det kan bli bättre och bättre :)

Lycka till!
/Mattias
vilda

Samma problem...

Post by vilda »

...med att minnas första bilden i en kedja. Jag har löst det genom att tjoffa ned första bilden i soptunnan i köket och undrade om det var en metod som skulle ställa till trassel längre fram. Men det verkar ju vara ett övergående problem, vad jag förstår på Mattias svar, så jag slutar väl oroa mig för det.
Tack för frågan och svaret =)
Post Reply