Mikaels träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mikael.kallin

Lektion 12

Post by mikael.kallin »

Övning 4: Memorera 99 ord med ordningstal. Resultat: 80/99

Av dessa var 3 för att jag förväxlat figurkoder, resten var för att jag glömt själva bilden för ordet. Intressant också är att jag under lektionens gång markerat alla ord jag var osäker på om de verkligen var rätt (32 st), hade ändå inte fel på någon av dem.

För ett par veckor sedan märkte jag till min förtjusning att jag kunde vrida och vända på bilder i 3d utan större problem. Idag gick det att kombinera två bilder och sedan vrida och vända på dem. Fantastiskt och gör det ofta lättare att komma ihåg kopplingar!

Något man verkligen måste lära sig här är dels att man inte kommer att göra allt perfekt på första försöket men dels att lita på att ens hjärna kommer att förse en med helt knäppa bildassociationer. Ordet svärson blev t ex till en fågelklo, ordet lista blev till en bild av en åttiotalsversion av Annika Jankell (som var programledare för tv-programmet Listan). Funkade hur bra som helst.

Funkar också bra om de är väldigt långsökta, ordet behov ledde för mig till Johanneshov som har en tunnelbanestation och därmed blev det SL:s logga.

Det är nästan lättast att komma ihåg dessa, kanske på grund av att de är så absurda.

Under de senaste par veckorna har jag hårdkört, övat med kortlekarna (det har blivit en hel del kort nu) och lärt mig de flesta av figurkoderna. Det är dock så oerhört frustrerande att vissa inte vill sitta oavsett hur många gånger jag upprepar dem, till exempel 62 - pizza eller 73 - dubbdäck. Det är detta som gör att det tar sån tid, att jag måste sitta och kolla upp figurkoderna efter att ha suttit och kämpat ett tag med att försöka komma ihåg dem. Men det går åt rätt håll!
DrWho

Re: Mikaels träningsjournal

Post by DrWho »

Hej
Jättebra jobbat hittills!

Med figurkoderna – det var likadant för mig i början, det fortsatte ett tag och höll på att göra mig gråhårig. Det försvann inte gradvis utan helt över en natt – helt plötsligt så stakade jag mig inte på dem längre. Jag hade en grupp – 5st bilder tror jag – som aldrig fastande och det höll i sig i ett par månader men sen släppte det. Det jag vill komma till är – ge inte upp! Om du fortsätter jobba med dem så kommer det lossna förr eller senare. Min fråga är – du säger ”hårdkört”, vad exakt menar du med det? Har du tränat med MM eller bara haft sifferkort framför dig? Om det är det sistnämnda så kanske du vill prova MM?

Cecilia
Post Reply