DrWho

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Bra att veta att jag gör något rätt ;) tack Mattias!

Jag är åter igång med gyn. Vill lära mig det en gång för alla, spika det och sedan bara repetera. Går bra med första seminariet, satte det bra från början, vill ha samma standard för allt jag läser. Det är inte långt kvar förrän jag kommer behöva koppla mycket och snabbt, vill slipa på mina färdigheter till dess.

I sista sekund sitter jag nu och återkallar gårdagens läkemedel, hade glömt dem, och till min förvåning sitter det väldigt bra, me happy. Jag är inne på rätt spår.

Tog en ledig dag idag, så jag glömde att jag pluggat igår ;)

Ha det bra
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Tog examen från läkarutbildningen idag!!!!!!!!!!!
Nu är det inte Dr. Who längre utan Dr ALM :D
De senaste veckorna har varit hektiska och det har inte lämnat
något utrymme för minnesträning - det sätter igång igen på måndag!

Jag ska nu åka hem till ett sommarjobb och två anställningsintervjuer för i höst!

Är i exstas just nu, kan inte fatta att jag är färdig.

Höres snart!

Cecilia Alm, M.D
cleppa
Posts: 31
Joined: Sun 27 Jan 2013, 12:12

Re: DrWho

Post by cleppa »

Grattis!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: DrWho

Post by Mattias »

Wow, Cecilia! Jättegrattis, så roligt att höra! :)
/Mattias
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Post by DrWho »

Hej Allesammans!
Så roligt att se så många nya (ansikten ;) ) här. Jag har varit upptagen ett tag med att komma in i mitt nya jobb och nu råkar det vara så att jag precis börjat memorera medicin igen så jag tyckte det passade med en uppdatering här på sidan.
Jag har varit läkare i en månad nu och insåg i veckan att jag behövde friska upp mina kunskaper.
Efter allt jag har varit med om i form av textmemorering så kan jag säga att det går bara bättre och bättre - FAST jag inte tränat på ett tag!
Det är en lättnad, tror man mognar med teknikerna också, måste använda dem ett tag innan de flyter. Memorerade 40 sidor under helgen och jag minns dem! Så bra återkoppling som nu har jag aldrig haft förut. Det känns underbart. Som läkare är det alltid viktigt att vara påläst och (om mycket) så det är skönt att lätt kunna ta till sig och bearbeta informationen snabbt.
Som det är nu kan jag läsa in allt jag vill och ändå få tid över - något som aldrig gick när jag pluggade :D .

Har inte tränat något med MM eller OMC, har dock inte glömt bort dem! Skulle gärna vilja berätta om nya resultat där men just nu läggs energin på andra saker. Inte van att jobba heltid så det blir inte så mkt tid över när jag pluggat färdigt.

Jättekul att läsa om alla era framsteg - keep em coming!

/C
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: DrWho

Post by Thestar19 »

Grattis till examen! (Bättre sent än aldrig)

Läste igår igenom delar av din journal och måste erkänna att jag är imponerad. Började själv fundera om jag ville bli läkare :)

Lycka till i framtiden och fortsätt gärna att uppdatera journalen. Här har du iaf en som kommer vara en trogen läsare framöver :)
if success != true
{
try()
}
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Back to basics
Då mina minnestekniker hamnat i skuggan en tid provade jag att göra lektion 1 igen, hade något fel på återkallningen vid första försöket och 100% återkall vid andra. Märker att figurkoderna fallit i glömska, gick dock relativt lätt att repetera upp dem. Jag brukade älska binära tal, har inte gjort dem på ett tag. Saknar dem. I jobbet har jag behov av att göra ca 12 x 5 kopplingar per patient och dag så jag har all motivation att vässa den här egenskapen.
Ska på två arbetsintervjuer imorgon, den ena norr och den andra söder om Västerås så det blir en del tågåkande, täntke ta tillfället i akt och memorera tågtiderna istället to write it down, tog längre tid att få felfritt och jag har repeterat tiderna så många gånger nu att nästan kan dem utantill och återkopplar dem utan att titta på kopplingarna. Återstår att se om jag minns dem imorgon :P.

Lektion två
Hade ett fel på första övningen, det ska tilläggas att jag av en slump hade radio på, dvs både musik samt prat, i bakgrunden. Jag är lite såsig i huvudet iom att det är fredag så jag har varvat ner inför helgen (i synnerhet som jag trodde det var lördag när jag vaknade imorse, det sprack när jag undrade varför jag var vaken halv sju en lördag). En miss på andra övningen vid första försöket, vet inte om det kan tillskrivas fredagströtthet :P. Efterföljande två övningar gick felfritt, får koncentrera mig mer iom störningen vilket ger större uppmärksamhet på kopplingen. Det var allt för lektion två.

Lektion tre
Ett par missade kopplingar missade på första övningen, gjorde inte hela övningen ostört då skyddsronden kom in mitt i (sitter på jobbet).
En missad koppling på andra övningen, gick fortare den här gången iom att jag fick sitta ifred. Alla rätt i andra övningen. Övning 4 gick inte, står still i huvudet, när jag kom till slutet så hade jag glömt början.

/Cecilia
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Gjorde övning 5, kodning från konsonanter, krångligt men välbehövligt. Tog 4 återkopplingar innan det satt, gjorde övningen med det här https://www.youtube.com/watch?v=IhMCEIFf__c i bakgrunden. Då jag för det mesta memorerar liknande förkortningar i verkligheten är det bra övning även om det är jobbigt.

Övning 6 gick bättre, kom ihåg alla kopplingar vid första återkallningen. Vissa förkortningar blev dock fel. 100% återkall i andra försöket :D . Märker att mina kopplingar blir starkare och tydligare.

Då var lektion 3 klar – igen.

Jag hade 700st cicero bilder nedskrivna varav jag fritt använde 400st. Ska återkoppla dem med målet att vara flytande och kunna använda alla 700. För att cicero ska flyta måste man använda dem i memory master ex och får då acceptera att man får ett sämre resultat tills serien är upplärd.

Lektion 4 och 5 fortlöper mer eller mindre felfritt, börjar upptäcka hur roligt det är att memorera igen! Återkallade lektion 5 med Steps live in concert i öronen, gick otroligt bra ändå.

Känner att jag behöver göra lite grundläggande övningar innan jag sätter igång med MM och OMC, det är lätt att man glömmer det allra enklaste när man som jag gjorde enbart tränade med MM och OMC, allt blir fokuserat på siffror och inte så mkt text, ord eller konsonanter.

Vi hörs!

Cecilia
Erika
Posts: 3
Joined: Mon 23 Dec 2013, 20:03

Re: DrWho

Post by Erika »

Spännande att läsa i din journal. Jag studerar också (lärare) och vill också kunna memorera böcker. Och precis som du så tycker jag att det är väl spenderade penagar att ge den här kursen till mig själv i present. Schysst att du tänkt bli klar till din födelsedag, det var verkligen ett bra mål. Jag har som nyårslöfte att träna mig till ett superminne under året. Så jag har tjyvstartat lite för att komma in i sunda vanor :D

Blev lite besviken när jag läste att det tar lite längre tid att memorera en bok än vad läshastigheten är. Tänkte det skulle ta kortare tid men när jag tänker på det är det ju självklart att det tar lite längre tid, haha! Oj oj, hur var det med det där att vilja bli klar igår ;) Ett annat nyårslöfte kanske skulle vara att sakta ner lite......
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Hej!
Kul med svar, det är man inte bortskämd med ;) . Roligt att se någon annan än sig själv här så här i nyårstider.

Jag har avslutat 6 lektioner och funderar över mitt mål, jag tror inte jag får ut så mkt mer av att ta fler lektioner. Jag behöver dock en plan för fortsatt träning. Min favorit hittills har helt klart varit binära tal, men att enbart träna det räcker inte för det jag vill åstadkomma. Dessutom glömde jag de övriga figurkoderna när jag isolerade mig med den övningen.

Så, here goes…

Memory Master
Försök 1: 19/20, 4 sekunder. Missade en, kom på den efter en stund men då var det för sent. Ökar tiden.

Försök 2: 26/30, 3 sekunder. Gick bra, slarvade med några av kopplingarna hence resultatet.

Försök 3: 7/40, 2 sekunder. Här märkts det att jag inte tränat på ett tag, det gick riktigt fort och jag hann in med kopplingen, får träna längre tid på 3 sekunder. Fördelen med två sekunder är att övningen tar slut fortare ;). Det var dom första 5 och sista 2 som jag fick rätt.

Nu har jag använt de första 90 cicerobilderna, nästa blir 50 siffror (3 sekunder) och därefter 60 siffror – då har jag använt upp de första 200 cicerobilderna. Till min förvåning sitter figurkoderna ganska bra trots att jag inte använt dem på länge.

Försök 4: 43/50. Gick mycket bättre den här gången! Kvar på 3 sekunder, i början tyckte jag det gick långsamt men det behövdes allt eftersom. Blev störd i mot slutet och missade några kopplingar där men trots det är jag ganska nöjd med slutresultatet.

Försök 5: 52/60! Spontant tycker jag det gick fantastiskt, jag kom inte ihåg alla figurkoder så det var en handfull tal jag inte kopplade – men jag kom ihåg dem ändå! Vet inte hur det gick till, blev lite stressad mot slutet men lyckades pricka in de flesta ändå! Nöjd so far.

Sådär, nu var ju planen att jag skulle sluta men jag är pigg och alert, fortsätter lite till. Ska använda nästa uppsättning cicero, egentligen är de inte så okända för mig, jag har använt dem vid upprepande tillfällen under hösten, varför började jag inte med dem???

Försök 6: 22/70. Det gick inte min väg alls denna gång, inte säker på varför, kopplingarna satt inte.
Ska baka chokladkakor nu som plåster på såren :D

Oh well, better luck next time!

Cecilia
Post Reply