Mikaels träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Mikaels träningsjournal

Post by mikael.kallin »

Första lektionen avklarad. Rätt slut i huvudet efter intensivt tänkande under två timmar men känner mig mycket nöjd och exalterad!

Det som jag är mest förvånad över är hur visualiseringarna sitter kvar, de känns precis som fragment av drömmar.

Trodde jag skulle ha svårt med visualiseringen, ofta så har jag svårt att visualisera, känner att bilderna blir suddiga, i svartvitt och ändrar sig hela tiden. Trots detta så känner jag att jag lyckades väldigt bra med övningarna (den fria associationen tog längst tid, kändes lite som att göra dubbla jobbet). Min favorit var överlägset Ciceroövningen!

Var också förvånad över hur många gånger jag kom in i något totalt flowtillstånd där det kändes som om jag var helt uppslukad av visualiseringen. Ironiskt att de problem jag trodde att jag skulle ha (visualisering och koncentration) inte alls var så allvarliga som jag trodde.

Imorgon blir det affärsresa till Bristol men hoppas kunna påbörja lektion 2 på hotellet på måndag kväll.

Gav mig in i det här som en investering för jobb och mitt egna välbefinnande och personliga utveckling men trodde inte att jag skulle tycka det var så roligt!
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Lektion 2

Post by mikael.kallin »

Note to self: DRA NER PÅ KOFFEINET! Kom hem sent från affärsresa igår och klev upp tidigt för att gå till jobbet. Följaktligen hällde jag i mig kaffe och energidryck hela dagen.

Fick verkligen lära mig en läxa ikväll, var sjukt trött och hade jättesvårt att fokusera på visualiseringarna, de ville bara byta form hela tiden.

Trots detta gick det hyfsat, är rätt otålig av mig och blir stressad när jag inte lär mig på en gång. Vilket ju faktiskt ingen gör.

Artikeln om motivation i slutet av lektionen var bra, behövde en liten motivationskick. Det är så lätt att känna att "nej, nu ger jag upp, vad har jag gett mig in på? Kommer aldrig att lära mig det här!". Men så har jag känt om andra saker också, saker som idag är självklara.
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Efter 2:a lektionen

Post by mikael.kallin »

Var mycket frustrerad igår; trött, sliten, för mycket koffein och håller på att bli förkyld.

Men idag märkte jag helt plötsligt framsteg, märkte att jag har lättare att visualisera. Gick runt i lägenheten och tittade på saker (är det inte fantastiskt hur man bara utgår från att vissa saker finns där utan att verkligen lägga märke till dem?) och i efterhand var det jättelätt att visualisera dem igen.

Har fortfarande svårt med färger och att hålla bilderna stilla men idag gick det lättare!
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Efter 2:a lektionen (2)

Post by mikael.kallin »

Tyckte jag var märkligt trött under lektionen. Visade sig vara en riktig dunderförkylning, känns som att hela huvudet är fyllt av syradoppad bomull.

Tankarna fungerar överhuvudtaget inte, försöker konstant komma ihåg de första tio figurkoderna men de glider undan.

Surt att behöva ta en paus efter två lektioner men sånt är livet!
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Lektion 3 (avbruten)

Post by mikael.kallin »

Sådär ja, där tog det rejält stopp. Hann med två övningar på de två timmarna. Visualiseringarna funkade inte överhuvudtaget, de blev jättesmå, otydliga och ändrade sig hela tiden. Blir så trött...

Får försöka börja om från början och lära mig visualisera, sedan fortsätta för tempot är verkligen hiskeligt snabbt.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mikaels träningsjournal

Post by Mattias »

Hej Mikael!

Kolla in svaret på din fråga i lektionsavdelningen. Tänk på att inte ha för höga krav på dig själv så här tidigt. Tanken är inte att du ska vara färdiglärd redan innan du gått kursen ;) Man behöver vänja sig vid att göra en hel del fel så här i början utan att låta det knäcka en. Felen är en viktig och naturlig del av processen.

Allt gott!
/Mattias
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Lektion 5

Post by mikael.kallin »

Sådär ja, det går inte snabbt men det går!

Går lättare och lättare och det känns faktiskt riktigt kul, återkallningen av bilderna är lite som att lösa tankegåtor eller liknande vilket jag gillar.

Känner också i vardagen att min hjärna börjat fungera annorlunda, det är svårt att sätta fingret på exakt vad men förmodligen har jag lättare att visualisera problem och sedan hitta lösningar på dem. Jobbar bland annat med att optimera olika processer, är i kontakt med ett stort antal människor inom företaget, analyserar data och så vidare. Då passar det bra med en högfungerande hjärna!

Figurkoderna går det upp och ner med, återkallandet går inte snabbt och jag glömmer lätt gamla när jag lär mig nya men övar regelbundet ca en timme om dagen.
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Lektion 8

Post by mikael.kallin »

Oj, så det börjar släppa.

Insåg helt plötsligt att jag nu kan visualisera bilder och sedan rotera dem! Har fortfarande svårt med bilder som har komplexa former och konturer, t ex palm, puma etc. Att försöka visualisera en puma tillsammans med ett stolsben visade sig extremt svårt, det är lite som att försöka blanda olja med vatten, bilderna liksom glider ifrån varandra. Ändå så funkar det, haren på telefonluren funkade även om det såg ut som något från http://badlystuffedanimals.com/.

Har även svårt för bilder som saknar en tydlig kontur, nagel t ex. Jag tänker mig ett kvinnofinger med en rejäl fransk manikyrerad nagel. Vill däremot inte tänka mig ett avhugget finger eftersom det tar över bilden helt och hållet (och det faktum att jag helst vill slippa visualisera avhuggna kroppsdelar).

För något år sedan så övade jag mig i att drömma klardrömmar (om någon skulle läsa det här och inte veta vad detta är så är det helt enkelt att man är medveten om att man drömmer och kan styra det), kände där precis samma sak som jag ibland känner nu; bilder rör sig, blir vågiga eller glider undan helt.

Det är dock så mäktigt då det verkligen funkar, då jag kopplar bilder och det liksom bara klarnar till och min hjärna helt plötsligt tror att det är en bild jag någon gång sett.

Så för närvarande så ser jag själva memoreringen som den minsta fördel jag har av den här kursen, märker verkligen hur min hjärna börjar funka bätte; har nu på jobbet lättare att visualisera komplexa problem och komma på olika sätt att lösa dem, har lättare för att fokusera osv. Detta efter bara åtta lektioner!

Det tråkiga är att jag har så lite tid för det, ligger nu i snitt på två lektioner i veckan.

Har också stora problem med figurkoderna, de sitter bara inte. Kan gå från bild till siffra rätt lätt utan att börja tänka på vilken siffra som motsvarar en viss bokstav men åt andra hållet är det oftast stopp. Blandar ihop bilder med samma entalssiffra med varandra och kan bara inte komma ihåg att 14 är ankare. Men, som kontentan oftast är när det gäller den här kursen, gör man samma misstag ett antal gånger så kommer man att lära sig. Det gäller bara att ha tålamodet att göra misstaget om och om igen och inte ge upp.
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Mikaels träningsjournal

Post by Thestar19 »

Heja heja, Fortsätt så!

Figurkoderna kommer med övning och användning,samma sak gäller med visulationsförmågan. Sällan förbättas visualationsförmågan över natt utan den byggs upp bit för bit tills du kan göra det i stort sett utan ansträngning.

Våga inte ge upp nu då den bästa biten är så nära! (Dvs lektion 12-24)

//
TheStar19
if success != true
{
try()
}
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Re: Mikaels träningsjournal

Post by mikael.kallin »

Hej och tack för stödet!

Har varit väldigt tungt här ett tag, väldigt mycket stress på jobbet och både gymmande, musik och detta har blivit lidande. Något som självklart gör att jag känner mig deprimerad.

Det bra med de här övningarna är att jag alltid känner mig så mentalt stimulerad efter varje övning!

Har precis slutfört övning 4, lektion 10 (det går sakta men säkert...), tog 40 minuter. Mitt problem är inte själva övningen i sig, det är att komma ihåg figurkoderna. Fick 55/60, att komma ihåg kopplingarna var inte svårt men fick hela tiden sitta och kolla i figurhandboken efter figurkoder.

Innan ikväll kändes det nästan kört med hela den här kursen då min oförmåga att lära mig figurkoderna gjort att lektionerna tar väldigt lång tid. Nu känner jag mig stimulerad igen, ska nog köpa kortlekar enligt instruktioner istället för att köra appen på telefonen!

Ser fram emot lektion 12! ;)
Post Reply