Jag får inte chain metoden att fungera

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
BIG_show

Jag får inte chain metoden att fungera

Post by BIG_show »

Hej!
Jag får inte chainmetoden att fungera. Det är säkert jag som gör fel men jag vet inte vad. Jag har inte svårt för att visualisera bilder men väldigt svårt för att komma ihåg de två första bilderna. Sen måste jag repetera flera gånger för att kunna ihåg hela minneskedjan. Så för att gemföra lite med hur ni gör har jag följande fråga.
Hur skulle du göra om jag bad dig komma ihåg följande enligt chain metoden.
Yxa, apa, tavla, bil, bord, falukorv, laptop, gris, hoppar, svettas

mvh antonio Leiva
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Jag får inte chain metoden att fungera

Post by Mattias »

Hej Antonio (och alla andra),

Lär den här artikeln noga:
http://svenska.pmemory.com/articles/chain

Tänk på att det INTE är en lång kedja du gör. Det är alltid bara två bilder du kopplar ihop åt gången. Visualisera yxan (detanjerat, 3D, i färg och stort), visualisera apan på samma sätt. Visualisera bilderna tillsammans (med träning kan detta göras direkt, utan att se bilderna var för sig först): Visualisera hur apan sitter på yxan. Bilderna är lika stora, fokusera på objekten som EN bild (se konturen av den sammansatta bilden) SAMT punkten där apan och yxan går ihop (apans bak verkligen sitter på ovansidan av yxbladet och apans ben hänger ner på och kanske nuddar vid sidan av bladet). Viktigt att detta går enligt tidsramen i artikeln ovan.

Sedan gör du likadant med apan och tavlan. (Ev.) Först visualiserar du apan (yxan finns inte längre med i bilden), sedan tavlan, sedan hur apan håller tavlan ovanför huvudet.

Gör övningarna på följande vis: Skapa alla kopplingar EN gång (repetera inte bara för att få alla rätt direkt, det är inte det som är meningen), poängen är att vänja hjärnan vid att bara behöva göra kopplingarna EN gång, vilket den kommer att göra tids nog, bara man inte skämmer bort den med oändliga repetitioner :)

Kontrollera sedan (skriv gärna ner på papper). Kom ihåg: DET ÄR OK ATT GÖRA FEL! Detta har jag märkt är det absolut svåraste hindret för många - de vill ha alla rätt direkt. Men hjärnan fungera inte så. Det är en naturlig del av lärandeprocessen att man har fel, det kan inte vara på något annat sätt. Det viktiga är INTE att ha alla rätt. Det viktiga ÄR att hålla sig till ramarna som jag beskriver här och i artikeln ovan.

När man lär sig acceptera alla fel man har och bara kör ändå, kommer man till en helt ny nivå i minnesträningen. Frustrationen är helt onödig, den behövs inte. Men felen man gör är faktiskt nödvändiga, de behövs :)

Gå sedan tillbaka och reparera alla missade kopplingar EN gång (åter enligt tidsramen). Kontrollera. Reparera alla missade kopplingar igen EN gång osv. När du fått alla rätt en gång. Gå vidare och repetera inte övningen.

Det enda ni behöver tänka på är att beta av övningarna enligt denna modell, en efter en. Beta av en lektion i taget. Målet är att ta sig igenom 60 lektioner, det är det enda. Sedan kommer ni märka att ni helt plötsligt fått ett superminne ni kan använda till precis vad ni vill, som en bonus :)

Det här blev väldigt långt, men det är det absolut viktigaste man behöver förstå. Känns det tungt någon gång, kan ni alltid läsa följande artikel:
http://svenska.pmemory.com/frustration/

Mvh,
Mattias
ricli85

Post by ricli85 »

Gå sedan tillbaka och reparera alla missade kopplingar EN gång (åter enligt tidsramen). Kontrollera. Reparera alla missade kopplingar igen EN gång osv. När du fått alla rätt en gång. Gå vidare och repetera inte övningen.
Betyder det att jag ska kontrollera hela sekvensen om och om tills jag får alla rätt, eller betyder det att jag bara ska få rätt på alla individuella kopplingar en gång?
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Det betyder att du bara behöver ha rätt på alla individuella kopplingar en gång.

Lycka till!
/M
Post Reply