theejnars journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
theejnar

theejnars journal

Post by theejnar »

Nu har jag avklarat lektionerna 1-5 och det är dags att skriva i journalen för första gången.

Först och främst så är bakgrunden till att jag bestämt mig för att gå denna kurs att jag alltid haft ett dåligt minne vilket ställt till det på många sätt. Det rör sig om allt från att minnas namn på människor jag möter till att studera på skolor. Allting går långsammare att lära sig och det känns motigt att sätta igång med att lära sig något nytt.

Detta har gjort att jag beslutat mig för att klara dessa 60 lektioner innan skolans start i september. Därför måste jag i princip ta en lektion om dagen för att hinna. Alltså måste jag hitta sätt att hålla mig motiverad och avsätta tid varje dag till lektion och figurkodsträning mm. En fördel med att skriva journal är att man är lite publik så att folk kan observera om man uppnår sina mål, då får man en positiv press på sig. ;)

Eftersom jag märkt att jag inte är så bra på att visualisera så har jag googlat alla figurkoder från 00-99. Fyra timmar senare så hade jag ett dokument som jag har tillgängligt på alla mina elektroniska enheter. Nu kan jag lära mig figurkoderna och se dem detaljerat på ett enklare sätt. Jag valde bilder som tilltalade mig som var så enkla som möjligt och med enklast möjliga bakgrund.

Ett sätt jag funnit för att öva figurkoderna är en android-app som heter Random numbers. Den kan programmeras till slupvisa siffror mellan en över och undre gräns. Detta gör det enklare att öva och jag slipper göra och ta med en kortlek. Till appen använer jag NoRoot Ad-Remover så jag slipper bli distraherad av animationer.

En annan sak jag börjat göra under lektionerna är att skriva orden i ett excelark som minimerats så att endast en rad är synlig. På så vis kan jag maskera kommande ord på ett enkelt sätt när jag kontrollerar om jag kommer ihåg. På de ord jag missar sätter jag ett x raden innan. På så vis blir det enkelt att bara kontrollera de ord jag missat vid nästa kontroll.

Nu några tankar om dagens lektion:
Jag märkte på övning 1 att jag var bättre på ryska dockmetoden än kedjemetoden. Kanske är detta för att man blir "tvungen" att se detaljer i objektet för att kunna zooma och då visar det på att jag inte ser tillräckligt detaljerat när jag använder kedjemetoden. Jag märkte också att när fler moment kom in i kodningen så gick det sämre som i sista delen 8:e stödbilden där orden representerade tresiffriga tal.
Det var också svårt att sätta ihop ett litet objekt plånbok med ett stort stege, det glömde jag hela tiden. Det är svårt att visualisera något så långt som en stege på ett stort sätt. Jag blandade ihop syebehållare med syrgastub.

När jag lärde in figurkoderna kom jag på mig själv flera gånger med att inte lyckas visualisera i 3D utan jag tänkte lätt på bilden som jag hittat på google bildsök. Men det är ju tur att jag märkte det, nu är det bara att göra det till en vana att se objekten i rummets alla dimensioner.

I övning 4 blandade jag ihop olika tiotals figurkoder ibland. Vet inte hur det kommer sig men med övning så borde det funka bättre.

Ser fram emot morgondagens lektion och hoppas på att jag blir bättre på visualiseringen så att jag får upp hastigheten på lektionerna.
theejnar

Re: theejnars journal

Post by theejnar »

Observationer från lektion 6:
Objekt som visas platt på en bild tex genom en ritning, målning eller en bild rakt uppifrån på ett platt objekt var svårare att visualisera i 3D. Kanske föredrar man därför bilder som är tagna från sidan.

Jag märkte också att det är svårare att visualisera ett objekt om det fysiskt finns ett objekt framför en. När jag tittade ner i bordet så var det svårt att "få plats med" en stor visualisering.

Blandade ihop duk, handduk och täcke i övning 1 ibland, antagligen för att jag inte visualiserade dem tillräckligt detaljerat.
theejnar

Post by theejnar »

Lektion 7 avklarad

Som det är nu så upplever jag att det tar väldigt mycket energi att visualisera. Att tvinga hjärnan att se saker enligt mönstret Detaljer, 3D, Stort och i Färg tar mycket energi och jag längtar efter dagen då jag har tränat tillräckligt för att det skall gå mer automatiskt. Jag tror att min koncentration dalar mindre snabbt när jag fått ordning på detta.

När jag övar på figurkoderna så märker jag att jag tenderar att minnas siffror från ett annat tiotal. Vet inte riktigt hur jag blir av med det.
theejnar

Post by theejnar »

Slutligen så är lektion 8 avklarad. Jag har haft mycket att stå i ett tag. Detta kommer innebära att jag inte kommer att hinna klart kursen innan skolan börjar som var menat först. Nu gäller istället att försöka hinna med tre lektioner per vecka minst. Är jag flitig så har jag hunnit två tredjedelar av kursen när skolan börjar. Jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att hinna med så mycket annat när jag går i skolan.

Jag märkte att jag har ett inre tal när jag memorerar figurkoderna och annat som säger objektets namn. Nu läste jag att man inte skall ha de för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt på att visualisera. Jag ska försöka bli av med det. Att räkna upp till hundra inom sig var ett tips som jag skall anama.
Nu börjar jag förstå betydelsen av kontaktytan mellan objekten. Det är alltid så jag minns det hopkopplade objektet.

I frågorna på slutet av lektion 8 frågades efter vad som stör mig mest. Det är nog ljud, tankar, känslor, avbrott av telefon, meddelanden eller någon som vill säga något. Stress kan ibland skärpa min koncentration och ibland tvärt om. Dvs alla typer av sinnesintryck och saker som pågår inuti en själv är vad som stör en. Vad jag vill ha är ett rent sinne som bara visualiserar utan pladder inombords.

Annars så märker jag att det går bättre och bättre med visualiserandet och där med minnet.

Imorgon skall jag försöka beta av lektion 9.
theejnar

Post by theejnar »

Lektion 9 avslutad.
Märker att jag kommer att behöva repetera figurkoderna.
Känner efter denna lektion att jag har ökat min tillit till GMS som system.
Post Reply