Teater och estetiska förmågor med GMS

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
AntonClaes

Teater och estetiska förmågor med GMS

Post by AntonClaes »

Hejsan!

Jag heter Anton Claesson och är ny här. Har hittills hunnit med 4 lektioner. Mitt långsiktiga mål är som för många andra att kunna memorera avancerad text snabbt och enkelt, men i nuläget känns det som en så avlägsen framtid att jag fokuserar på nästan lika roliga delmål. Jag är mycket intresserad av teater och vid första anblicken är det såklart memorering av repliker som är intressant i förhållande till GMS, att eliminera det tråkigaste med skådespeleri skulle ju vara najs. Men GMS känns som betydligt mer än så för en skådespelare. Koncentration, föreställningsförmåga, bildskapande och spontanitet täcker ju mycket av den mentala biten i skådespelarträning. Än mer intressant blir det om man drar in en legendarisk teaterpedagog som Michael Chekhov som byggde hela sin metod på mentalt bildskapande, eller på moderna teatertankar som hos Robert Wilson där den visuella gestaltningen är mer intressant än ett naturalistiskt skådespel. Det finns helt enkelt sjukt intressanta saker att hämta i GMS från teaterhåll.

Min fundering gäller framförallt andra estetiska områden. Jag antar att förmågan att rita och måla bör förbättras med GMS, bättre bildskapande i huvudet borde ju leda till att det blir tydligare på pappret. Är något som har erfarenhet av detta? Samma sak med andra områden såsom musik och dans, är det någon som har erfarenhet av förbättring i dessa aktiviteter på grund av GMS?
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Teater och estetiska förmågor med GMS

Post by Mattias »

Jätteintressant!
Post Reply