Hjälp att bygga egen databas?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
niklasbe

Hjälp att bygga egen databas?

Post by niklasbe »

Hej alla minnes-champions!
Jag börjar snart nytt jobb (som projektledare i IT-branschen) och vill innan dess långtidslagra information om företagets tjänster/erbjudanden/plattformar m.m. Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med hur man så enkelt som möjligt, från ett blankt papper, strukturerat bygger upp en egen databas (flernivå) av information från företagets hemsida.

Enkelt beskrivet kan man säga att det rör sig om ca 20 st huvudrubriker där varje rubrik (på engelska) har ca 5 olika namn på tjänsteområden som hör till den rubriken. Varje tjänsteområde har sedan en kort beskrivning av tjänsten. Ibland har även ett tjänsteområde en underrubrik som leder vidare till ännu fler tjänsteområden o.s.v.

I min hjärna skulle jag vilja strukturera informationen ungefär enligt hemsidan där jag i så fall alltså skulle se först huvudrubrikerna och när jag går in på en av rubrikerna så ser jag namnet på första tjänsteområdet och den förklarande texten. Sedan vidare till det andra namnet på tjänsteområde os.v.

Tacksam för tips om vilket program som är enklast att använda att bygga databasen med (word, excel, powerpoint, mindmap….?). Eller finns det någon som gjort något liknande och till och med kan skicka en skicka en fil med exempel på hur det kan se ut?

/Niklas
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Hjälp att bygga egen databas?

Post by Mattias »

Hej Niklas!

Perfekt uppdrag att köra igång med efter grundkursen (24 lek). Jag skulle göra precis likadant som i lektionerna. Kör lektion 13 igen fast med andra bilder, så har du en andra databas redo att fylla. Sen är det bara sätta igång att memorera i en någorlunda logisk ordning. Så här första gången kan det vara skönt att ha informationen samlad och nedskriven först, så du vet precis vad du ska memorera när du sätter igång.

Det är ingenting att göra någon större grej av. Ingen avancerad struktur behövs. Det enda som kan vara bra att tänka på är att försöka hålla relaterade fakta nära varandra i databasen, men inte heller det är något direkt måste. Ingen anledning att falla i "perfektionistfällan" och vilja göra den "snyggaste, bästa, mest logiska strukturen". Så länge allt finns i huvudet så finns det. That's all it takes :) Det enda som behövs är att köra igång. Det är vad man lär sig och bli bättre av.

Jättekul, kör hårt! Låt oss gärna veta ur det går.
/Mattias
niklasbe

Post by niklasbe »

Tack för det, jag har två lektioner kvar till 24 sen börjar jag bygga.....
martin

Post by martin »

Niklas, hur har det gått? Har du fått ihop någon databas? Hur gjorde du?
Krossmaskinen

Post by Krossmaskinen »

I brist på nya trådar så bumpar jag den här!

Hur har det gått? Lever du på forumet än? :)

Min kompis kör ungefär samma projekt med ip-adresser på sitt jobb (adressen, vilken typ av adress, vilken kund etc.) för att slippa kolla upp, och för att kunna showa lite ;D Han har bara kört 5 lektioner men han fick lite tips från senare lektioner av mig, så vi har hjälpts åt på den. Det verkar gå ganska bra dock!
Krossa allt mostånd!
Post Reply