Florians Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Florians Journal

Post by Florian »

En liten statusuppdatering sen sist:

http://thememorywizard.blogg.se/
Användarnamn: mind
Lösenord: academy


Har bland annat lyckats memorera 100 talade siffror, samt en kortlek på under 1 minut. Ska även ut och tävla i Italian och Wales i slutet av Mars månad. :)
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Florians Journal

Post by jumpingforlife »

Grymt inspirerande att läsa dina blogginlägg!:D
Blir verkligen själv enormt motiverad till att minnesträna när jag ser vad du åstakommit!;)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Florians Journal

Post by Florian »

Vad kul att jag kan motivera någon! :)

Ett nytt kort blogginlägg ligger uppe nu. Åker imorn iväg på min första "minnesresa" utomlands, och det är otroligt nervöst och spännande. Men det kommer bli kul! Är det någon som undrar något speciellt så är det bara att fråga! 8-)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Florians Journal

Post by Florian »

Ska skriva en längre rapport om resan när jag kommer hem, men för tillfället får ett kort sammandrag räcka:

Tävlingen höll världsklass rakt igenom; topp 4 från VM var närvarande, samt norrmannen Ola Kåre som ligger topp 20. Alla dessa slog minst 1 gällande världsrekord; totalt blev det 7 världsrekord i fyra olika grenar. Det första svenska världsrekordet i minne av Jonas von Essen blev dock kortvarigt. Jonas mindes 962 binära siffror på 5 min, men tysken och tillika världsettan Johannes Mallow mindes 975 st. Och Ola Kåre fick nöja sig med en tredje plats i grenen trots att även han slog det tidigare rekordet.

För mig personligen blev det en väldigt lyckad tävling, presterade på topp i nästan allt, och grädden på moset blev min silvermedalj i spoken numbers där jag mindes 110 siffror efter att endast ha hört dom en enda gång (1 sek per siffra). Jag lyckades även placera mig på plats 93 i världsrankinglistan.

Det var allt för nu, på torsdag åker jag och jonas till wales för ännu en tävling!

Resultat:
http://www.memocamp.de/deutsch/Bestenli ... nship-2013
http://world-memory-statistics.com/comp ... =ITOMC2013
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Florians Journal

Post by Krossmaskinen »

Väl kämpat Florian! Jag är nöjd med dina insatser ;D Sjukt imponerande med siffrorna!
Krossa allt mostånd!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Florians Journal

Post by Mattias »

Fantastiskt Florian, stort grattis!

Jag var själv nöjd med mina 64 spoken numbers senast vid VM, du tar det till en helt ny nivå!

Stort lycka till i Wales, du är snart förbi mig i rankingen! ;)
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Florians Journal

Post by martin »

Grattis! Bra jobbat och bra kämpat! Väldigt inspirerande.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Florians Journal

Post by Florian »

Äntligen hemma! Är rejält trött efter att ha spenderat en natt på flygplatsen i London så ska försöka hålla det kort. Som jag nämnde tidigare så ska jag skriva något utförligare på bloggen inom kort.

Efter en, för mig, väldigt lyckad tävling i Rom kände jag att det egentligen bara kunde gå sämre. Det intrycket förstärktes när man åkte iväg från ett +15 grader varmt Italien till ett Wales med minusgrader. Anyways - efter tävlingen i Rom tränade jag och Jonas lite tillsammans och vi kom fram till att jag borde våga lite mer i ordmemoreringen. Hade 50 ord som personbästa, men skulle gå för lite mer eftersom orden på tävling är lite lättare än vanligt. Long story short - lyckades på tävlingen memorera 67 ord. En förbättring med 34%. På tävling. Dessutom 1 ord mer än det gällande svenska rekordet (fast Jonas von Essen mindes 70 ord, så det rekordet är hans). 8-)

Coolast av allt: är rankad 9a i världen i den grenen nu. :!:
(fair enough - många som ligger längre ner på rankingen har egentligen mycket bättre minne än mig, men sånt vill jag inte bry mig om idag. Idag ska jag bara njuta!) ;)

I övrigt så vann Jonas tävlingen efter att ha memorerat en kortlek på 46 sekunder, tätt följt av den trefaldiga världsmästaren Ben Pridmore. På tredje plats kom den walisiske mästaren John Burrows. Kommer länka till resultaten när dessa dyker upp.

Hej svejs! 8-)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Florians Journal

Post by Florian »

Krossmaskinen wrote:Väl kämpat Florian! Jag är nöjd med dina insatser ;D
Tack, det värmer! :lol:
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Florians Journal

Post by Krossmaskinen »

:D

Vad häftigt, jag blir väldigt inspirerad av allt det här, trots att jag inte har (just nu iaf) något större intresse av att tävla, jag vill mest suga åt mig kunskap som en svamp när jag är färdig! :D

Men hur, HUR, memorerar man en kortlek på mindre än 1 sekund per kort? xD Det är galet! MADNER! Hur visas kortleken upp för en? Får man bara en i handen och så får man göra som man vill när tiden startar?
Krossa allt mostånd!
Post Reply