Jockes Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Odden

Jockes Journal

Post by Odden »

Äntligen färdig med andra lektionen!

Tog en vecka mellan lektion 1 och lektion 2, vilket inte var bra för koncentrationen. Märkte att uppehållet inverkade väldigt negativt på koncentrationen när jag skulle visualisera. Så fort man blir lite rastlös och okoncentrerad så är det väldigt lätt att tankarna flyger iväg, och bildstabiliseringen rubbas. Men, har nu bestämt mig för att göra iaf 4 lektioner i veckan. Bra med lite kontinuitet!

Övar nu hårt i några dagar på figurkoderna så att dessa ska sitta.

Cicerometoden är helt klart den enklaste än så länge. Har redan lärt mig 100 olika stödbilder och sätter kopplingen med dem varje gång. Däremot så är kedjemetoden och ryska dockmetoden rätt så svår fortfarande.

Kan man få några tips på hur man ska visualisera lättast? Är det att föredra att se mot en vit vägg till exempel, eller är det väldigt individuellt? Och hur långt ifrån är det att rekommendera att man ska se bilden? Försöker att se den ca 1-2 meter ifrån men ibland känns det som att det bara är möjligt att se den på långt avstånd. Är ju dock bara klar med lektion nummer 2 än så länge och stabiliseringen blir väl bättre med övning.

Väldigt motiverad med att fortsätta och har STORA planer med detta "nya" minne :)
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Jockes Journal

Post by Mattias »

Hej Jocke!

Så länge du visualiserar stort, 3d, i färg och detaljerat, är inte de detaljerna du frågar om så viktiga. Prova dig fram till vad som känns bra för dig, men lägg inte för mycket tanke på detta. Fram med en stor bild och sen vidare till nästa, det är det viktiga. Håll fokus på det. Exakt hur och var den kommer fram spelar inte så stor roll.

Lycka till! :)
/Mattias
Odden

Post by Odden »

Då var lektion 4 färdig! Tog sjukt lång tid, cirka 3,5 timme, men kändes ändå som ett sjumilasteg framåt. Tappade modet lite efter lektion 3 som jag tyckte gick riktigt dåligt. Tyckt att det varit svårt att se bilderna då de framkommer suddigt och försvinner med en gång. Läst mycket här i journalerna och snappat upp ett flertal tips, så idag gick det betydligt bättre. Körde helt enkelt bara på!

Körde först i genom alla mentala övningar som uppvärmning och de hjälpte faktiskt väldigt mycket. Man slappnar av och det blir lättare att koncentrera sig. Satte också tidtagning på alla övningar och gick raskt vidare till nästa när klockan ringde. Fick pga detta ett bättre flyt.

Övning: Lite trögstartat och fick 12 fel av 31 ord. En snabb tillbakablick på kopplingarna och så satte jag 31 av 31 på andra försöket. Använde dock runt 16 min på första försöket och det är allt för lång tid. Men, koncentration är A och O

Övning 2: Inga problem direkt så fort jag bara hade hittat bra bilder till orden. Missade att det skulle vara ryska dockmetoden så körde tyvärr på med kedjemetoden - facit 4 fel av 19. Vid dockmetoden därefter satte jag 100 %.

Övning 3: 100 % första försöket men använde lite för lång tid.

Övning 4: Den jag slet mest med. Bilderna satt bra (först tvungen att skriva ner dem) men när jag skulle återkalla bilderna till de påhittade orden var det rätt in i väggen :-) Var det laska eller naska till bilden flaska...?

Övning 5: Gick sådär. Gick relativt smärtfritt att hitta en associationsbas och sen slänga på ett par bilder. När jag sedan "gick" min runda i huset så hittade jag basen vid stödbilden men sen så var det ofta blankt. 50 % på första försöket kanske, 80 på andra och 100 på tredje.

Övning 6-10: Figurkoderna sitter väl inte som hugget i sten ännu men det går framåt. Läste i någon journal att appen Studydroid är väldigt bra till att plugga figurkoder och jag måste bara instämma. Lättare att dra med telefonen än en kortlek och den blandar smidigt åt dig. Har även lagt in övningar med 25 ord i varje där jag tränar kedjemetoden. Kan lägga 10 minuter här och där och därmed jobba upp snabbheten när man länkar ihop bilder.
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Hej Jocke,

Vill börja med att säga att det var intressant att läsa din journal då du nästan exakt stött på samma funderingar som mig.
Sen undrar jag om den där appen bara finns för android & om så är fallet, vet du om det finns någon motsvarighet till iOS?

Hoppas att vi kan få läsa mer ur din journal!

Keep it up

LH
AnnaGoldberg

Post by AnnaGoldberg »

Vad duktig du är, 4 lektioner i veckan..... det hinner jag inte med.... :D :D
Post Reply