Martineks lilla journal med stora möjligheter

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Lektion 7 klar, gick hyfsat

Post by martinek »

Denna lektion gick lite snabbare än den förra, strax över 2 timmar (dock har jag inte gjorde jag inte tabellerna). Första övningen med kedjemetoden tog nästan 40 minuter, så den drog ner rejält. Men jag var så trött när jag började (har varit seg hela dagen), så jag fick inte fram några klara bilder och kunde inte koncentrera mig ordentligt så tiden bara flög iväg. Blev inga bra kopplingar så återkallningen gick åt skogen. Men det gick bättre i de andra övningarna. Hade jag kommit igång ordentligt direkt hade jag nog klarat lektionen på 2 timmar inklusive tabellerna.

Dock har jag också märkt att en del tid går åt till att vela, inte vid kodningen idag utan vid återkallningen. Detta skedde speciellt i övning 4 i denna lektion.

Själva kodningen gick snabbt och smidigt, tog hela tiden första bilden som ploppade upp. Alla blev bra och memoreringsvänliga, förutom 2 (trö som blev trött = Zz i 3d samt val = politiskt val = Göran Persson). Vid första försöket på återkallningen var det ju såklart en del bilder som inte hade satt sig. När jag väl tittade på stavningen kom jag på direkt (eller väldigt snabbt) vilken bild det var. Förutom på vissa, där var bilderna (element för övrigt, inte basbilderna) helt och hållet borta! Jag kommer ihåg precis var bilderna ska sitta, men jag kan inte komma på vad det är för något. Varken genom att försöka få bilden eller försöka komma på ordet som jag kopplade till bilden. Var väl kanske ca 5-6 stavelser i övningen jag inte kunde komma på (och kan inte komma på nu heller). Då fastnar jag och velar på dem och försöker komma på dem. Frågan är då, om bilden inte fastnar direkt, och man inte kommer på den, ska man bara "skriva över" den med en ny bild istället då? Nu tänker jag i själva kodningsfasen då, inte om man repeterar något på långtidsinlärning (men då kommer man ju ihåg bilden liksom)

Övning 2 och 3 gick väldigt bra, inga konstigheter där.

Övning 5 gick betydligt bättre än den första kedjemetodsuppgiften. Berodde nog mest på att jag kommit igång ordentligt. Jag och kedjemetoden är inte riktigt vänner än, men det kommer :).
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Lektion 8 avklarad galant

Post by martinek »

Denna lektionen gick jättebra! Tydliga bilder och starka kopplingar. Den tog 2 h 25 minuter att genomföra totalt, men det gick i själva verket bra mycket snabbare än så. Fram till och med övning 6 tog 55 minuter. Gick riktigt bra, satte alla övningar på andra försöket. Sen blev jag så hungrig så jag bestämde mig för att gå och äta lite jordnötssmör innan jag gjorde figurkoderna. Blev lite off focus efter detta men kom rätt snabbt tillbaka.

Bestämde mig för att lägga ner mycket energi på tabellerna i denna lektionen, eftersom jag skippade dem i förra lektionen. De gick hyfsade. Jag tankade ett metronomapp till min tablet och satte den på 25 BPM. Tyckte det var lite stressande dock. Dessutom tyckte jag det blev lite onaturligt när vissa figurkoder sitter på reflex (så får man sitta och vänta på metronomen) medan vissa sitter rätt dåligt, och då är de svårare att komma på för att man blir stressad av metronomen. Så jag stängde av den, och fick något som jag själv tycker var lite av en snilleblixt, som jag vill tipsa om. Nämligen ett helt vanligt tidtagarur med varvräknare! Fungerar med den i telefonen, bara kontrollera så att den har obegränsat varvantal. Så medan man går igenom tabellen, klickar man på varv-knappen varje gång en figurkod är avklarad (det är alltså en fördel om varv-knappen är stor och lätt att klicka på, samt att man inte råkar klicka på stoppknappen. Finns säkert något app som är skitbra om man letar lite). För det första får man då tiden det tog att gå igenom tabellen. För mig tog det 307 sekunder vilket blev 3,83 sekunder per figurkod. Dessutom är det inte stressande, och det passar till att alla figurkoder inte sitter lika bra. Tack vare varvräknaren får man t o m svart på vitt vilka figurkoder som sitter bra och vilka som sitter dåligt, bara att gå igenom varven och tabellen i efterhand. Skriver man upp dessa på ett papper har man en tabell med de som sitter dåligt, färdigt att öva mer på. Jag räknade alla som tog mer än 3 sekunder per varv som att de satt dåligt (man får ju tänka på att det tar kanske 0,5-1,5 sekunder att trycka på knappen och säkerställa att ett nytt varv påbörjas samt kolla upp nästa siffra i tabellen, alltså blir en tid på 3 sekunder 1,5 - 2,5 sekunder). Man ser dessutom tydligt vilka man bara behövde lite längre tid att komma på, dvs 4-7 sekunder i mitt fall, samt vilka som var hjärnsläpp och jag var tvungen att kolla upp (ca 15 sek). Nu vet jag att jag måste öva mer på 31, 56, 37, 44, 45, 55, 49, 53, 46, 54, 57, 24, 42, 51, 31, 58 samt 59. Man ser även vilka som sitter benhårt (1-1,5 sek, dvs runt 0,5-1 sek om man räknar bort tiden för knappen och det) samt vilka som sitter men inte benhårt (2-3 sek).

Som svar på frågan om vad som stör mest, så är det olika för olika tillfällen. Störande ljud är irriterande ibland, men oftast går det rätt bra, jobbar i öppet kontorslandskap så är rätt härdad. Magen är jobbig om jag är riktigt jävla hungrig, men annars lugnt. Att andra bilder kommer in och tankarna vandrar iväg på annat är nog det värsta faktiskt. Främst när jag ska rita figurkoder. Då flyger tankarna iväg till allt möjligt. Tror det har mycket med att göra att rita figurkoder faktiskt är rätt tråkigt :)
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Lektion 9 gick fint :)

Post by martinek »

Har haft enorm huvudvärk under hela lektionen. Har inte med lektionen att göra utan hade det innan jag började. Men det gick bra ändå! Fick dock ta en ipren innan jag började med figurkoderna. Lektionen tog lite mer än 2 timmar, men det är inget konstigt med det, jag körde tabellerna superseriöst igen med varvräknare och räknade på tid varje figurkod i tabellen och så (0,4 sek lägre genomsnittstid per figurkod idag jämfört med igår). De "vanliga" övningarna tog ca 1 h 20 min. Har kommit på vad det är som brukar ta sån jävla tid i vanliga fall. Jag brukar köra varje övning tills jag får 100 % rätt. Men om man läser så står det ju "återkalla, skriv ner, kontrollera, upprepa inte". Medan det på vissa står reparera kopplingar och gör en gång till. Så körde jag idag, efter hur det var formulerat, 1 försök på första övningen, ett på andra och 2 på tredje. Är detta rätt? De behöver ju inte sitta 100 % eftersom det bara är blaskinformation, ska ju inte kommas ihåg efteråt...

För övrigt börjar det gå mycket bättre:
1a övningen: 96 % rätt
2a övningen: 76,6 % rätt
3e övningen försök 1: 53 % rätt
3e övningen försök 2: 95,5 % rätt

Mycket nöjd med resultatet idag faktiskt, huvudvärk och allt.

Jag har lite svårt med figurkodsteckning dock. Har svårt att hålla kvar bilden och rita på den. Börjar tänka på annat och så. Har aldrig det problemet vid vanliga övningar. Känns som det börjar bli svårare och svårare, gick bättre i början... Jag brukar göra det på bussen till jobbet vanligtvis (på vardagar då alltså). Där är det ju massa yttre stimuli och så. Men hemma borde det ju funka fint? Allt annat i lektionen går ju fint? Det märks jättetydligt, för 0-30 sitter skitbra, sen börjar de svikta lite.
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Lektion 10 och 11

Post by martinek »

Konstigt. Jag kan inte komma ihåg om jag missade att skriva om lektion 10 eller om det inlägget har försvunnit. Den gick bra iallafall:

Övning 4:
- Försök 1: 30 %
- Försök 2: 93,3 %
- Försök 3: 100 %

Övning 5:
- Försök 1: 31 %
- Försök 2: 79,3 %
- Försök 3: 93,1 %
- Försök 4: 100 %

Tog 2 timmar, gjorde dock inte den stora tabellen. Var trött under lektionen.

Lektion 11


Lektionen tog ganska exakt 2 timmar. Figurkoderna och tabellerna var inga större konstigheter. Skulle uppskatta att ca 40 figurkoder sitter benhårt, ca 30 sitter hyfsat bra och ca 30 sitter sämre. Det är lite svårt att uppskatta dock, för de som satt bra i tabellövningen kunde sitta dåligt i övning 4, när jag skulle komma ihåg dem i ordning. Då fick jag hjärnsläpp på flera stycken jag kan egentligen och var tvungen att kolla upp dem. Kanske berodde på att den var väldigt mastig i för sig.

I övrigt gick övning 4 både bra och dåligt egentligen. Jag har lite svårt att avgöra om den gick jättebra, halvbra, eller egentligen ganska dåligt.

Det som talar för att den gick bra:
1. Att jag klarade den. Första försöket, 40 %, andra försöket, 95 %, tredje försöket, 100 %.
2. Jag tyckte jag hade bra flyt i att komma passande bilder, trots att det var mycket abstrakta element och flera antingen var lika varandra eller t o m upprepade, såsom anteckningsblock x 2, porträtt x 2, krig-fiende-armé-försvar. Osv.
3. Jag tyckte jag fick fram tydliga bilder, och av alla hundra bilder tappade jag bara 2 stycken, som jag fick skapa nya bilder för vid återkallningen.

Det som talar för att det inte gick så bra (gäller då främst vid första memoreringen och första återkallningen):
1. Jag fick 40 % rätt vid första återkallningen. Egentligen var det många fler bilder jag kom ihåg, men jag kunde inte komma ihåg vad bilden betydde. Tror faktiskt det var fler förekomster av bilder jag kom ihåg men inte kom ihåg betydelsen av, än att jag inte såg bilden (vilket ju i för sig är positivt).
2. Jag rörde ihop en del bilder på första försöket, då menar jag de som var lika varandra, som nämnt ovan.
3. Tiden. Övningen tog ca 25 minuter. Slår man ut det per par så blir det 15 sekunder. Det var tiden för att 1. komma på en memoreringsvänlig bild, 2. koppla till rätt figurkod (vissa fick jag hjärnsläpp på och fick kolla upp).

Är som sagt lite lost på om det är jättebra eller inte så bra. Med tanke på tiden och så. Sjukt coolt att memorera 100 "konstiga" element på så kort tid ändå :). Kan tänka mig att det är mycket lättare när allting har ett logiskt sammanhang också och inte bara är random saker :).

Tror jag måste träna på hastighet både i figurkoder och koppling. Eller ja. Det måste väl alla träna på. Snabbare is the shit naturligtvis.
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Lektion 12 gick inget vidare

Post by martinek »

Idag gick det inte alls bra. Inga större problem med tiden eller så. Men jag hade ont i huvudet, svårt att fokusera och fick inga tydliga kopplingar. Det gick bättre i början för att sedan sjunka nedåt. Jag gjorde bara alla övningar 1 gång, vågar inte repetera dem mer eftersom det gäller figurkoder och gårdagens kopplingar har fastnat.

Övning 1 gick halvbra. 60 % rätt, dock är det ju bara halva sanningen eftersom jag tjuvkikade på 5 stycken tappade associationsbaser. Skulle jag tagit helt strikt och inte tjuvkikat kom jag bara ihåg de 2 första siffrorna.

Övning 4 gick väl också rätt okej, fick 43,5 % rätt. Dock hade jag många rena felkopplingar, dvs att jag trodde det var en annan bild än det var. 13 stycken sådana.

Övning 5 gick inte alls bra. 22 % rätt, 15 stycken rena felkopplingar. Problemet var att jag inte kunde koncentrera mig så det blir skitkopplingar. Vid återkallningen kom jag fick jag upp kopplingarna från igår på alla (!) figurkoder. Vissa såg jag till och med kopplingen från idag en hundradels sekund, sen skrevs den över av den från igår och var puts väck. På 50, där jag har Colosseum, fick jag upp en hammare. Det är en gammal koppling från typ lektion 5 eller 6! Helskumt, hur kan den finnas kvar 2-3 veckor senare?

Nej idag gick inte alls bra faktiskt. Jag kan inte ens göra inre tecknande utan att de där jäkla kopplingarna från igår ploppar upp. Men ibland har man ju helt enkelt bara dåliga dagar. Man får se det som ett riktigt hårt träningspass där man har ont överallt efteråt. Vila ett par dagar och sen är det pang på igen!
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Lektion 13 och 14 avklarade!

Post by martinek »

Nu börjar det flyta på riktigt bra. Inga nämnvärda svårigheter på varken lektion 13 eller 14.

Har börjat köra memorization master.

Ibland kör jag 100 siffror på 4 sekunder, ibland kör jag 50 på 3 sekunder. Brukar få ungefär 50-70 % rätt. Tycker det går bra faktiskt :).

Dock har jag inte skapat något konto. Får bara server connection error. Skumt.
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Re: Martineks lilla journal med stora möjligheter

Post by martinek »

Nu är lektion 15 klar. Har hamnat lite efter, skulle gjort denna tidigare egentligen. Det gick inte lika bra som lektion 14, fick repetera allting 2 gånger innan det satt. Men ibland är det ju lite trögstartat. Allting sitter nu iallafall. :)

Det svåraste var ansiktena tycker jag. Att komma ihåg namnen och särdragen var inga konstigheter, men jag får inte upp ansiktet i föreställningsförmågan. Tittar jag på bilden kan jag koppla det till rätt namn och allt, men jag kan inte föreställa mig det, förutom på vissa. Antar att det är lättare när det gäller verkliga ansikten? Ansikten brukar ju generellt vara rätt lätta att komma ihåg.

Vissa figurkoder för tresiffriga tal är ju svårare än andra naturligtvis. 339 Bränd BöCkling är ett bra exempel. Hade aldrig hört talas om böckling om jag ska vara helt ärlig. Men det ska nog gå fint ändå. Väldigt komiska figurkoder iallafall. :lol:

Nu ska jag köra lite memorization master :).
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Det var ett tag sen...

Post by martinek »

Det var ett tag sen jag skev här nu. Jag har inte varit inaktiv med träningen, bara journalen. Gjorde färdigt lektion 21 idag. Det flyter på smidigt som attan nu. Är lite fundersam på hur mycket man måste hålla på och repetera egentligen. Blir mycket att repetera efter ett tag.

Jag rekommenderar alla att köra memorization master på 2 sekunder. Det gör jag och det har jag jättemycket glädje av när jag kör lektionerna. :-)
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Lektion 23 klar

Post by martinek »

Inga konstigheter här. Ska bli kul att göra testet sedan :)
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Testet gjort, språkmodulen påbörjad

Post by martinek »

Testet gick bra, 16 minuter, 1 fel (slarvfel).

Påbörjat språkmodulen, valde spanska som språk (vad ska jag med ryska till liksom?). Var lite svårt att komma på figurkoder för alfabetet (lite dålig fantasi), men det gick. Ska bli kul att komma igång med det på riktigt!
Post Reply