Hade fantastiska 15% rätt på introduktionstestet Betyder att denna kurs är precis vad jag behöver. Men det har ju min fru upplyst mig om länge ..... I lektion 1 hade jag inte många rätt i början. Kedjemetoden går att få till, men jag får jobba. Cicerometoden är en dröm! Lätt och precis. Tack för den! Med lektion 2 och 3 har resultaten pendlat i de olika övningarna mellan 50-80% vilket jag är nöjd med. Cicerometoden är uppe i 90% redan från början. Att skapa ord från stavelser är inte så svårt, men känns å andra sidan inte så meningsfullt.. Hoppas man fattar mer av den så småningom. Ser fram emot att hugga in på nästa utmaning och är glad så länge den känslan håller i sig....
Att skapa ord från stavelser är inte så svårt, men känns å andra sidan inte så meningsfullt..
Ett exempel då det kan vara bra att kunna är om man ska memorera svåra ord/namn med korrekt stavning. Det albanska ordet shikonje (se) kan tex kodas till SHIva-KONtorsstol-JEsus. Finns även användningar för det inom svenskan, men har lite svårt att komma med nåt bra exempel just nu.
Välkommen till forumet, och lycka till med kursen!
Tack för uppmuntran. Har tyckt att Cicero- och Ryska dockmetoden gått riktigt bra för mig. Ända tills idag... När det blir dags för ord som inte existerar fick jag ta varje uppgift 5 gånger innan jag var på banan. Träffsäkerheten var nog nätt och jämt 50% i första vändan. He' ba' åk!
Hmmm. Hade tänkt använda denna journal för att notera framsteg. Känns både onödigt och blir en smula egofixerat. Så det känns bättre att utbyta funderingar och noteringar!
Metoden att räkna högt medan man visualiserar är en höjdare! Den inre rösten försvinner. Rekommenderas varmt!
Däremot fick jag en undran i samband med landsskapen som många av er andra redan klurat ut: Jag är född i Luleå och har hela min uppväxt sett kopplingen Norrbotten - Luleå - Åkerbärsblomma (landskapsväxten). Det läste jag på varenda mjölkpaket. Är det ändå nödvändigt att koppla en flaskbotten till stolen och en Mule till telefonen, eller räcker det med flaskbotten? Så fort jag tänker Norrbotten finns allt där i ryggmärgen. Vad har du kommit fram till?