På grund av målet med denna journal, kommer den till allra största delen bestå av nördiga tränings- och tävlingsresultat och observationer av dessa. Denna nivå har jag uppnått som ett direkt resultat av att ha gjort färdigt de 60 lektionerna i GMS-kursen och sedan jobbat lite extra inför tävlingarna jag varit på. Om man får skrämselhicka av dessa resultat, rekommenderar jag att man läser min arkiverade journal från då jag gick de 60 lektionerna, för att kunna andas ut och inse att jag har tränat upp detta, precis som vem som helst kan göra med lite envishet och tålamod. För mer information om varför jag startar denna journal, läs tråden 'Nytt år, nya utmaningar!' under 'Nyhetsbrev'.
Om du som läser detta börjar ana vilken hjälp det är att skriva journal, tänk på att en journal kan se ut på många sätt. Man skriver som man vill. Det är heller ingen tävling (bara för min del

Vill man kommentera i den här tråden, så är man hjärtligt välkommen att göra det

Så, nog om er nu. Det var det mig det skulle handla om, hehe.
MÅL: Att få hederstiteln International Grandmaster of Memory vid Minnes-VM i Guangzhou i Kina i augusti 2010. För detta krävs minst 1000 korrekt memorerade siffor på en timme, minst 10 korrekt memorerade kortlekar på en timme, samt att memorera en kortlek på mindre än 2 minuter. Det sistnämnda villkoret kan uppnås under vilken officiellt godkänd tävling som helst under året.
Det är en sak att få bra resultat när man sitter hemma, något helt annat att göra samma sak på tävling.
Jag behöver även bättra på resultaten i de övriga grenarna och ta fler av de svenska rekorden. Här kommer en avstämning med mina bästa resultat 2009. Det blir intressant att se hur denna lista ser ut om ett år. Mina personbästa hittils på tävling följer här (träningsbästa inom parentes. sv. betyder att jag har det svenska rekordet):
1 timme siffor: sv. 580 (600, tränat en gång)
1 timme spelkort: 5 kortlekar och 2 kort (8 kortlekar, tränat en gång)
1 kortlek (Speed Cards): 3 min 5 sekunder 15 hundradelar (1 min 38 sekunder 68 hundradelar)
5 minuter ord: 45 (51)
5 minuter binära tal: sv. 300 (396)
5 minuter siffror: sv. 146 (200)
5 minuter namn & ansikten: sv. 31st (inte tränat)
5 minuter påhittade händelser & årtal: 21 (min sämsta gren)
10 minuter spelkort: sv. 2 kortlekar och 3 kort (2 kortlekar)
15 minuter siffror: 220 (inte tränat)
15 minuter abstrakta bilder: sv. 103st (har fått bättre resultat varje gång jag testat, oavsett träning eller tävling)
15 minuter namn & ansikten: sv. 74st (inte tränat)
15 minuter ord: sv. 78
30 minuter binära tal: 825 (750)
30 minuter siffror: inte gjort hittills
Talade siffror (en siffra per sekund): 20st
Mer om regler och sådant kan komma under journalskrivandets gång.
Några av de viktigaste saker jag kommer att öva på:
* Tresiffriga figurkoder
Hittills har jag bara tävlat och tränat med tvåsiffriga, så nu måste alla 1000 in på reflex. Det här blir kärnan i min träning och det absolut viktigaste. 1 timme om dagen för detta är planerat, 5 dagar i veckan. 20 nya figurkoder varje övningstillfälle. Vi får se hur detta kommer att fungera.
* Online Memory Challenge (OMC)
Mycket bra online-tävling med 5 minuter ord, siffror, binära och speed cards. Suveränt övningsverktyg.
* Memorization Master, kortlek @ 1 sekund per kort.
2 sekunder klarar jag. Att halvera denna tid är mycket tungt, koncentrationen som krävs är extrem. Tror att jag som bäst fått runt 15 kort rätt de få gånger jag provat. Men nu j%&lar!

* En kortare periods "elit-träning"
En tanke inför våren, då jag är färdig med andra åtaganden. Skulle då vilja prova en intensivare vecka med kanske 6 timmars daglig övning.
2 timmar om dagen, fem dagar i veckan är planen. Startskottet går den 1:a januari! Yes!