Vägen till mästarminne är krokig
Im baaaaaaaaack
Jag har nu hållit på en månad sen jag slutade kursen med att memorera böcker, närmare bestämt medicinska. Det jag har kommit till nu är det närmsta lyckade försöket när jag kan upprepa informationen som jag lärt mig på lektioner.
Det som är svårt att jag minns bilderna och att jag ibland använder samma bilder flera gånger och har då svårt att skilja på dem.
I stundens hetta minns jag heller inte hela stycken, alltså, symptom, undersökningar, diagnos, behandling och prognos. Det jag lyckades med idag var att ta ut några fakta om mediciner för olika former av hjärninflammation – det lyfte mig att jag lyckades.
Det är svårare än man tror att gå ifrån att koppla det från en bok till att kunna berätta det flytande inför andra på ett sjukhus. Har definitivt en del att förbättra – men det kan bara gå upp från här.
Jag har 10 veckor (med denna vecka) kvar av min termin mitt mål på den tiden är att memorera hela boken ”akutmedicin”. Boken består av bekväma 10 kapitel med kortfattad information om varje ämne, pga det använder jag bara akutmedicin som bas och fördjupar mig i andra böcker. Utöver det har jag ett par ”case” böcker.
Det är sk ”fallhistorier” och sätter faktan i ett bra perspektiv. Jag har två böcker, den ena i intern medicin och den andra i anestesi (narkos). De innehåller ca 50 relevanta fall vardera och med en hastighet på 5 i veckan hinner jag klart innan sommaren.
Over and out
p.s kul att vara tillbaka, jag har saknat er d.s