Peters journal.

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
peters

Re: Peters journal.

Post by peters »

OK, tack för svaret Dr Who. Jag gjorde övningen i kap 9 och memomerade alla 60 i ett svep, drygt hälften rätt första gången. De flesta andra gången. Det är ju lättare när man hänger upp det på figurkoderna, då kan man ju hoppa över luckor, vilket är lite jobbigare med kedjemetoden.
Koppla taco till barn tar 1 sek och sedan sitter det, för det är en etablerad koppling i min skalle sedan länge att barn gillar tacos. Koppla ankare och termin är inte lika enkelt. Och av någon anledning så har jag svårt att koppla just ordet nyckel med vad som helst !!
DrWho

Post by DrWho »

Hitta en bild som för dig motsvarar ordet termin - tex en skolväska eller ett skolschema.
När det gäller nyckel - jag hade problem med att koppla cykel till saker, men om man bara
fortsätter se bilden och se något annat bredvid, uppepå, inuti, under etc så kommer det
bli lättare och lättare!

/Cecilia
peters

Post by peters »

Nu är kap 11 klar och MM installerat. Memomeriseringen och återkallningen går inte alltid så fort, men jag kan ju ändå memomera 100 bilder i sekvens som egentligen inte har nån mening för mig. Tänk då hur enkelt det kommer att gå när jag memomerar saker som jag har nytta av samt att jag redan har relationer till materialet sedan innan.
peters

Post by peters »

Har börjat med MM i slutet på lektion 12. Det går inte bra efter nästan två veckors uppehåll. Memorera 20 tvåsiffriga tal, 6 s för varje, vid återkallning totalt blankt. Idag lyckades jag få 15 av 20 efter att egentligen gå igenom figurkoderna i huvudet mellan 1 och 100 snabbt och när jag kommer ihåg en figurkod som var med bland de 20 så lyckas jag placera den hyfsat rätt. Tidsödande och totalt fel teknik eftersom kopplingarna mellan cicero och figurkod sitter inte helt perfekt. Dessutom har jag fortfarande svårt att återkalla figurkoderna 70-99 tillräckligt snabbt för MM och dessutom hade mina ciceros också börja tyna bort efter två veckors uppehåll.
Nä det är som fysiskt träning, man måste hålla igång regelbundet annars tappar man snabbt.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Bra kämpat Peter!

Kanon med 15 av 20, men bry dig inte om resultaten allt för mycket. Det är ATT du kör MM som kommer att ge dig grymma resultat framöver. Den kommer också hjälpa dig att få figurkoderna till reflex. Bry dig inte om ifall du missar dem och får "dåliga" resultat. Fortsätt bara att köra och öka på antalet, så kommer det börja hända grejer :)

Jag håller inte med dig i det du skriver om "totalt fel teknik". När man tränar hastighet sitter sällan kopplingarna "perfekt". Ibland kommer man inte ihåg dem alls, ibland kan man räkna ut hur det var efter en stunds tänkande och ibland ser man dem direkt. Oavsett alternativ betyder det inte att man har använt fel teknik, tvärt om så är det precis så här det fungerar och ett tecken på att du pushar dig själv helt på rätt sätt.

Lycka till! :)
/M
peters

Post by peters »

Nu har jag gjort lektion 13. Det är inte lätt att hinna få tillräckligt med tid till kursen, men jag fösöker göra hålla tempot minst en lektion i veckan och lite MM varje dag.
MM hade jag 25 av 30 idag. Jag har på 6 sek per siffra. Det är ofta ganska nollställt först tills jag går igenom figurkoderna i huvudet då kommer kopplingarna upp en och en, och i går hade jag 25 av 25. Helst skulle jag vilja återkalla i ordning, men inte jag iallafall klarar av att associera siffra med cicero och samtidgt kedjekoppla eller dylikt. Hur är det meningen att jag ska återkalla? Försöker jag göra det i sekvens så minns jag ibland inte ens den första. Skriver jag först ner på papper de jag kommer ihåg i deras rätta sekvens och sedan fyller på efterhand, så blir slutresultatet ganska bra, men det hade nog inte blivit någon speciellt imponerade uppvisning att återkalla 25 siffror efter tiominuters grunnande och funderande mha huvud, papper och penna. MM programvaran verkar ju vilja att man ska fylla i siffrorna i sekvens, men jag måste alltså första skriva på ett papper vid sidan av och sedan fylla i MM.
Jag förstår att det är viktigt att få upp antal och hastighet, men skall jag fylla i direkt i MM och i sekvens i återkallelsen så blir det aldrig nåt resultat eftersom det blir stopp för tidigt. Hur ska man egentligen göra bäst?
peters

Post by peters »

Jag avslutade lektion 15 den 23 mars. Idag 24 april är jag tillbaka efter ett uppehåll. På MM fik jag 5.2 vilket inte är så illa eftersom jag hade 5,4 sista gången innan uppehållet. Nån vecka innan hade jag toppat på 7.0. MM programmet är ju lite opedagogiskt och förklarar alltid att man fått "FAILED!". Bara memorera 50 siffror tar ju fem minuter och återkalla minst lika länge och dessutom ska man ju göra vanlig lektion också. Ganska tidsödande och ensamt nöje, det här. Men jag kan se nyttan av tekniken även om jag nog aldrig orkar träna upp mig i tävlingsform.
Florian

Post by Florian »

Du wrote:MM programmet är ju lite opedagogiskt och förklarar alltid att man fått "FAILED!".
Hehe, så sant så sant. Hade varit mer rimligt att man själv kunde ställa in vad som är lyckat och vad som inte är det. ;)
peters

Post by peters »

7.1 fick jag idag av MM och det är jag positivt överaskad och nöjd med, trots att MM säger "Failed". Efter det månadslånga uppehållet så sitter inte alla figurkoder och ciceros till hundra procent ännu.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Jättebra jobbat Peter!

Jag missade din fråga tidigare i tråden. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du måste skriva ner alla siffror på papper först för att inte fastna i återkallningen. Eftersom du bara memorerar på cicero-bilder, så gör det inget om du har fel på den första bilden, då är det bara att fortsätta med den andra.

Skriv in siffrorna direkt i programmet. Det tar så mycket tid annars. Bättre i såna fall att lägga den tiden på att köra två gånger. Återigen: Låg återkallningsfrekvens spelar ingen roll. Höj vidare bara. Det är själva träningen som är det viktiga. Att lägga mycket tid på återkallningen ger således ingen förbättring av din förmåga.

Angående "failed", så har jag nog aldrig fått något annat när jag har kört MM heller. Jag har hela tiden höjt svårighetsgraden istället. Det är viktigare. Man får helt enkelt vänja sig vid den något "ryska" utformningen av pedagogiken i kursen, vilket kan vara lite ovant i början ;)
Post Reply