Tack! Ja det var rätt ok. Jag har haft mer problem med tidigare övningar tycker jag.
Nu har jag börjat på lektion 8. Går någorlunda bra, så för att belöna mig själv sparar jag halva till i helgen.
Övning 1
Börjar lungt. Tid för memorering 1:38 (mål 1:10?). Inte helt bra tid, men naturligtvis kom jag ihåg alla 10 bilder.
Övning 3-4
Fortsätter lungt. Tid för memorering 10:35 (mål kanske runt 7:00, men då bör det tillkomma tid för att omvandla siffrorna till figurkoder). Inte alldeles bra tid nu heller, men kommer i alla fall ihåg 34/40 bilder. Använder flashcards-appen för att bläddra fram figurkoderna som ska användas, för som jag tidigare sagt så har jag svårt att lyckas memorera dem. Hade jag kunnat dem reflexmässigt hade jag nog vunnit en minut eller mer på tiden. Borde kanske ha ansträngt mig för att komma på dem istället, men kände att det inte tillförde så mycket till övningen och inte heller hjälper för långsiktiga memoreringen av figurkoderna. Ska istället sätta mig en stund nu efter övningen och försöka lära mig några fler.
Övning 5
Har inte reparerat felen, så antalet rätt memorerat baklänges är såklart fortfarande 34/40 (men det blev nästan ett fel extra).
Är lite orolig för att jag använder någon slags icke-visuell association ibland när jag memorerar, exempelvis för ordningen på stödbilderna. Jag memorerade ju förvisso bilderna med kedjemetoden, men det känns som att de sätter sig i något slags arbetsminne så att jag inte behöver återkalla bilderna för att veta vilka de är.