DrWho

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho

Re: DrWho

Post by DrWho »

hej allesammans
på MM idag fick jag 170/325 - betyg 33,6
det gick JÄTTEBRA i början men sen mot slutet så började jag tappa
kopplingar. Använde mig också av nya stödbilder idag -
var som förra gången jag gjorde det - flera bilder
var totalt tomma.
Vart lite besviken när de kom för det hade gått så bra innan
Jag tyckte inte att jag var så fokuserad med det var som
jag kom ihåg koppling ändå och ibland bara nr när jag inte
fått fram figurkoden.

Ska höja till 350 imo - ÄNNU fler nya cicero så jag tänker
att om jag går igenom dem ett par gånger idag och imorgon
bitti så borde det sitta bra imo em.

Ha det bra!
DrWho

Post by DrWho »

Så här i efterhand vill jag bara säga.....
http://www.youtube.com/watch?v=51P2ku2qlVc :D
byt ut "vi" mot "jag"
DrWho

Post by DrWho »

Kodade min första HELA bok idag – stolt :D

Ok, det var en pocket bok på 200 sidor och jag har läst den flera gånger förut och varit bekant med materialet sen tidigare – men aldrig memorerat det. Det var en grundkurs i EKG som stod på schemat och det passar bra iom att jag har ett prov i det på måndag.

Jag kommer nu skriva ner alla ämnen jag kopplar för att inte glömma bort vad jag kopplat eller att repetera.
Jag har nu lärt mig att ta bort onödiga ord som upprepas och fokusera på nyckelorden som gör meningen.
DrWho

Post by DrWho »

Memorerat in 500 cicero - börjar på 100 till idag. Har 700 totalt och en ide om hur jag ska skapa fler. Måste erkänna att jag är ganska trött i huvudet – har planerat att ställa upp i SM i sept i år och jag behöver finslipa mina färdigheter många gånger om innan dess.

Det är väldigt skönt att bara ha 200 cicero skriva som jag inte har memorerat – det känns inte så överväldigande då. Ska skriva fler men inte 300 i taget som jag inte memorerat, blir bättre att ta det peu un peu.

Anledningen till att jag vill ha så många är som jag sagt förut att jag minns de gamla kopplingarna och att jag vill kunna göra MM fler än en gång om dagen så att jag fortare kommer upp i bättre resultat. Kommer även använda de till att memorera mina älskade böcker ;).

Jag har mina cicero uppdelat i 100 tal och 10 tal – så jag memorerar i block om 10 i taget. Det gör det lättare att hantera och återkoppla. Det är extremt lätt att lära sig med den här metoden. Boken är snart överflödig. Metoden gör det möjlig att lära sig faktan en gång och sedan komma ihåg det = inget mer råplugg!

Ska börja skissa på polskan, vet att det är rekommenderat att göra EN sak i taget – men jag tröttnar lätt och det slutar ofta med att jag inte gör någonting fastän jag har energin bara för att jag är uttråkad.

Jag har repeterat det en gång och jag minns det . Min lilla EKG kunskap sitter bra – nu återstår bara den lilla detaljen i att lära sig tolka dem….. ;)
nossod

Post by nossod »

Nu måste jag hoppa in och fråga hur du gör för att skapa så mycket Cicero, jag har svårt att komma på 10 till. :) Finns alla i verkligheten eller hittar du på dem bara från fantasin? I så fall är det ju förståss lättare att hitta på men det blir ju svårare att minnas ordningen.

/Tomas
DrWho

Post by DrWho »

Hej Tomas
Intressant fråga - jag ställde mig samma sak när jag skapade min första 100
hade ingen aning om hur eller vad jag skulle lägga till med.

Det här är mina cicero

> 0-100: arbetsrummet, hallen, vardagsrummet, badrummet, köket, uteplatsen

> 101-200: mitt sovrum, mammas sovrum, kyrkogård, tågstationen, parken, city och bostadshus mm

> 201-300: ingången till mitt studentboende, receptionen, trappan, köket, mitt rum, utanför, gatan, restauranger, nybyggen och gallerian

> 301-400: mellanstadie skolan utanför mitt rum, tram med spår, saker i stan, omgvining vid city, privat bostad

> 401-500: forts i privat bostad: hall, sovrum, vardagsrum, arbetsrum, kök, badrum, sen - infarten till min styvpappashus, garage, trädgård, strukturer i trädgården, inne i stora huset

> 501-600: fortsätter innifrån från badrummet till linneförrådet, kök, matkällare, arbetsrum, sovrum, vardagsrum, linneförråd

> 601-700: utomhus där jag bor med mamma, vägen i bilen ner till stan, arlandabussen, arlanda, in-checkning, passkontroll, tullen, taxfree, gater etc

> 701-800: är inte skrivna än - de kommer handla om min arbetsplats på sjukhuset och akuten.

tanken att skapa bilder som itne är verkliga vore lättare men det är svårare att minnas dem och förstå
varför det är som det är. Tanken med cicero är att du inte ska behöva anstränga dig för att förstå
varför en sak står på ett visst ställe- du vet det naturligt för du har sett den där en miljon gånger.
Nu hjälper det ju mig att jag har 3 hem - men tänk efter, har du inte vänner, syskon, arbetsplatser,
föräldrahem? En tågstation du använder varje dag? En bilfärd du gör ofta?
Det är bara att använda fantasin. I mitt fall så var jag tvungen att "think outside the box"
för jag ville nå mitt mål med MM och det funkade inte med enbart de cicero jag hade så jag var
tvungen att utarbeta fler bilder - blev mkt lättare när jag väl lärt mig 100 till,
då kom ideerna om vad jag kunde fortsätta med samt att det hela blev lättare att memorera
för varje gång jag gjorde det.

Det finns ingen gräns för hur många eller hur få du kan fixera, bara fantasin sätter gränser.
Bara under tiden som jag skrev det här till dig kom jag på två platser till jag kan använda mig av
- bästa vänninans lägenhet och högskolebyggnaden - som ett smäck.

Lycka till med dina cicero formuleringar!

Vi hörs
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Mycket bra förklarat och illustrerat! :)
DrWho

Post by DrWho »

Har bestämt mig för att ställa upp i SM. Kollade in hemsidan igår och gud vad mkt det är de memorerar – 10 grenar! Har massor att öva på och som tur är nästan ett halvår att göra det. Ser fram emot det tycker att det är kul. Jag måste gå tillbaka till varje lektion efter språkmodulen och dissekera dem och träna på dem om o om igen för att få in tekniken.

Senare ska jag också gå in på djupet i språkmodulen – ser fram emot det! Ska börja skriva mina lektioner under de kommande veckorna.

Just nu har jag två fokus som min uppmärksamhets splittras emellan – min utbildning och GMS. Är lika exalterad över båda plus att jag behöver träna och vara social, blir sällan bra att isolera sig med ett ämne, jag presterar mkt bättre när jag blandar lek med lär ;)

Hörs!
DrWho

Post by DrWho »

Mitt första projekt verkar bli mitt hjärtprov
Den består av 10 seminarier och en EKG bok. Ska lära mig det här och tanken är att det ska vara för gott.

Är snart uppe i 400 på MM och tänkte fortsätta till 700 och göra varannan gång på 400 för att öka antalet rätt och varannan gång 700 för att öka mitt uppmärksamhetsspann och uthållighet.
Måste lära mig hur man memorerar abstrakta bilder, kan inte komma på att det finns nämnt i någon lektion.

Eftersom jag har både min utbildning och GMS att fokusera på är jag glad att jag kan kombinera dem och lära mig medicin samtidigt som jag tränar på bildkoppling.

Hälsningar
P.S I wish it was friday today D.S
DrWho

Post by DrWho »

Har memorerat min EKG bok. För er som inte är bekant med ämnet så är EKG de elektroder man sätter på bröstkorgen för att hur elektriciteten kondukteras i hjärtat och hur hjärtat drar ihop sig för att pumpa ut blod i lungorna och till kroppen. Det visas på papper som en mängd olika vågor. Vågorna förändras vid olika sjukdomstillstånd på speciella sätt och därav kan man använda EKG för att diagnostisera kärlkramp, hjärtblock och hjärinfarkt till exempel.

Jag har memorerat teorin bakom det med GMS men hur själva vågorna ser ut har jag tagit in på mitt gamla vanliga sätt, vill minnas de japanska tecknen och hur jag lärde mig dem, så det är inte omöjligt att memorera sådan information, jag har bara inte fantasin och energin att göra det nu.

Känner mig överlag nöjd med mina EKG kunskaper och känner jag kan tillräckligt för att klara grunderna. Jag vill bli hjärtläkare och ser väldigt fram emot mitt sommarjobb på kardiologen.

Jag tänkte printa abstrakta bilder och klippa i tu dem och öva på att memorera, de var inte i närheten så svårt att memorera det som jag hade trott :D.

Eftersom det är så höga krav på återkallningen av nummer under tävling tänkte jag börja om med 10 MM och satsa på 100% i återkallning vid första försöket. Wish me luck.
Post Reply