DrWho
Re: DrWho
Tja,
Du är ju snart klar! Sweet!!
Det är otroligt spännande hur den sista delen knyter ihop allt.
Hur upplevde du delen med att memorera schematiska bilder? Det är något jag kommer ha nytta av i jobbet, om det är smidigt.
Du får rapportera hur det går med vardagens siffor, är väldigt intressant =)
Bra jobbat btw =)
Du är ju snart klar! Sweet!!
Det är otroligt spännande hur den sista delen knyter ihop allt.
Hur upplevde du delen med att memorera schematiska bilder? Det är något jag kommer ha nytta av i jobbet, om det är smidigt.
Du får rapportera hur det går med vardagens siffor, är väldigt intressant =)
Bra jobbat btw =)
Hej T
Tack - jag kan inte riktigt fatta det själv.
I början var det en sån stor grej att klara av lektioner
men så slutade jag tänka på det och vips - 4 lektioner kvar.
Att memorera i schematiska bilder funkar väldigt bra för mig
satt på en föreläsning idag och kopplade
, det krävs lite träning
men det går bättre ju mer man gör det - mycket bättre!
Siffror lektionerna är bara början - jag vill ta det till en nivå
där jag automatiskt tar in nya koder och lösenord med gms
metoderna och totalt skriver över hur jag brukar ta in information.
Det kommer krävas en del slit innan jag kommer dit - men det gick
med både MM och textmemorering så det är bara lite stamina som saknas
Tack - jag kan inte riktigt fatta det själv.
I början var det en sån stor grej att klara av lektioner
men så slutade jag tänka på det och vips - 4 lektioner kvar.
Att memorera i schematiska bilder funkar väldigt bra för mig
satt på en föreläsning idag och kopplade

men det går bättre ju mer man gör det - mycket bättre!
Siffror lektionerna är bara början - jag vill ta det till en nivå
där jag automatiskt tar in nya koder och lösenord med gms
metoderna och totalt skriver över hur jag brukar ta in information.
Det kommer krävas en del slit innan jag kommer dit - men det gick
med både MM och textmemorering så det är bara lite stamina som saknas

Fan va nice!
Ska bli kul att komma dit =)
Själv har jag fortfarande inte så bra resultat på MM, vilket gäckar mig. Är uppe på 240, och får max 17 rätt :S.
Kollat med Mattias om han har några tips. Vill gärna uppe över 100 gränsen =)
Jag vill också kunna använda GMS by default i vardagen. Får se hur mycket arbete det blir, man lär inte vara där när själva kursen är slut.
Ha de,
/T
Ska bli kul att komma dit =)
Själv har jag fortfarande inte så bra resultat på MM, vilket gäckar mig. Är uppe på 240, och får max 17 rätt :S.
Kollat med Mattias om han har några tips. Vill gärna uppe över 100 gränsen =)
Jag vill också kunna använda GMS by default i vardagen. Får se hur mycket arbete det blir, man lär inte vara där när själva kursen är slut.
Ha de,
/T
Hej
Du har nått väldigt höga nr med MM, vet inte hur du gör men jag ökade med 10 per gång
och så gjorde jag den 2ggr om dagen. Jag vet att Mattias fokuserar på att det är viktigare
att hela tiden öka mängden siffror än just själva resultatet men du skulle kunna prova på
bara 50 nummer och se hur det går.
Det var grymt första gången jag kom upp över 100 men det hände inte på en natt,
jag byggde långsamt upp det lite i taget, började inte med 240. Det är väldigt mkt att
memorera och jag vet att man lätt blir trött, om du har svårt att ta in så mkt så kanske
du skulle föredra färre nummer.
Jag är ju i slutet av kursen nu och undrar hur och vad som kommer hända sen.
Sen jag började så har jag ju alltid haft en lektion som väntat på mig och jag har
vetat vad jag ska göra imorgon och nästa vecka etc men nu så famlar jag lite i mörket
och inser att det snart är dags att stå på egna ben och det är lite skrämmande.
har vant mig så vid att ha det här och att skriva på forumet - gör det nästan varje dag -
att det kommer kännas tomt när det tar slut och jag vet inte vad jag ska göra då.
Det är tanken att man ska vara fullärd - men jag känner mig knappt flygfärdig.
Du har nått väldigt höga nr med MM, vet inte hur du gör men jag ökade med 10 per gång
och så gjorde jag den 2ggr om dagen. Jag vet att Mattias fokuserar på att det är viktigare
att hela tiden öka mängden siffror än just själva resultatet men du skulle kunna prova på
bara 50 nummer och se hur det går.
Det var grymt första gången jag kom upp över 100 men det hände inte på en natt,
jag byggde långsamt upp det lite i taget, började inte med 240. Det är väldigt mkt att
memorera och jag vet att man lätt blir trött, om du har svårt att ta in så mkt så kanske
du skulle föredra färre nummer.
Jag är ju i slutet av kursen nu och undrar hur och vad som kommer hända sen.
Sen jag började så har jag ju alltid haft en lektion som väntat på mig och jag har
vetat vad jag ska göra imorgon och nästa vecka etc men nu så famlar jag lite i mörket
och inser att det snart är dags att stå på egna ben och det är lite skrämmande.
har vant mig så vid att ha det här och att skriva på forumet - gör det nästan varje dag -
att det kommer kännas tomt när det tar slut och jag vet inte vad jag ska göra då.
Det är tanken att man ska vara fullärd - men jag känner mig knappt flygfärdig.
Pitfalls: glömmer repetitionen. Övningen är inte över bara för att man är klar med den första memoreringen. Är jätteduktig på att sitta o koda och sen rep i en eller två dagar men sen faller det bort. En av anledningarna är att det är så jag brukar plugga – mina traditionella studier ger sig inte enbart till känna vid inlärningsättet utan även vid repetitionen. En annan är att jag inte har en stödbildssekvens som bas eller jag har inte haft det för de här övnignarna, har tagit nån stödbild här och där.
Ska göra sista kraftansträngningen med lektionerna och sen är jag klar
. Jag har tagit ett litet break från lektioner och nu har jag energin att ta tag i de igen.
Det sista heter ”vardagens siffror och lösenord” och innehåller allt ifrån emails, telefonnr, bankinformation, lösenord, adresser, användarnamn etc. De går grundligt igenom var detalj och hur de memoreras.
Jag har också ändra mitt mål med MM – målet är ju 300 men för att bli bra på det tänkte jag köra 400 – jag ökade ganska fort efter 200 så jag är på 300 nu, får se om jag kör på lika fort till 400 eller om jag tar lite i taget.
Är klar tom lektion 55, inget specifikt att säga om dem, det rullar på, är more of the same. Har tagit fram listor på den privata information jag vill memorera. Är klar tom lektion 55. Det finns väldigt många olika sorters information att memorera men jag har kommit fram till att det är den infon som jag upprepande gånger använder som är mest meningsfull att memorera, enstaka nr till pizzerian är inte det.
Så - dagens jobb är avklarat!
Nu - dags att gå ut och fira min 26e födelsedag!
Kraaaaaaaaaaaamar
Ska göra sista kraftansträngningen med lektionerna och sen är jag klar

Det sista heter ”vardagens siffror och lösenord” och innehåller allt ifrån emails, telefonnr, bankinformation, lösenord, adresser, användarnamn etc. De går grundligt igenom var detalj och hur de memoreras.
Jag har också ändra mitt mål med MM – målet är ju 300 men för att bli bra på det tänkte jag köra 400 – jag ökade ganska fort efter 200 så jag är på 300 nu, får se om jag kör på lika fort till 400 eller om jag tar lite i taget.
Är klar tom lektion 55, inget specifikt att säga om dem, det rullar på, är more of the same. Har tagit fram listor på den privata information jag vill memorera. Är klar tom lektion 55. Det finns väldigt många olika sorters information att memorera men jag har kommit fram till att det är den infon som jag upprepande gånger använder som är mest meningsfull att memorera, enstaka nr till pizzerian är inte det.
Så - dagens jobb är avklarat!
Nu - dags att gå ut och fira min 26e födelsedag!
Kraaaaaaaaaaaamar
Hej allesammans
Hoppas ni njuter av den fina helgen!
Lektion 56 innehöll 5 (!?!?) övningar: att memorera adresser, passnummer, tidningsprenumeration, registrerings nummer till bilen och portkoden. Mycket god koppling till verkligheten och vad man faktiskt kan använda de här teknikerna till i verkligheten.
Det är jättefint väder ute så en tripp till parken kan inte undgås!
Ha det fint!
Hoppas ni njuter av den fina helgen!
Lektion 56 innehöll 5 (!?!?) övningar: att memorera adresser, passnummer, tidningsprenumeration, registrerings nummer till bilen och portkoden. Mycket god koppling till verkligheten och vad man faktiskt kan använda de här teknikerna till i verkligheten.
Det är jättefint väder ute så en tripp till parken kan inte undgås!
Ha det fint!
Lektion 57 handlade om att memorera internetadresser, viktiga telefonnummer och emailadresser. De visar hur du kopplar till synes omöjliga kombinationer av tecken, det är inte svårare än något annat men öppnar ögonen för att allt är möjligt.
Lektion 58 visar hur du kopplar långa ”nycklar” till programvaror – är inte så svårt som det ser ut vid första anblicken.
Lektion 59 – well det var sista, så jag är klar nu…
Glöm inte att läsa min utvärdering i recensions forumet, vi ses där!
/Cecilia
Lektion 58 visar hur du kopplar långa ”nycklar” till programvaror – är inte så svårt som det ser ut vid första anblicken.
Lektion 59 – well det var sista, så jag är klar nu…
Glöm inte att läsa min utvärdering i recensions forumet, vi ses där!
/Cecilia
Tjena Cecilia,
jag har också ökat med 10 per gång, kört ganska hårt sedan lektion 14 med MM. Ibland 2ggr per dag.
Fick tips av mattias att sänka till 200 och se vad som händer.
Du kan självklart fortsätta hänga i forumet även när du är klar, tänkte jag göra. Finns nog lika mkt att lära sig sen, samt att mattias har ju ett par års erfarenhet, så han vet nog hur man ska göra med separationsångesten från lektionerna i form av egna projekt.
Ska börja med texmemoreringen imorgon eller övermorgon. Ska bli kul =)
Ha det!
/Tim
jag har också ökat med 10 per gång, kört ganska hårt sedan lektion 14 med MM. Ibland 2ggr per dag.
Fick tips av mattias att sänka till 200 och se vad som händer.
Du kan självklart fortsätta hänga i forumet även när du är klar, tänkte jag göra. Finns nog lika mkt att lära sig sen, samt att mattias har ju ett par års erfarenhet, så han vet nog hur man ska göra med separationsångesten från lektionerna i form av egna projekt.
Ska börja med texmemoreringen imorgon eller övermorgon. Ska bli kul =)
Ha det!
/Tim
Så - nu har jag kommit till den delen i kursen där det står "inga nya lektioner återstår".
Fick en genomgång av hur jag kan fortsätta och hur man undviker de vanligaste misstagen.
Fick en genomgång av hur jag kan fortsätta och hur man undviker de vanligaste misstagen.
Nu har jag gått igenom 300 cicero och alla figurkoder som rep inför nästa MM omgång.
Det blev a new all time high – med 32 i betyg (161/300) – haft 21 (108/230) som bäst förut!!!
Efter att jag gått igenom alla cicero så var jag extra uppmärksam på de där jag missat förut, kollar alltid vid varje tiotal att jag är på rätt ställe. Ibland tog jag en paus och lät ett eller ett par nr bläddra förbi för att få ny energi, blev ibland att det drog iväg med mig. Var samma med siffrorna, jag visste att jag haft problem med vissa tidigare och var extra uppmärksam på dem – och det lönade sig
Jag klockade mig – det tog 16min att koppla allt och 15 till att återkalla dem – totalt höll jag på i 31 min (mitt te hann bli kallt under tiden), så det tar lite tid, brukade alltid tänka att MM det är något litet som man gör på 10 min och det var också fallet när man hade 100 eller färre nummer.
Det är ju tanken att man ska ha distraktioner när man gör MM för att bli bättre – jag brukar alltid stänga av skype och msn när gör tränar men hade glömt det idag och mycket riktigt så började en tjej skriva till mig mitt i alltihop så jag satt och kopplade till skypes härliga meddelande signal.
Överlag är jag nöjd med resultatet, inte gjort mm på några dagar så jag tappade lite i koncentration vilket märktes framför allt i början, sen kom jag in i det.
Jag använder samma gamla beprövade cicero och har ibland vid tidigare tillfällen lyckats få exakt samma figurkod på samma cicero upprepande gånger så när jag är osäker på min nya dagsfärska koppling så blir det att jag retreat till den – gamla och välbekanta. Jag har 700 cicero men bara 400 memorerade så jag tänkte ge mig ut på djupt vatten och ta in dem också så jag får låta de gamla ligga i stå ett tag.
Nu är jag sugen på att fortsätta och göra mina egna utmaningar samt att tävla. Ska bli kul att se vad framtiden har för mig. Ill keep you updated!
Ha det gött
Cecilia
Det blev a new all time high – med 32 i betyg (161/300) – haft 21 (108/230) som bäst förut!!!

Efter att jag gått igenom alla cicero så var jag extra uppmärksam på de där jag missat förut, kollar alltid vid varje tiotal att jag är på rätt ställe. Ibland tog jag en paus och lät ett eller ett par nr bläddra förbi för att få ny energi, blev ibland att det drog iväg med mig. Var samma med siffrorna, jag visste att jag haft problem med vissa tidigare och var extra uppmärksam på dem – och det lönade sig

Jag klockade mig – det tog 16min att koppla allt och 15 till att återkalla dem – totalt höll jag på i 31 min (mitt te hann bli kallt under tiden), så det tar lite tid, brukade alltid tänka att MM det är något litet som man gör på 10 min och det var också fallet när man hade 100 eller färre nummer.
Det är ju tanken att man ska ha distraktioner när man gör MM för att bli bättre – jag brukar alltid stänga av skype och msn när gör tränar men hade glömt det idag och mycket riktigt så började en tjej skriva till mig mitt i alltihop så jag satt och kopplade till skypes härliga meddelande signal.
Överlag är jag nöjd med resultatet, inte gjort mm på några dagar så jag tappade lite i koncentration vilket märktes framför allt i början, sen kom jag in i det.
Jag använder samma gamla beprövade cicero och har ibland vid tidigare tillfällen lyckats få exakt samma figurkod på samma cicero upprepande gånger så när jag är osäker på min nya dagsfärska koppling så blir det att jag retreat till den – gamla och välbekanta. Jag har 700 cicero men bara 400 memorerade så jag tänkte ge mig ut på djupt vatten och ta in dem också så jag får låta de gamla ligga i stå ett tag.
Nu är jag sugen på att fortsätta och göra mina egna utmaningar samt att tävla. Ska bli kul att se vad framtiden har för mig. Ill keep you updated!
Ha det gött
Cecilia