Tid 2:40 (gjorde hälften igår och hälften idag)
Ingen sköntext det här direkt. Tog en copy paste på mina anteckningar från lektionen...
Övn 1. Totaltid 37min
Mem 9min
1:a 11 rätt 17min
Rep: 20min
2:a 7fel 27min
Rep: 29 min
3e: 4fel 33min
4e 2fel 36 min
5e spik 37 min. Återkallade bara fram till de två missarna, på tid.
Har svårt att se den samlade konturen på två sammankopplade bilder. Nederdelen av bilden försvinner ofta, speciellt om det är en ”lång” smal lodrät bild.
Fråga 1: Vissa kopplingar satt kvar från förra lektionen, så ibland var det svårt att skilja på gårdagens och dagens kopplingar. Gör jag fel när jag återkallar så många gånger att det fixeras för hårt? För tanken är väl att man ska ha alla rätt en gång och sedan gå vidare?
Övn 2. Totaltid: 16min
Mem 6min
1a 4rätt 10 min
2a 1fel 15min
3e Spik 16 min
Fråga 2: Ibland har jag märkt att om jag hänger kvar vid en bild lite längre så ”poppar” kopplingen upp efter ett tag. Hur länge bör jag stanna vid varje bild när jag återkallar, i väntan på att den andra bilden förhoppningsvis ska poppa upp, innan jag går vidare?
Övn 3. Totaltid 23 min.
Mem 6min
1a 5 rätt 10 min
2a med rep 3 fel 18 min
3e med rep spik 23 min
Den här övningen kändes rätt bra, men jag blandade ihop några figurkoder lite. Och så var jag ganska långsam att översätta till siffror.
Fråga 3: Har märkt att jag ibland flyttar omkring med blicken om jag ska se hur en bild ser ut längst ut i kanterna. Ska ögonen egentligen vara stilla när man visualiserar? Det är lite som att jag tecknar konturerna med ögonen. Om ett föremål, låt säga 05:ans räv, är vänd mot mig blir den bakre delen och fötterna otydligare än huvudet och bringan. Påminner om periferiseende, men i visualiseringens värld borde man väl kunna se allt skarpt samtidigt?
Övn. 4 Total tid 55min
Mem 17min
1:a 2rätt 22min
2:a 10rätt 44min
3:e 17rätt 51min
4:e 20rätt 55min
Har svårt med det där att hitta bilder för vissa ord, och jag misstänker att när jag fastnar och det tar för lång tid hinner många av de andra kopplingarna släppa under tiden.
Övning 5. Total tid 19 min
Mem 6min
1a 10rätt 11min
2a 7fel 15min
3e Alla 19min
Missade en sekvens mellan 2:a och tredje, så jag fick gå tillbaka och reparera. Hade hoppat över två bilder i serien, eftersom jag återkallade tornet på blyertspennan istället för på kassetten.
Övn. 6 Hade gjort figurkoderna tidigare.
Övn. 7 3:30
Övn. 8 9:30
Fråga 4: Märker att jag har svårt att visualisera framför skärmen. Det går men det blir inte alls lika tydligt. Men om jag ska försöka göra det någorlunda snabbt med figurkoderna går det inte att flytta blicken, för då tar det lång tid att hitta tillbaka till samma siffra. Något man kan tänka på här?
Fråga 5: Inför att öva figurkoder på cicerobilder på fritiden. Man ska inte repetera samma sifferordning på samma cicerobilder har jag förstått. Ska man alltså inte reparera tills allt blir rätt när man övar med cicerobilderna, utan nöja sig med att försöka komma ihåg så många som möjligt och sedan blanda om kortleken?
God natt!
/Daniel
Daniels Journal
Lektion 8
Jag var lite bakis idag vilket kanske inte är bästa förutsättningen för minnesträning. Men jag hade lektionen inplanerad och det skulle kännas som att skolka om jag inte gjorde den. En sidoeffekt var att jag var mer avslappnad än vanligt och kunde göra kopplingar som satte sig bra lättare, vilket fick mig att inse att jag måste jobba mer med avslappning.
För fokuset bjöd gårdagens öl inte på några förtjänster, och mellan kopplingarna vandrade jag lättare än vanligt iväg i andra tankar. Dessutom glömde jag starta och pausa klockan så många gånger att jag inte riktigt vet hur lång tig lektionen har tagit.
Det hjälper mycket att jag gör bilderna mindre nu, för att se helheten.
Tyckte att det var svårt att fästa vissa bilder på underbilder som inte hade några detaljer. Termosen exempelvis, som var blank och slät (jag kanske inte borde ha gjort en blank och slät termos), då fanns det inga konturer när jag zoomade in.
Tänkte på att jag verkligen gillar det här. När jag väl lyckas få bort stress, prestationsångest och spänningar tycker jag att det är skitkul att stapla bilder på varandra:)
/Daniel
För fokuset bjöd gårdagens öl inte på några förtjänster, och mellan kopplingarna vandrade jag lättare än vanligt iväg i andra tankar. Dessutom glömde jag starta och pausa klockan så många gånger att jag inte riktigt vet hur lång tig lektionen har tagit.
Det hjälper mycket att jag gör bilderna mindre nu, för att se helheten.
Tyckte att det var svårt att fästa vissa bilder på underbilder som inte hade några detaljer. Termosen exempelvis, som var blank och slät (jag kanske inte borde ha gjort en blank och slät termos), då fanns det inga konturer när jag zoomade in.
Tänkte på att jag verkligen gillar det här. När jag väl lyckas få bort stress, prestationsångest och spänningar tycker jag att det är skitkul att stapla bilder på varandra:)
/Daniel
Lektion 9
Tid ca 1:50 (hade övat in figurkoderna innan)
Övn 1 Gick förhållandevis lätt. Kanske tack vare alla exempel i början. Men det går fortfarande för långsamt. Ca 8 min totalt, innan allt satt.
Övn 2. Tog 53 minuter innan allt satt, på tredje återkallningen. Har svårt att se detaljer i många bilder. En som satt benhårt från början var 33 bebisen, med narrmössan i armhålan och kritan instucken i blöjkanten. Men den kopplingen var också synnerligen suddig, och jag har svårt att veta om jag minns den för att jag verkligen tänkte "där sitter den i armhålan och där sitter den i blöjan", snarare än att jag verkligen såg det framför mig.
Ett annat problem är att jag har så svårt att hitta tillbaka till var jag var på skärmen, när jag har gjort en koppling och ska gå till nästa. Hade velat följa med med fingret så att jag hittar tillbaka snabbare, men det känns obekvämt att göra mot skärmen.
Övn 3. Tog 39 minuter innan allt satt på fjärde återkallningen. Men jag har svårt att inte återkalla hela kedjan varje gång, även om jag bara reparerar några missar. Bara för att försäkra mig om att jag inte har tappat de kopplingar som satt tidigare. Då drar ju tiden iväg, men det har också hänt att jag har tappat tidigare kopplingar som satt vändan innan.
Idag tänkte jag att mina bilder är väldigt otydliga och vissa figurkoder som kändes mycket tydligare tidigare hade förlorat sin skärpa. Och jag kände en osäkerhet om jag kommer att klara lektionerna längre fram, när det blir fler saker att memorera, innan jag får fason på skärpan.
Funderar på om det vara en idé att vänta med kommande lektioner och köra några dagars hårdträning på visualisering innan jag går vidare, eller om jag ska lita på att det kommer på vägen...
Mvh,
Daniel
Övn 1 Gick förhållandevis lätt. Kanske tack vare alla exempel i början. Men det går fortfarande för långsamt. Ca 8 min totalt, innan allt satt.
Övn 2. Tog 53 minuter innan allt satt, på tredje återkallningen. Har svårt att se detaljer i många bilder. En som satt benhårt från början var 33 bebisen, med narrmössan i armhålan och kritan instucken i blöjkanten. Men den kopplingen var också synnerligen suddig, och jag har svårt att veta om jag minns den för att jag verkligen tänkte "där sitter den i armhålan och där sitter den i blöjan", snarare än att jag verkligen såg det framför mig.
Ett annat problem är att jag har så svårt att hitta tillbaka till var jag var på skärmen, när jag har gjort en koppling och ska gå till nästa. Hade velat följa med med fingret så att jag hittar tillbaka snabbare, men det känns obekvämt att göra mot skärmen.
Övn 3. Tog 39 minuter innan allt satt på fjärde återkallningen. Men jag har svårt att inte återkalla hela kedjan varje gång, även om jag bara reparerar några missar. Bara för att försäkra mig om att jag inte har tappat de kopplingar som satt tidigare. Då drar ju tiden iväg, men det har också hänt att jag har tappat tidigare kopplingar som satt vändan innan.
Idag tänkte jag att mina bilder är väldigt otydliga och vissa figurkoder som kändes mycket tydligare tidigare hade förlorat sin skärpa. Och jag kände en osäkerhet om jag kommer att klara lektionerna längre fram, när det blir fler saker att memorera, innan jag får fason på skärpan.
Funderar på om det vara en idé att vänta med kommande lektioner och köra några dagars hårdträning på visualisering innan jag går vidare, eller om jag ska lita på att det kommer på vägen...
Mvh,
Daniel
Re: Daniels Journal
Hej,
jag har själv haft liknande problem med visualiseringen, och har ibland fortfarande. För mig beror det väldigt mycket på dagsform hur skarpt jag ser bilderna, ibland ser jag varendra liten detajl hos bilderna, ibland blir det mer suddigt. Generellt sett så går det oftast bättre efter en stunds memorering in på lektionen (för mig). För mig hjälpte det att värma upp lite med visualisering.
Mattisas tipsade mig om att göra bildstabilisering med den figurkod som sittersvagast (innan lektionen), men du kan också gör som Dr.Who bekrivet i sin journal. I stora drag går det ut på att köra bildstabilistering med de nya figurkoderna du har på just den lektionen, fast innan lektionen =)
Jag upplever det som att bilderna inte tappar sina detaljer, utan snarare att hjärnan är lite sämre på att återskapa dem för tillfället.
Mattias kan säker fylla på här =)
Lycka till!
/T
jag har själv haft liknande problem med visualiseringen, och har ibland fortfarande. För mig beror det väldigt mycket på dagsform hur skarpt jag ser bilderna, ibland ser jag varendra liten detajl hos bilderna, ibland blir det mer suddigt. Generellt sett så går det oftast bättre efter en stunds memorering in på lektionen (för mig). För mig hjälpte det att värma upp lite med visualisering.
Mattisas tipsade mig om att göra bildstabilisering med den figurkod som sittersvagast (innan lektionen), men du kan också gör som Dr.Who bekrivet i sin journal. I stora drag går det ut på att köra bildstabilistering med de nya figurkoderna du har på just den lektionen, fast innan lektionen =)
Jag upplever det som att bilderna inte tappar sina detaljer, utan snarare att hjärnan är lite sämre på att återskapa dem för tillfället.
Mattias kan säker fylla på här =)
Lycka till!
/T
Re: Daniels Journal
Tack Timboo, det ska jag absolut prova!
/D
/D