Jennys journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Jennys journal

Post by Mattias »

Det viktiga är att du kan återkalla ursprungsinformationen, det är ju hela vitsen. Kan du det, så är det grönt. Ju snabbare man blir på att memorera och återkalla mentalt, desto mindre hinner man sitta och tydliggöra bilderna. Men spelar ingen roll, de sitter ändå.

Mvh,
Mattias
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

MM och jag, vi är bästa vänner. Nej inte ännu, men idag hade jag 20/70 vilket är obetydligt bättre än i går. Men jag tappade bort mej totalt i mitten så 20 bilder var egentligen tomma. Det är fortfarande så att jag antingen kommer ihåg rätt eller också inte alls. Så är det med det.

Håller på att skapa bilder, och ännu mera bilder för att börja köra ordentligt med finskan. Ska bli spännande. Ska överraska vänner i Finland så småningom.

En av dom saker jag vill göra efter kursen är att bättra på mitt engelska ordförråd. Det finns så mycket spännande som inte är översatt till svenska jag vill läsa, men jag har gett upp att försöka. Tänk att både klara språket och sen komma ihåg vad jag läser. Vilken grej ;)
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

Får lov att ta en paus med det mesta. Min förkylda hjärna vill inte försöka koncentrera sej alls. Så MM och lektioner får vila ett par dar. Men lite fler Cicerobilder ska den nog klara av att hitta på. Ser fram emot att sätta igång med tredje modulen när jag klarnat till i knoppen.
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

Tröttnade på att vänta. Trots att det känns lurvigt i knoppen fick jag det hittills bästa resultatet på MM; 27/100. Kom dessutom ihåg början, vilket jag aldrig brukar göra. Tappade inte heller bort mej på vägen, varken i källare eller mörkrum. Men det var svårare att koncentrera sej på lektionen, så jag får återkomma till den.

Nöjd trots allt. Kanske en promenad i det fantastiska vårvädret kan skynda på tillfrisknandet. Och orkar jag inte promenera kan jag ju alltid muntra upp mej själv med en glass på nån parkbänk.
DrWho

Post by DrWho »

Grattis!
Jag visste inte att du kommit så långt med MM.
Jag hade samma sak, fick bättre resulat när jag var sjuk och förväntade
mig motsatsen. Tror det är för att man inte tänker på resultatet
innan utan bara kör utan alltför stora förhoppningar, jag slappnar
av på ett annat sätt då utan prestationskrav.

Jag brukar heller aldrig komma ihåg början, du får
berätta för mig hur du gjorde ;)
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

Har ändrat tiden till 4 s. Verkar bra. Tappar inte bort mej lika mycket på vägen, och har lättare att inte haka upp mej. Ligger kvar på samma nivå när det gäller hur mycket jag kommer ihåg. Väntar på 'proppen ur' som jag är helt övertygad om ska komma.

Har fortfarande uppehåll med lektionerna eftersom jag dras med den här xxx förkylningen. Tänkte att jag skulle kunna skapa fler Cecerobilder trots det, och öva mer med MM. Bilderna fastnar inte just nu trots att de är logiska och bekanta, men jag har i alla fall långa listor att memorera vid tillfälle. Det är bara att acceptera att vänta. Inte någon favoritsysselsättning direkt.

Ska på anställningsintervju i morgon och tänker i alla fall sätta mej och se till att jag kommer ihåg allt jag vill ta upp. Tänk att ha en strukturerad plan fixerad i huvudet. Ska bli spännande att använda detta i skarpt läge så att säga.
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

På väg ut ur förkylningsdimman. 35/100 på MM idag, bästa hittills. Kändes verkligen som så inte under tiden. Kör fortfarande på 4s och det är knappt med tid ibland, men jag tror det är bra.

Har en ny radda med Cicerobilder men jag kör två omgångar, 100 och 70, tills de nya sitter lite bättre. Ska se om jag får klart upp till 100 på den nya, saknar några bilder på ett par ställen där. Och sen på nästa 100. Tur att man har och göra.

Roligt förresten med anställningsintervjun. Mot slutet när det började bli dags att runda av var det väldigt skönt att snabbt kunna scanna av att allt viktigt var med. Vilket det var.
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

Ännu lite bättre idag. 50% på första rundan, närmare 30 på den andra längre rutten. Tror jag ska prova med 3s i morgon. Märker att min uppmärksamhet ofta är på väg till nästa bild och då ser jag den innan det är dags, så att säga. Tror att det kanske virrar till det lite. Får se.
Post Reply