DrWho

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: DrWho

Post by Mattias »

Haha, underbart! Stort grattis! :D
DrWho

Post by DrWho »

jag fick 76 av 120 på 4s idag på MM. Wow säger jag bara, jag var okoncentrerad, hängde inte med from time to time, såg vissa kopplingar bara en bråkdels sekund.
Jag börjar gilla MM nu, det gjorde jag inte i början. Ska prova på andra tider också men jag tror att 4s är bra för mig. Är också skönt att det går fortare att ta sig igenom alla nummer.
JAg har inte varit så aktiv här den här helgen, den har gått väldigt fort, har bara gjort MM två gånger, ökat antalet nr varje gång och sänkt tiden varje gång, men i övrigt tagit det lungt.
har inte kommit igång med lektionerna ordentligt än, funderar på om jag ska sätta upp en om dagen eller hur jag ska göra..
DrWho

Post by DrWho »

Fick 58 av 130 på 4s, inte mitt bästa men är ändå nöjd under omständigheterna
Det är lite mer krånligt med fler nr, lättare att tappa bort sig och råka koppla fel - övning ger färdighet.
Timbooo

Post by Timbooo »

Hej,

bra jobbat, alltid kul att se resultat! =)

Själv är det lektion 17 som är nästa i ordningen för min del. kört MM minst en gång varje dag sedan jag påbörjade den, ska köra 80 idag. Har inte jättebra resultat än, men det är delvis för att många av mina cicero är helt nya, mixar ibland upp ordningen, men också för att jag bara har figurkoderna 00-50 på reflex. mitt bästa är 12 av 60 på 5s. Kommer nog köra på på 5s tills jag har mellan 50-70% rätt och alla figurkoder sitter på plats. Sen blir det 4s =)

En av anledningarna till att jag vill sänka är (givetvis) för att kunna göra starkare kopplingar på kortare tid, men också för att MM ska få lägre totaltid =)

hur många har du på reflex nu? jag är lite rädd för att jag kör mina mentala teckningar för sällan, kanske därför jag inte fått in dem på reflex än, har även ändrat om några som varit för lika..

2s borde vara möjligt om man kör tillräckligt ofta =)
siktar på det iaf, sen kanske det blir 3 om jag har otur :P

jag har inte än tagit mig an några egna minnesprojekt, men det kommer snart.. har du börjat få någon användning av teknikerna i vardagen än (t ex i plugget), eller det är bara i övningarna du ser resultat? Min största rädsla är att jag är för lat för att börja använda alla teknikerna flitigt, är den typen som orkar köra hårt som fan under korta perioder, men sen tappar intresset. Funderar på om man kan köra någon självhyptnos för att få sig själv in i rätt mindset (kanske någon lämplig maskot) =)

är själv uppe i lite över 200 cicero, ökar med 10-30 per dag, då jag gärna vill kunna ha möjligheten att köra mm 2-3ggr (om jag orkar). Vet du direkt vilket nummer en viss cicero bild har (som index)? eller du vet det bara genom att räkna dina cicero?

Ha det!
/Tim
DrWho

Post by DrWho »

Hej
Jag har alla figurkoderna på reflex, det har jag haft sen språkmodulen
det kom inte på en gång utan gradvis, brukade fastna på flera hela tiden
och sen bara släppte det, bästa sättet att komma över det är bara att fortsätta träna.

jag förstår vad du menar med att vara för lat för att applicera det i verkligheten,
personligen så ahr jag så mkt att memorera de närmsta åren så jag kommer få
anv av det och sen kommer det sitta på rutin, finns eg inget botemedel för att
tappa motivationen utan att ha något i din vardag där du MÅSTE memorera och
anv teknikerna där, naturligtvis kommer du bli bättre på vissa saker mer än andra,
det säger sig självt att jag inte kommer lysa på binära tal om jag anv detta till
att memorera böcker.

Jag har inte börjat på allvar med det än, det krävs lite förberedelse med stödbilder
och sen har jagi nte kommit så långt i textmodulen att jag vet exakt hur jag ska göra
de övningar jag har nu är skiljda fakta med ganska enkelt innehåll, det är en väldig
skillnad att memorera fakta som liknar varandra, man behvöer en god portion
fantasi, kreativitet och uthållighet för det. Precis före påsk har jag hematologi och
kardiologi, tänkte anv teknikerna för första gången där, då lär jag ha kommit igenom
hela kursen (3veckor dit, har 21 lektioner kvar).

Jag kan mina cicero till 10-tal nr, alltså jag vet var "40" börjar och sen kan jag bara räkna frammåt till
"43" och få fram den, det gick efter ett tag, jag kunde inte det i början, så bara fortsätt öva :).

Kramar
DrWho

Post by DrWho »

Efter att ha avslutat dagens lektion (den första jag genomfört sen förra veckan :)) så kan jag bara
konstatera att två nätter utan sömn inte gynnar minnesförmågan. Det gick lååååångsamt,
har inte varit helt närvarande idag.

Text memoreringen går jättebra, faktiskt främst tror jag för att det inte var så mkt att memorera
idag, lite om poliser i London och hur poliskåren kom till, var inte så många stycken
och mina kopplingar sitter bra (trots koman).

Ska sova tidigare ikväll och fortsätta med MM imorgon, mitt ursprungliga mål var att vara klar
til min födelsedag 16e mars, ett mål jag kommer nå om jag fortsätter med en lektion om dagen.
Det jag EGENTLIGEN vill med 16e mars var att behärska minnesteknikerna och jag vet att det krävs
mer än att enbart slutföra de här 60 lektionerna för att göra det, så jag får se det som en ny
början och ta mina kunskaper till en ny nivå.

Over and out
DrWho

Post by DrWho »

Gjorde MM på
67/140
85/140 – bäst hittills!
Måste göra fler Cicero, jag har missbrukat dem och nu minns jag tidigare kopplingar. Jag slarvade på första, var för avslappnad.
Gjorde halva lektion 40, orkade inte mer. Det var inte så farligt det var bara att jag gjorde den efter mina MM sessioner så jag hade brukat en del koncentration på dem.

Kramar
DrWho

Post by DrWho »

fokuserade på MM idag, memorerade de första 400 och skrev nya
har nu 715 Cicero, gick lättare än väntat att skriva ny, använde en bekants hus
och sen tänkte jag ta arlanda till hjälp för att komma upp i 800 jämnt.
för lat för att fixa någon lektion idag, ska ta mm imorgon 150X2 och verkligen
anstränga mig från och med nu.

Nu blir det bio
ha det så bra!
DrWho

Post by DrWho »

Jag gjorde MM idag och fick 33/150 första gången, kände att jag inte hade hela koncentrationen fokuserad på uppgiften så jag sänkte farten till 3s och fick 78/150, efter det repeterade jag de tidigare lektionerna i textmemorering med superkoncentration, detta ger även det.
Sen gav jag mig på lektion 41 – och lyckades äntligen förstå hur man kopplar den – 3e gången gillt!
Jag har kvar min koncentration från MM nu – 2h senare – och ska använda den till plugget nu :D
DrWho

Post by DrWho »

Jag kämpar mig igenom lektion 42, är ganska trött efter en hel dags pluggande. Lyckades slutföra lektion 41, det som en gång framstod som så konstigt och omöjligt finally makes sense for me. Det var inte så svårt – i slutändan. Jag förstår och ser hur man memorerar text och jag har skapat mig en uppfattning om hur jag behöver läsa mina studieböcker för att kunna använda teknikerna – men jag ska inte ljuga – det ÄR mycket jobb. Nu har jag äntligen kommit i fas med lektionerna och kommer att hinna färdigt kursen till min födelsedag :D
Post Reply