Jennys journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho

Re: Jennys journal

Post by DrWho »

Vad är det som är hopplöst?
Jag tragglade också när jag kom upp i "50" men jag
fortsatte och nu är de ingen "big deal"
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

Är nu framme vid lektion 18. Är fascinerad över hur och att det fungerar. Njöt av dagens lektion som handlade om att memorera betydelsen av pulsar, cepheid osv. Ska på anställningsintervju snart och det ska bli så spännande att använda mej av det här.

Så jag har inga problem med lektionerna. Dom går fort, och sitter bra. Men MM och jag är absolut inte kompisar än. Tycker inte att jag kommer någon vart där över huvud taget. Jag gnetar på med mina kort. Visualiserar bilderna 0-99 når jag sitter på bussen osv. Då kan jag dom. Sen startar MM och ena gången är det 67 som är helt borta, nästa gång 81. Helt blankt. Skruvar ner antalet bilder, kommer inte ihåg hälften. När ska det lossna???
Timbooo

Post by Timbooo »

Hej,

Låter spännande, själv ska jag påbörja lektion 10. Är det stor skillnad i hur lång tid lektionerna tar/hur jobbiga de är efter första modulen? Jag kan tyvärr inte ge dig så mycket tips på bilderna, har själv lite problem att få dem att fastna, vore kul att veta hur du löser det.
Lycka Till!
/Tim
DrWho

Post by DrWho »

Hej.
Jenny: jag har exakt samma problem med bilderna, ibland är 21 helt borta, blankt. Jag vet inte hur jag ska ändra på det, jag har aldrig fått alla rätt och jag är inte på den nivån som står i lektionerna, heller har jag inte sänkt antal sekunder. Tror det är bara att fortsätta, om man ger sig fan på det så SKA det funka förr eller senare! :)

Tim: Det är ENORM skillnad på lektionerna i andra modulen! De är roliga, har sammanhang och är lätta att memorera, 2h finns inte längre, har inte ens lycktas ta så långt tid för mig ens när jag dagdrömmer!
Ta dig bara förbi första modulen - så är det lättre sen. Hint: det du ska memorera är det som finns under "resultat" på första sidan på mindacademy där du klickar och kan få se vad du förväntas kunna efter 23 lektioner :D.

Kramar
Timbooo

Post by Timbooo »

Hej,

har faktiskt sett sidan innan, är helt sjukt att man kan memorera så mycket inom rimlig tid =)

Jag har hittat en bra sida för att generera slumptal (behövde öva lite på jobb, ville inte ha en lektion uppe, ser dåligt ut =) )
http://www.random.org/
Om ni kollar på "Numbers" menyn överst så finns där
"Integers" kan man få siffror från ett intervall i X kolumner Y ggr,
"Sequences" siffor från ett intervall 1 gång i X kolumner

Gett mig en del, kanske hjälper att generera en enorm lista? =)
Mvh Tim
Timbooo

Post by Timbooo »

Riktigt motiverande att höra att det går så pass mycket snabbare också. =)
Törstar efter att lära mig lite riktig kunskap ist för random bilder..

Hur är det med koncentrationsförmågan, förbättras den mycket? Sker kopplingar mer automatiskt, eller man behöver mappa två på samma sätt? Hur är det med "Vardagsminnet" blir det mer effektivt även när man inte kopplar bilder?

Det hjälpte faktiskt en del för koncentrationsförmågan under en lektion att göra uppvärmning med figurbilderna som du beskrev i din journal DrWho! =)
Behöver oftast "värma upp" innan min hjärna kopplar bra, är det något som ni upplevt? Blir det bättre?
Mvh Tim
DrWho

Post by DrWho »

Hej
Jag flyttar den här diskussion till min tråd,
sorry Jenny att vi tar sånt här i din journal!

Cecilia
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

Dags för nya tag. Andra modulen avslutad. Det var roligt och gick bra. Ser fram emot språkmodulen nu. Har valt finska eftersom jag har vänner där.

Har fortfarande stora problem med MM och har lyckats 'glömma' bort att jobba med det. Efter att ha testat att öka lite försiktigt, minska igen och dutta så där lite fram och tillbaka har jag bestämt mej för full fart framåt och attack. Så igår hamnade korten bredvid sängen. Det sista jag gjorde innan jag släckte lampan var ett par vändor, och samma sak innan DN och frukost. Sen satte jag MM på 70 (det är vad jag har i mitt barndomshus) och 5 s och körde. Hade 17 rätt vilket är 100%av det jag det jag kunde återkalla. Vet inte om det är bra eller dåligt, men från och med nu är det det minsta antalet jag tänker köra.

Nu ska jag lära mej mina första finska ord. Och sedan jobba på med att skapa massor och massor av cicerobilder.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Jättebra Jenny, helt rätt tänkt med MM! 17/70 på 5 sek är mycket bra, men bry dig inte om resultatet allt för mycket så här inledningsvis. Fortsätt att öka på, full fart framåt, så kommer resultatet automatiskt att bli ännu bättre när du minst anar det ;)

Mvh,
Mattias
nuitsdeyoung

Post by nuitsdeyoung »

Hej Mattias,

får bara felmeddelande när jag försöker mejla dej idag, så jag provar här i stället.

Roade mej med att återkalla det vi gjorde i andra modulen på bussen. Märkte att några bilder börjar bli otydliga. T ex skon i Nikopolis som förut varit väldigt tydlig och detaljerad, så klart, nu är en ganska diffus sko. Trots det har jag inga problem att se kopplingarna eller att återkalla informationen.

Kommer det att funka på det viset, eller ska jag försöka återskapa ursrungsskon? Kommer det annars skapa problem om jag ska använda andra skor i framtiden?

Hälsningar Jenny
Post Reply