Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Tresiffriga tal

Post by VictorBull »

Ska öva tresiffriga tal. Börjar med 461-500.
Efter några rundor kom jag ned på 1,4s/bild.
Ska köra 10min på samtliga 000-500 nu. Är glad för att jag inte fyller på med fler för tillfället. Hjärnan behöver tid för att bearbeta dem som jag redan lärt in.

Gick sådär, men det går framåt hela tiden. Ca 10min om dagen borde räcka för att få upp dem till hyfsad reflexnivå.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

5min siffror

Post by VictorBull »

Ska köra en omgång Speed numbers (5min siffror) nu på kvällen. Får se hur det går. Kommer satsa på i alla fall 260 siffror. Men först uppvärmning. Pratradion på hög volym såklart!

5min siffor: 120 rätt (totalt 247 rätt av 260).
Hade supersvårt att fokusera då pratradion var på extra hög volym och väldigt distraherande fotbollskommentatorer. Men det var en bra runda och jag hade faktiskt en väldigt stark återkallning, samt att jag snabbt började pussla flera bilder. Skrev in fel siffra på ett ställe (54 istället för 64) som jag faktiskt memorerat rätt. Får vara mer noggrann med det.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-18
5 min tresiffriga tal.
Kändes hyfsat. Ska köra mer ikväll.

Kvällens minnesträning kommer består av 8 rundor Spoken number, samt tre rundor med kortlek

Därefter lite tresiffriga figurkoder på www.figurkoder.se

Spoken number:
52 rätt – Fan, trodde jag hade 63 rätt då jag återkallat allting perfekt. Men jag hade råkat hacka till och missat en siffra på vägen.

8 rätt – Hackade till jättehårt i början då jag inte fick med en figurkod tillräckligt fort.

44 rätt – Det är en sinnesjukt stor skillnad mellan att LÄSA ett tal och att bara höra det. Det är precis som att den reflexnivån jag jobbat upp med att läsa siffrorna är som bortblåst när jag lyssnar på dem. Mycket träning krävs, men jag märker att jag successivt blir bättre och bättre även här.

6 rätt – Fan, där tappade jag det fort… Memoreringen är mitt minsta problem. Det är att få fram rätt bild som är det svåra.

4 rätt – Tappade det även där. Blä!

10 rätt – Nu är mitt fokus någon annanstans. Jag får verkligen inte fram rätt bild så som jag ska…

12 rätt – Likadant igen. Inte min bästa gren direkt…

0 rätt – Jag var nog upp på ca 48 memorerade, men fick inte fram allra första figurkoden och därmed är det 0 rätt… Happ, ingen glad runda detta, men det krävs sådana också. Borde öva oftare på Spoken number då det inte finns någon annan gren som ställer så höga krav på koncentrationen såsom den. Bara att bita i sura äpplet.

Nu är det på med pratradion och dags för 3 omgångar kortlek istället

52/52 – 49,566 sekunder. Boom! Full pott! Och dessutom med pratradion på hög volym i bakgrunden.

51/52 – 55 sekunder. Fan, koncentration och flow var verkligen mycket sämre än förra omgången. Fick pussla massvis dessutom och lyckades inte fullt trots det.

45/52 – 53 sekunder. Pratradion var oerhört distraherande då de sände från en fotbollsmatch och kommentatorerna blev helt vilda över en målchans… Är glad för att jag övar med pratradion på, då detta kommer utveckla min koncentrationsförmåga supermycket.

Dock inte nöjd med Spoken number. Måste jobba hårdare med dessa!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Kortlekar

Post by VictorBull »

10min kortlek med prat/musikradio i bakgrunden.

155 rätt utav 156 möjliga.
Klockrent flow, klockren återkallning då jag inte behövde pussla ett enda kort.
MEN! Jag hade råkat memorera ’spader 5’ som en ’klöver 5’ på ett ställe, därmed ett fel.

Intressant att se att jag efter all denna tid fortfarande kan råka få fram fel figurkod. Det händer extremt sällan, så det är en viktig läxa att ta med sig.

Kortlek:
33/52 - 55 sekunder. Shit, väldigt länge sedan jag fick så många fel. Dåligt flow och hackigt/stressigt.

30/52 - 47 sekunder. Inget bra resultat, men jag är glad över mitt flow och att jag vågade pressa mig själv i bildkopplingarna.

42/52 - 48,13 sekunder. Pressar mig verkligen på mitt flow och hastighet, vilket känns skönt att göra!

39/52 - 47,41 sekunder. Kul att jag kan få till mitt flow och hastighet så pass bra.

Har kört mycket tresiffriga tal idag, de börjar sitta bättre och bättre.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-21
Idag blir det ingen memorering, men ska tuta igenom tresiffriga tal i ca 15min (000-500)

Låg på en stadig 2,7s/bild + ett fåtal som jag inte klarade.
Går framåt och framåt, vissa bilder gick verkligen fort, medan andra tog väldigt lång tid.
Gött!

Hösten kommer vara FULLSPÄCKAD med både jobb, skola och minnesträning. Jag kommer nog inte ha en superbra uppladdning inför SM/EM, då jag inte kommer hinna minnesträna tillräckligt. Men jag tar det för vad det är. De tresiffriga talen kommer jag inte kunna tävla med i år, utan dessa får vänta till nästa år. Det får ta den tid det tar :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-22

Morgon:
Memorering får vänta tills ikväll, då jag är på kliniken hela dagen. Men ska hinna med 10min tresiffriga tal nu på morgonen innan jag sticker.

Ca 2,8s/bild + några som jag inte kunde. Stötte på flera kluringar, vilket var bra. Ska försöka köra en omgång till senare.

Kväll:
Är dags för någonting jag inte testat på länge. 30min siffror!!
Jag är väldigt trött efter en lång dag, samt att jag har lite matkoma. Men jag ska ändå pressa mig igenom omgången, det är bra att testa gränserna även när man är trött. Prat/musikradio igång på hög volym i bakgrunden. Lite uppvärmning innan jag drar igång.

30min siffror: 640 rätt, nytt PR! Shit vad gött det kändes. Jag var något osäker under själva memoreringen huruvida jag verkligen hade chans att lyckas. Men när jag väl började återkalla så insåg jag att min återkallning var superstark! Bara 5-6 figurkoder som jag var osäker på där jag enkelt pusslade ihop dem. Hade 2 fel på sista raden, men det räckte för ett PR i alla fall!

Otroligt stolt över att jag lyckas! Fantastiskt vilken resa man gått igenom efter mindre än 3 år sedan jag började använda minnesteknikerna. Ett HELT nytt liv och möjligheter jag aldrig tidigare drömt om!! :D

God natt!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Tresiffriga tal

Post by VictorBull »

2019-07-23
Väldigt trött idag då jag vaknade mitt i natten och fick svårt att somna om. Ska köra 15min tresiffriga tal nu

Grym runda, dock blev det tufft att bibehålla fokus och hastighet mot slutet.

000-500 (2,4s/bild) + 16st som jag inte klarade inom 10s-intervallet.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Diverse minnesgrenar

Post by VictorBull »

Spoken number:
- 29 rätt
- 14 rätt – det brukar gå superbra, ända tills jag springer på en figurkod jag inte får fram tillräckligt snabbt. Med risk att det ska gå dåligt får jag fortsätta kämpa med spoken number.
- 24 rätt. Gick jättebra, tills jag fastnade, vilket är återkommande problem.
- 26 rätt. Bättre flow, men missade en cicero i återkallningen där jag inte fick fram något alls.
- 45 rätt. Bra flow hela början, fastnade dock efter ett tag.
- 12 rätt. Här hamnade jag fel, då jag av misstag råkade hoppa över en cicero och blev osäker på vart i ordningen jag var och vart jag hade min nästa cicero. Detta händer extremt sällan, men risken finns även när man är erfaren…
- 20 rätt. Superbra start, men fastande hårt och försökte hämta upp tempot igen, utan någon lycka.
- 12 rätt…

Fan, detta är VERKLIGEN inte min favoritgren… Men det är väldigt viktigt att jag blir bra på den. Jag kanske får ha som schema att alltid värma upp med den, no matter what! Någon gång ska man ju lyckas bli bra på den hoppas jag.

Speed cards med pratradion igång:
48/52 – 1min 4sekunder. Inget bra resultat. Dock valde jag att inte värma upp kortleken. Vill testa att köra utan att värma upp på förhand.

52/52 – 58,131 sekunder. Yes! Gött resultat. Radion är väldigt distraherande. Tror nog att jag har den på ovanligt hög volym idag, vilket påverkar väldigt mycket.

--/52 – 1min 13sekunder. TOTAL kollaps! Jag fick bara fram några få bilder under återkallningen. Jag försökte bränna på, men fastnade och kom knappt vidare ibland. Radion störde oerhört och jag bara föll… Sånt som händer. Spännande hur mycket det kan svänga ibland! Ett sista försök får det bli.

44/52 – 1min 8 sekunder. Satan, radion är verkligen sjukt distraherande idag. Men jag är ändå glad att jag tränar under sådana förhållandena. Finns inget bättre sätt att pressa min koncentration.

Ingen vila, nu kör jag vidare med nästa moment:

15min slumpmässiga ord:
60 rätt. Satsade på 125 ord. Aldrig försökt mig på så många ord innan och det märktes tydligt. Jag återkallade samtliga bilder, vilket var jättebra! Men jag fick tyvärr inte till orden ibland, samt stavning. En jättebra runda trots allt och jag fick verkligen kämpa för att radion inte skulle stjäla min koncentration.

Namn och ansikten tar jag först senare.



Ska nu utmana mig ännu mer. Jag har ställt radion precis intill min vänsterarm, alltså ca 30cm från huvudet. Detta kommer pressa min koncentration enormt! Jag ska satsa på 25 namn och ansikten ikväll. Om det känns bra så kör jag vidare med fler.

15min namn/ansikten:
59 poäng. Utav de 31 namnen jag försökte mig på så lyckades jag med samtliga utom tre. Endast ett namn jag inte lyckades återkalla samt två andra som jag stavade fel på. Superbra runda med tanke på hur mycket störningsmoment jag hade! :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

10min kortlek

Post by VictorBull »

2019-07-27
Ska försöka mig på 10min kortlek med pratradion precis intill mig. Denna gången ska jag satsa på på hela 4 kortlekar och jag ska återkalla de helt och hållet i huvudet. Kommer bli supersvårt, men det kräver att jag verkligen får skarpa bilder och bra flow. Lita på både fokus och minne!

Först uppvärmning.

10min kortlek: 189 rätt utav 208. Jag hade faktiskt en kanonbra runda med bra flyt och fokus. Jag memorerade först de tre första kortlekarna + kontrollmemorering. Därefter körde jag den sista kortleken snabbt på slutet. I min återkallning hade jag slarvat då jag på efterhand insåg att jag lyckats pussla fram vissa bilder, men som jag sedan förlorade igen…trist.

Två fel i varje kortlek av de tre första lekarna. I den sista kortleken fick jag jätteproblem och fick hela 13 fel… Men men, ett bra försök och en superbra runda! :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

NYTT REKORD!!!

Post by VictorBull »

2019-07-29
Alrajt, ett väldigt intensiv träningspass framför mig. Ska köra en runda 5min siffror samt 2 rundor kortlek. Endast hastighetsgrenar det handlar om. Ska värma upp siffrorna lite först. Pratradion på hög volym givetvis!


5min siffror: 200 rätt (totalt 258)
Wow! Vilken runda!!

Jag hann memorera 276 siffror innan tiden rann ut. På de tre första raderna hade jag hunnit kontrollmemoreringen, vilket visade sig. De första 4 raderna fick jag alla rätt på (men bara tack vare ett sista pusslande in i sista sekund).

Jag tyckte mig inte ha många rätt första återkallningen. Men fy tusan vad jag lyckades pussla!! :D Superkul runda, även om det inte blev rekord.

Kortlek:
52/52 – 48,255 sekunder.
NYTT PR!! YEEES!! :D Fan vad gött! Detta förväntade jag mig verkligen inte. Hade fotbollskommentatorer skrikandes från radion som stod 2 decimeter från mig och trots det lyckades jag bibehålla fullt fokus! Coolt :D

Det blev faktiskt ingen andra runda med kortleken, jag var så glad över mitt rekord att jag faktiskt nöjer mig för ikväll ;-)
Post Reply