Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Figurkoder

Post by VictorBull »

2019-06-16 – Varit lite sega dagar med sjukdom samtidigt som jobb och studentfirande för släktingar kommit emellan. Ikväll har jag inga särskilda åtaganden, utan ska öva upp hastigheten i kortlek och tresiffriga figurkoder. Kortleken vill jag helst kunna LÄSA av utan problem på 35 sekunder. För att öva på detta använder jag metronom inställd på rätt hastighet för detta.

Det går bra att öva med de tressiffriga talen också. Är uppe på 360 stycken nu. Försöker köra ca 10-15min varje gång jag övar. Hinner inte alls gå igenom samtliga, men det är tillräckligt för att bibehålla och få upp farten. Mer minnesträning fr.o.m. i morgon.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-17 – Mycket sömnbrist just nu. Blä! Svårt att bli av med förkylningen pga sömnbristen :P Men men! Idag hinner jag tyvärr bara tresiffriga figurkoder och kortleksmemorering innan jag ska jobba. Men det får räcka

52/52 – 1min 21sek. Jag fastnade oerhört mycket. Gick snabbt första korten, men sen gick det jättesegt. Bra resultat, men ingen bra runda.

52/52 – 1min 25sek. Jag får till bra memorering, men inget bra flow :/

--/52 – 1min 18sek. Jättehackigt och fick en dålig memorering. Får pausa för idag. Jag tror sömnbristen gör sig påmind i min memorering :/

Ska öva lite med tresiffriga figurkoder nu

Hann faktiskt gå igenom ca 300 utav 360 figurkoder på 15min, vilket är superbra! Kunde inte samtliga, men bra att jag fått upp tempot. Ska lägga till 10 figurkoder till idag.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-18 – Lade till figurkod 361-370 och övade sedan på samtliga (000-370) i 15min. Det känns bättre och bättre. Dock tuffare nu när jag har 30 relativt nya figurkoder, men det går sakta framåt

Ska snart iväg och jobba, så hinner bara lite kortlek just nu:

52/52 – 1min 4sek. Yes! Snabbaste tiden sedan jag gjorde comeback efter ca 2 månaders uppehåll. Bättre flow och tempo. Fick dock pussla väldigt mycket.

49/52 – 60,832 sekunder. Mycket bra runda! Jag pusslade, men visste att risken var hög på flera ställen att jag inte återkallat rätt. Men bra flow och skön runda.

50/52 – 54,9 sekunder. En del pusslande, lyckades inte få ihop allting. Men en jättebra runda med bra flow! Tappade dock mitt flow rejält sista 10 korten då jag fick lite hybris… Men jag är på god väg i alla fall :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-19 – Speed numbers under paus på kliniken. Jag ville satsa på 240 siffror. De första 120 gick jättebra. Men missade en cicero och fick en stor upphakning. Felmemorering på ett ställe dessutom. Totalt 120 rätt. Blä! Får se det som en nyttig läxa och att jag kanske borde utsätta mig mer för yttre störningsmoment medan jag memorerar. Kanske ha som vana att ALLTID ha radion på där hemma när jag övar.

Lite tresiffriga figurkoder nu.

Har fortfarande mycket att hämta hem innan jag är på samma nivå som jag var på kring mars/april i år. Men jag har bestämt mig för att så ofta som möjligt träna med pratradion i bakgrunden. Det kommer gynna både tävlingsträningen i längden, men också min vardagskoncentration :-)

Kvällens fångst:
5min siffror: 200 rätt (pratradio i bakgrunden)

2019-06-20 – Inleder med 10min tresiffriga tal. Hade svårt för 351-370. Kunde nästan inte en enda av dem som kom upp. Så får öva mer på dem specifikt. Utöver det kändes det okej.

Lade till 371-380. De satte sig rätt snabbt. Fixering av dessa under kommande dagarna.

Körde lite avläsning på spoken number. Kändes väldigt bra trots att det var 2-3 månader sedan jag sist körde. Det är en väldigt rolig gren att kunna bli bra på, då den kräver så HIMLA mycket koncentration! Lite frukost nu, sen är det 15min siffror som gäller!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

15min siffror

Post by VictorBull »

Ska satsa på 400 siffror (10 rader) på 15min siffror. Kommer bli tufft, men känns inte helt orimligt. 6 rader + upprepning, sedan 4 rader + upprepning.

15min siffor: 84 rätt (totalt 370 rätt). Jag tyckte rundan gick bra och jag slutförde mina 10 rader med siffror. Dock var det mycket luckor i återkallningen. Dock helt okej då det var längesedan jag körde 15min siffror. Snart är jag inne i mitt gamla flow igen :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

15min ord

Post by VictorBull »

2019-06-21 – Inleder med tresiffriga tal. Övat extra på 351-380, nu ska jag köra samtliga i ca 10min.

De tresiffriga känns bättre och bättre för var dag och kul också att jag börjar fylla på med fler och fler. Ska nog lägga till 381-390 idag!

Ska köra en runda 15min ord nu.

15min ord: 81 rätt (totalt 99 rätt) – Fan, väldigt nära. Jag skulle från början bara köra på 80 ord. Men sen insåg jag att min återkallning var bra och att det fanns mycket tid kvar, så jag satsade på 103 ord istället för att kunna slå mitt gamla PR på 100 ord. Dock så fick jag det allra första ordet fel, sen hade jag 3 felstavningar på andra ställen… Synd. Men jättebra runda :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-22 – Lite trött efter midsommarfirandet igår, men det får vara som det är
Lite tresiffriga figurkoder till morgonkaffet. Har övat in 381-390 och nu övat en del på 351-390 då dessa är de mest färska bilderna. Rätt svårt, men det ska nog ta sig. Kommer köra ca 15min på samtliga tresiffriga figurkoder. Känner att jag är helt rätt i min utvecklingskurva med figurkoderna!

Det börjar ta emot i avläsningen. Nu är det många siffror som går in i varandra och tal som tidigare varit lätta att läsa av har nu blivit svårare, helt klart pga att antalet figurkoder blivit fler och fler. Hade svårt för talen mellan 341-349, så dessa ska jag ta en extra titt på. Annars helt okej. Snart uppe på 400!

Övat avläsning av kort med metronom som takthållare. Känns sådär, lite mosig i skallen idag. Men hade tänkt köra 3 st kortmemoreringar idag i alla fall

52/52 – 60,859 sekunder. Gött! Fastnade på några ställen, men överlag bra memorering.

46/52 – 57,3 sekunder. Hackigt och svaga visualiseringar, vilket ledde till en rörig återkallning. Aja, jag börjar pressa mig nedåt mer och mer i alla fall.

37/52 – 1min 3sek. Fan också… Hackigt som tusan och felaktiga avläsningar i all stress. Blä! Får bli bättre en annan dag. Fick i alla fall med mig ETT bra resultat idag
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-23 – En längre stund med tresiffriga figurkoder idag. Inleder med att öva på 341-390. Sedan kör jag samtliga.

De tresiffriga känns fortsatt bättre och bättre. Ska lägga till 10 till idag. Ibland hamnar jag på ett hyfsat lågt tal och blir helt blank, men då får jag snabbt en påminnelse om det.

Ska köra 5min binära tal. Ska ha pratradion igång i bakgrunden. Men först uppvärmning.

5min binära: 183 rätt. Satsade på 366 denna gången. Jag tyckte hastigheten var hyfsad med tanke på att jag inte kört så mycket binära på sistone. Men återkallningen var för svag. Om jag bara får upp hastigheten som kommer det nog gå suveränt :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Bra att köra med radion i bakgrunden, det är sjukt utmanande!

Ska ge mig på 3 omgångar kortlek, får se hur det går. Först uppvärmning. Pratradio i bakgrunden givetvis! Koncentrationen måste jobbas upp!

52/52 – 53,283 sekunder. Yes! Riktigt gött! Fick till bra flow och trots pratradion i bakgrunden så hackade inte mitt fokus. Dock hjälpte det nog mycket att jag använde ciceros som inte använts på flera månader… Men bra ändå :D

42/52 – 58 sekunder. Blä, tappade fokuset då koncentrationen skiftade till ljudet från pratradion. Bra observation i alla fall.

46/52 – 1min 1sekund. Inte nöjd där. Tappade fokus och blev väldigt, väldigt stressad mot slutet. Men men, på bra väg sammantaget i alla fall
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

15min siffror

Post by VictorBull »

2019-06-24 – Idag börjar jag med memoreringen innan jag kör tresiffriga figurkoder. Ska satsa på 400 siffror i 15min siffror. Först uppvärmning (pratradion på i bakgrunden).

15min siffror: 403 rätt. Yes! Superskönt :D Hade bra flow, bra koncentration trots att pratradion rullade i bakgrunden, samt att jag fick god tid till ordentlig återkallning. Det blev lite pusslande på en del ställen, men överlag så hade jag väldigt klar och stark återkallning. GÖTT!! Jag har ett gammalt PR på 420 siffror (en total på 477 rätt). Detta är något jag får sikta på!

Nu ska jag köra tresiffriga tal. Börjar med att lära in 391-400 och sen öva extra på 361-400 innan jag övar på samtliga.

Inlärning av nya figurkoder gick lätt. Jag fick kämpa med figurkoder mellan 341-349. Det känns utvecklande för varje dag och det gäller att jag upprätthåller figurkoderna hela sommaren! Ska bli kul att fortsätta fylla på med fler :D
Post Reply