Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

15min ord

Post by VictorBull »

Igår klarade jag för första gången 100 slumpmässiga ord på 15min. Jättehärligt! Det kändes förvånansvärt lätt dessutom :D Ska satsa på 120st nästa gång.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Är inne i en intensiv jobb/plugg-period nu. Därför uteblir minnesträningen. Dock så använder jag GMS konstant i mitt plugg när jag memorerar nya texter och dylikt. Sedan jag började med tävlingsgrenarna har jag dessutom märkt mycket större precision och exakthet i mina plugg-memoreringar, då jag klarar av mer information på en och samma gång. :D

Stor sporre till att fortsätta tävlingsträna för att öka min yrkes/studiememorering ÄNNU mer!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Uppdatering

Post by VictorBull »

Mycket på agendan nu, allt ifrån studier, jobb och nytt köp av bostad. Minnesträningen uteblir därmed för tillfället. Dock förbereder jag mig inför att hålla 2h-föreläsning i minnesträning vid Lunds universitet. Mycket förberedelser inför det då jag kommer lägga mycket krut på föreläsningen.

Minnesträningen får jag ta upp igen när väl studierna är över någon gång i mitten på juni.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Bara några dagar kvar till min första stora minnesföreläsning! På onsdag kl 13:00 föreläser jag i 2h vid Lunds universitet.

Har planerat väldigt mycket och lagt mycket tid senaste dagarna på att förbereda mina "minnes-stunt". Kommer bli sjukt bra!

Räknar med många gapande munnar och aha-upplevelser från publiken :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Minnesföreläsning

Post by VictorBull »

Igår hade jag äntligen min minnesföreläsning vid Lunds universitet och resultatet blev superbra!

Gjorde två stora minnesstunt som jag tränat mycket inför och allt gick enligt planerna. Nu har jag bara några dagar kvar på skolterminen innan jag kan börja lägga mer tid på minnesträningen :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Påbörjade idag att öva mina tresiffriga figurkoder igen. Det känns som ett riktigt evighetsarbete, men jag vill verkligen få till samtliga tusen bilder, då dessa kommer gynna mig genom hela livet när det gäller både tävling och vardagsmemorering.

Ska även öva upp hastigheten på mina tvåsiffriga samt kortlek. Längesedan nu som jag övade med dem och även om de sitter så vill jag öva upp hastigheten på dem innan jag börjar minnesträna. Sakta men säkert kommer jag tillbaka till minnesträningen och målet till höst är fortfarande SM/EM och kanske t.o.m. VM.

Jag får helt enkelt se hur sommaren ter sig :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Comeback till tävlingsträningen

Post by VictorBull »

Alrajt! Nu är jag tillbaka! Skolan är snart över och mina föreläsningar som krävt mycket förberedelse är avklarade. Övade igår upp figurkoderna för tvåsiffriga tal samt kortlek. Övar på tressiffriga figurkoder dagligen för att tillslut klara av allihop. Fortfarande på 000-340, men hoppas kunna öka antalet snart.

Idag kör jag tre omgångar med kortlek och 1 omgång med speed numbers. Inga krav på mig själv. Bara kul att få komma igång så smått igen.

52/52 – 1min 29s – Kändes okej. Fick pussla litegrann, men det var ganska lätt att pussla ihop.

52/52 – 1min 22s – Pressade mig mer med hastigheten men fastande flera gånger. Kompenserades genom hög hastighet på andra ställen. Blev förvånad över att jag endast behövde pussla ett enda kort

52/52 – 1min 16s – Denna kändes bättre och krävde inget pusslande överhuvudtaget. Bra comeback!

5min siffror: 206 rätt – Wow, jag räknade fel på raderna. Jag ville satsa på 200 siffror men trodde inte jag hann med det. När jag var färdig med 4 rader så började jag om. Men vad jag insåg först efteråt var att jag hade hunnit med 5 rader + 6 ytterligare siffror :D Skönt!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Minnesträning efter 3h sömn

Post by VictorBull »

Endast 3h sömn, sen vaknade jag och kunde inte förmå mig att somna om... Lika bra att stiga upp och koka kaffe helt enkelt.

2019-06-10 – En stund med tressiffriga figurkoder idag också. Kändes mycket bättre idag. Ska lägga till 10 st och öva in efter frukost.

Lärde nyss in 341-350. Inga problem där. Kommer fixera dem närmsta tiden.

Idag kör jag en omgång slumpmässiga ord 5min samt namn/ansikte 5min. Ingen prestige, vill bara få en skön uppvärmning. Ska satsa på 50 ord och 15 namn/ansikten.

5min ord: 23 rätt. – Jag memorerade på 54 ord och lyckades återkalla samtliga bilder förutom en. Dock några missar i stavning och ordbyggnad. Bra runda ändå. Ordmemorering är verkligen något som kommer gynna min textmemorering i framtiden.

5min namn/ansikte – 24 poäng. Kände mig slö och inte så stark i återkallningen. Men detta är verkligen en gren jag vill bli bra på för att kunna använda i min vardag!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-11 – Tressiffriga figurkoder kändes jättebra idag. Har börjat köra ca 10-15min var gång på samtliga figurkoder på www.figurkoder.se Just nu bryr jag mig inte om snitttiden särskilt mycket utan försöker bara se till att hitta flow och känna mig hyfsat trygg med dem. Om det gått 10s innan jag kommit på bilden så klickar jag på ’Visa’ så att jag får se svaret. Fungerar bra tycker jag. Är uppe på 350 st nu.

Ska öva avläsning av binära siffror nu och sen köra en 5min omgång med dessa, samt 2 omgångar kortlek efter det.

5min binära: 240 rätt. Ville egentligen satsa på 360 från början, men insåg snabbt att jag var ringrostig i hastigheten. Jag memorera de första 8 raderna och körde en kontrollåterkallning innan jag memorerade vidare. Jag upptäckte då att jag gjort massa fel i avläsningen och fick då rätta till mina bilder. Bra betyg ändå. Nu vet jag vad jag behöver förbättra

Ska öva snabb avläsning med kortleken. Ska börja öva mer och mer med metronom då jag tror det kan hjälpa mig få upp ett snabbare tempo i slutändan.

Kortlek:
52/52 – 1min 5sekunder. Jag det råder inga tvivel kring vilken som är min bästa tävlingsgren… Kändes superbra! Hade ett extremt jämnt tempo genom hela och det mesta flöt på. Krävdes bara pusslande på 2-3 kort för att allt skulle sitta på rätt plats!

46/52 – 1min 1,9sekunder. Där brast det lite. Fick inte till ett jämnt tempo och blev hackigt på vissa ställen. Men men, bra runda trots allt!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Minnesträning efter 3h sömn

Post by VictorBull »

2019-06-14 – Tresiffriga figurkoder i ca 10min idag. Kör på 000-350. Känns riktigt bra på de flesta. Känns skönt att de börjar utvecklas. Ska fylla på med tio till i dag :D

Nu lite snabb avläsning med kortlek med hjälp av online-metronom!
Tryckte ned tiden så att jag övar på att läsa av 52 kort på 35 sekunder. Jag lyckas inte helt. Missar omkring 5-10 kort. Men jättebra övning för att bli snabbare i sinnet :D

Avläsning av tvåsiffriga tal. Sen ska jag satsa på 400 siffror (10 rader) på 15min siffror.

15min siffror: 300 rätt. Blä, endast slarvfel i avläsningen! Jag återkallade samtliga bilder rätt förutom 2 st, men t.o.m. på ett ställe där jag memorerat talet ’18’ helt rätt så skrev jag in ’82’… Slarvigt! Men men, det var en bra runda. Jag fick inte upp särskilt högt tempo men memoreringen kändes bra.
Post Reply