Min journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Lektion 32 klar! Läste mest igenom den eftersom jag redan kan grammatiken från lektionen. Istället memorerade jag 10 nya spanska fraser med returmetoden. Imorgon hoppas jag på att få lära mig Preteritum eftersom jag inte behärskar de riktigt än.

Nu blir det MM 120/3sek x2! Jag ska ta en liten paus och kolla igenom alla ciercos först sen hoppas jag på ett upplyftande resultat nu, det vore behövligt ;)

1:a 43/120
2:a 26/120

Först kändes det som att det hade vänt lite men efter den sista så vet jag inte riktigt... Gillar egentligen inte att klaga på omgivande faktorer men blev störd utav barnen från dagiset här utanför så kan ha varit de som gjorde att jag inte lyckades så bra...

Nu blir det repetition och lite jakt efter fler ciercos!

//benjamin01
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Klar med språk nu, ska läsa igenom den första lektionen av text nu och därefter blir det 2 rundor MM! Jag har samlat ihop 270 ciercos nu så tänkte att det blir 130/3sek x2 idag. Därefter ska jag repetera min spanska en gång till och sen blir det vila inför tre hektiska veckor där jag ska se till att bli färdig med textmodulen innan jag reser.

1. 35/130, tappade bort mig några gånger i mina ciercos men jag lyckades ända hitta tillbaka och avsluta på ett resultat som jag ändå är ganska nöjd med efter allt som varit. Tror jag gör min sista MM ikväll så den kommer i ett nytt inlägg.

//benjamin01
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

1. MM 130/3sek - 33/130, ett resultat jag verkligen inte är nöjd med... Jag kan mycket bättre än så här och jag hoppas på bättre resultat till nästa gång.

2. Lektion 37 avklarad. Tog lite längre tid än det borde eftersom jag istället för att koppla ihop bilderna med kedjemetoden bara visualiserade de var för sig...Jag kom på mitt misstag ganska snabbt och satte då ihop bilderna till kedjor som jag borde gjort från börja. Men men, jag betade av lektionen och i efterhand tror jag att mitt fel berodde på att det var ett tag sen jag använde kedjemetoden.

3. MM 130/3sek - 25/130 förvisso använde jag många nya ciercobilder men detta var katastrof. Trodde att jag var på väg ut ur min svacka men tydligen inte... Aja, nya tag imorgon!

4. Nu blir det repetition av Lektion 37 när jag har tid under dagen, känns konstigt att jag inte har mer att göra idag :) Kommer nog på något eller så kanske jag ska ta tillvara på vilan, vi får se helt enkelt.

//benjamin01
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

1. MM 140x3sek - 49/140, det kanske börjar vända trotts allt! Har märkt av fenomenet spökbilder mer och mer den senaste tiden. Lite jobbigt men samtidigt spännande att visa kopplingar sitter kvar längre. Jag tänker att det måste finnas en anledning till varför de kopplingar är "starkare" än andra och om jag kan ta reda på det kan jag säkert lära mig hur jag ska göra alla mina kopplingar bättre! Men det kan också vara slumpen som avgör, vem vet.

2. Lektion 38 klar. Gick väldigt snabbt, jag läste igenom va jag skulle memorera och under tiden kom det upp bilder i huvet som motsvarade elementen. Därefter kopplade jag ihop stödbilderna med ryska dockmetoden och satte enkelt dit bilderna i efterhand. Inga svårigheter :)

3. MM 140x3sek - 35/140, körde med lite nya ciercobilder på denna rundan och jag kände att jag inte orkade hålla koncentrationen hela rundan igenom... Det är iallafall tur att enda sättet att bli bättre är att fortsätta träna, och träna gör jag varje dag :)

4. Har lite fritt nu så ska äta något och sen blir det återkallning av dagens lektion och om möjligt ska jag ge mig på figurkoderna för kortlek!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

1. Av någon anledning så postades aldrig mitt inlägg från Lektion 39 igår :cry: Men jag tänker att jag bara kör vidare med utvärderingen från Lektion 40 istället för att skriva om gårdagens inlägg :)

2. MM 160x3sek - 58/160, jag gick fel håll på återkallningen och jag tryckte även igenom vissa bilder för snabbt som jag i efterhand kom på att jag kunde :( Jag måste se till att ta det lugnt och inte slarva!!! Blir så himla arg på mig själv, tur att jag har en MM kvar och att jag kan ta nya tag imorgon :)

3. Lektion 40 klar och därmed 2/3 utav hela kursen klar! Jag börjar se ljuset nu :) Dagens lektion var mycket enkel :). Istället för att följa kodningsförslagen som gavs så gjorde jag mina egna (förutom figurkoderna) Därefter kopplade jag ihop de med mina egna stödbilder och jag satte allt på första försöket. Det blev mycket enklare när jag valde de bilder som naturligt kom upp i hjärnan än att följa någon annans bilder. Jag har även börjat med listor med figurkoder för länder, städer och namn som jag fyller ut i takt med att det behövs :) Är verkligen på gång nu känner jag!

4. MM 130x3sek - 38/130, jag tog det lugnt denna gången men oturligt nog så brast koncentrationen ännu en gång :( Men jag ger inte upp för det, roligt med motstånd :)

5. Nu blir det en hel del repetition! Jag ska verkligen gnugga in figurkoderna för kortlek och förmodligen ger jag mig på 13 nya :) Jag ska även se till att återkalla texten från dagens lektion några gånger under dagen.

Hörs imorgon!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Skrev nyss ett inlägg som även detta raderades när jag skulle lägga upp de :( Jag orkar inte skriva om det men kort och gott kan jag säga att jag har gjort lektion 41 som var ganska långtråkig. Nu ska jag ta det lite lugnt så jag kan köra en lektion imorgon också, men jag har iallafall fått gjort 2 MM!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

1. MM 180x3sek - 62/180, jag tog det lugnt och metodiskt idag men kände mig dock ganska nervös eftersom jag idag ska ge mig på lektion 42 som jag har hört mycket ont om. Jag vet inte om detta påverkade mitt resultat men i vilket fall är jag inte nöjd. Jag kommer ihåg att jag för ett tag sen inte var nöjd när jag lyckades nå upp emot 50% så då kan ni nog tänka er vad jag känner nu :) Idag blir det inte mer MM, jag räknar med att Lektion 42 kommer ta väldigt mycket tid och ork så nu satsar jag bara på att få den färdigt!

Förövrigt körde jag lite med kortleken igår. Figurkoderna börjar sätta sig mer och mer och så fort jag får en lektion som inte kräver lika mycket så ska jag lära in 13 nya! Än så länge återstår 26 stycken!

Ett lytt inlägg kommer senare om hur Lektion 42 gick,

Nu kör vi!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Efter ett extremt slit är jag nu klar! Imorgon återstår endast lite återkallning utav allt jag har memorerat och jag ska få till iallafall ett tillfälle med berättande. Det var jobbigt men det gick!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Efter en dags vila är det dags igen!

1. MM 190x3sek - 56/190, hade otroligt svårt för att koncentrera mig idag

2. Lektion 43 klar! En oerhört rolig lektion då jag älskar den sortens typ av böcker! Ska bli ett nöja att nörda in sig i de här 48 lagarna ;)

3. Det blir inte någon mer MM idag då jag ska ägna tiden åt återkallande och figurkoder.

Vi hörs imorgon!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

1. MM 200x3sek - 60/200, jag har legat på en ungefär 30% ganska länge nu, jag hoppas på att kunna klättra uppåt snart! Idag var också sista dagen som jag ökade mängden siffror på ett tag, nu ska jag istället pressa ner tiden till 2sek. Lite längre fram ska jag ta tips från Mattias hur man kan variera sin MM-träning men de kommande dagarna är prio att klara 2sek.

2. Lektion 44 klar! Det märks väldigt stor skillnad på när det kommer en lektion som berör ett ämne som intresserar mig och när det inte gör det. Idag var en sådan lektion som verkligen inte intresserar mig :( En tumregel som gäller angående vad som intresserar mig och vad som inte gör det är, jag är inte intresserad hur saker och ting fungerar. Det kan vara allt från hur ett vindkraftverk fungerar till hur kroppen fungerar. Jag är intresserad av hur vi människor orienterar oss kring det som funkar. Hur vi agerar och interagerar kring t.ex. dagens teknologi o.s.v. Det tycker jag är väldigt roligt. Därför passade gårdagens lektion mig perfekt :) Jag ska inte säga att dagens lektion var dålig på något sätt alls, för det var den inte! Jag fick lära mig nya saker och det är alltid positivt.

3. 210 ciceros är för tillfället upptagna och därför blir det inte mer MM idag. Jag ska istället försöka ge mig på att fixera 13 nya figurkoder för kortlek och dessa ska jag sedan memorera. Så tack och hej så hörs vi imorgon!
Post Reply